Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 176 / Bezoekers Vandaag: 546
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 180
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 trein keert om bij automatisch rijden, reservering slaat blok over
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jeroen Roos

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 02 feb 2019 :  17:58:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,

Ik ben sinds 1 maand bezig om me koploper eigen te maken, eerst via een ovaal en nu via een dubbele ovaal met 5 wissels en de nodige seinen. Ik heb al heel wat kunnen oplossen via het Forum maar mijn huidige 'uitdaging' krijg ik niet opgelost. Misschien kan 1 van jullie meekijken?

Er treden 2 situaties op die ik niet begrijp:
1. ik sleep in demo-mode een lokomotief (niet zijnde een treinstel) de baan op en start het automatisch rijden door hem naar een volgend blok te slepen. Dat gaat goed maar na 2-3 ronden draait Koploper de rijrichting plotseling om. Volgens de handleiding gebeurt dat in automatisch rijden alleen met treinstellen. In de normale mode doet Koploper dit ook maar wordt geen omkeer-signaal naar de lokomotief gezonden zodat deze een andere kant oprijdt dan Koploper hem wil sturen (wordt dus spooktrein). Hoe kan dit gebeuren?
2. als de rijrichting tegen de klok in is dan zie ik dat de reservering van blok 3 regelmatig wordt overgeslagen. De trein zou van blok 4 naar blok 2 moeten springen. De simulatie van de trein gaat vervolgens ook mis. Echter andere keren gaat het goed en wordt blok 3 wel meegenomen als reservering. Waardoor zou dit kunnen worden veroorzaakt?

Ik heb alle blokken voor 2 richtingen geschikt gemaakt (zonder 2-richtingsgroep op de blokken 2-4 en 5-7 omdat ik dan foutmeldingen krijg).

Dank alvast, Jeroen

Download Attachment: PrbaanWissels.zip
5,4 KB

Jeroen Roos

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 feb 2019 :  18:10:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Het standaard probleem, geen vinkje bij keerloc als de trein echt van rijrichting moet veranderen, b.v. komende uit blok 1 en naar blok 1 dan moet de trein toch echt terug er moet dan toch echt een vinkje bij keerloc staan.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen Roos

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 02 feb 2019 :  20:04:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hierbij nog een plaatje van de situatie. De trein is net van blok 1 in blok 2 gekomen, blok 1 komt vrij en ondertussen wordt blok 4 al gereserveerd terwijl blok 3 gereserveerd had moeten worden. Ik heb geen extra blokken vooruit gereserveerd staan, dus blok 4 had nog niet gereserveerd mogen worden (denk ik).

Download Attachment: screenshot.bmp.bmp
540,77 KB

Bewerkt door Jeroen Roos op 02 feb 2019 20:18:30
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 feb 2019 :  20:15:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jeroen,

Dan snap jij de werking van dat vinkje niet en dus ook de werking van koploper. Als jij dat vinkje niet zet dan kiest Koploper gewoon een willekeurige route ook als die achter de trein ligt. En dan stuurt koploper de trein de verkeerde kant uit, want hij moest van rijrichting veranderen en dat is niet gebeurd, en dan heb je het probleem waar je nu tegen aanloopt. Dit is nu al zovaak uitgelegd en besproken dat het me blijft verbazen dat dit nog steeds niet is opgepikt, en is doorgedrongen.
Koploper werkt dus anders dan dat jij nu bedacht heb.

Je hoeft ons niet te laten zien wat het gevolg is van jouw instellingen, de oorzaak is duidelijk.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 02 feb 2019 20:22:31
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen Roos

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 02 feb 2019 :  20:28:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Het zou best kunnen dat ik Koploper nog niet doorgrond, ik ben er ook pas een maand vrijwel dagelijks mee bezig. Maar volgens mij praten we langs elkaar heen.

Ik zou graag willen dat mijn trein eindeloos vooruit blijft rijden over mijn baan. Dat gebeurt ook tijdje maar plotseling keert de Koploper de rijrichting om en reserveert blokken de andere kant op.

Ik probeer te begrijpen wat dat vinkje hieraan kan doen. Ik wil nl. de loc helemaal niet laten omkeren. Hij moet immers gewoon eindeloos vooruit blijven rijden. Waarom moet ik dan toch 'keerloc' aanvinken?

Ik hoop dat je me dit wil/kan uitleggen.

Mvg, Jeroen

Jeroen Roos
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 feb 2019 :  20:33:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jeroen, ik weet na 20 jaar echt wel hoe Koploper werkt, als je het niet begrijpt geen probleem, maar volg dan in ieder geval de aanwijzing op, alleen dan los jij je probleem op.
Die vinkjes hebben er dus alles mee te maken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 feb 2019 :  20:44:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Roos

Dag Wim,


Ik zou graag willen dat mijn trein eindeloos vooruit blijft rijden over mijn baan. Dat gebeurt ook tijdje maar plotseling keert de Koploper de rijrichting om en reserveert blokken de andere kant op.

Ik probeer te begrijpen wat dat vinkje hieraan kan doen. Ik wil nl. de loc helemaal niet laten omkeren. Hij moet immers gewoon eindeloos vooruit blijven rijden. Waarom moet ik dan toch 'keerloc' aanvinken?



Nogmaals als de trein vanuit blok 2 in blok 1 komt en hij mag van jouw naar blok 2 (terug) dan moet je de rijrichting aanpassen, en dat is in koploper het vinkje bij keerloc zetten (activeren).

Je moet je dus iedere keer afvragen waar kom ik vandaan en waar ga ik naartoe, en is dat in dezelfde rijrichting of is dat in de andere rijrichting, in het laatste geval zet je het vinkje bij keerloc.
En dan laat koploper een treinstel keren. Een getrokkentrein mag niet keren dus zal die rijweg negeren, en gewoon een andere kiezen die wel dezelfde kant uitgaat. Nu heb je geen onderscheid en zijn alle rijwegen voor koploper dezelfde kant uit waarin hij is aangekomen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 02 feb 2019 20:45:30
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen Roos

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  11:24:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Ik twijfel ab-so-luut niet aan je Koploperkennis. Integendeel! Ik zou willen dat ik het al zo goed wist.

Door het volgen van mijn getrokken trein in demo-modus ben ik er ondertussen achter dat het ongewenste omkeren van de rijrichting in automatisch rijden verband houdt met het soms overslaan van de vooruit-reservering van Blok 3. Als de getrokken trein met de klok mee rijdt in blok 2, dan zie ik soms blok 4 al gereserveerd worden (gele lijn) terwijl blok 3 (blijft grijze lijn) wordt overgeslagen. Daarna volgt een ongewenste rijrichting-omkering. Hetzelfde gebeurt tegen de klok in. Als de trein in blok 4 zie blok 2 al gereserveerd worden terwijl blok 3 grijs blijft.

Het lijkt erop dat Koploper de route en vaste rijrichting kwijtraakt bij de foutieve vooruit-reservering ... Ik vind het vreemd dat dit ongeveer 1 op de 4 gebeurt en niet altijd misgaat.
Heb jij enig idee hoe dit zou kunnen?

Mvg, Jeroen

Jeroen Roos
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  11:39:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat zit dus in het verkeerd gebruik van die vinkjes.
Doe of je een trein bent als je een blok inrijdt, vraag je dan af wat je moet doen om vervolgens in een ander blok te komen. Als dat in dezelfde richting is als je al rijdt, zet je geen vinkje. Als je daarvoor terug moet naar de richting waar je vandaan komt (dus moet keren), zet je wel een vinkje. Dit moet je voor alle mogelijke verbindingen tussen blokken bedenken.
Als je dat voor al jouw blokken goed invult, zul je zien dat er nooit meer een "foutieve vooruitreservering" is.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 03 feb 2019 11:40:21
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  11:48:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Zie in de database dat er diverse wisselstraten niet zijn aangemaakt.

Waarschijnlijk dat daar de oorzaak ligt.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  12:06:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Roos

Beste Wim,

Ik twijfel ab-so-luut niet aan je Koploperkennis. Integendeel! Ik zou willen dat ik het al zo goed wist.

Door het volgen van mijn getrokken trein in demo-modus ben ik er ondertussen achter dat het ongewenste omkeren van de rijrichting in automatisch rijden verband houdt met het soms overslaan van de vooruit-reservering van Blok 3. Als de getrokken trein met de klok mee rijdt in blok 2, dan zie ik soms blok 4 al gereserveerd worden (gele lijn) terwijl blok 3 (blijft grijze lijn) wordt overgeslagen. Daarna volgt een ongewenste rijrichting-omkering. Hetzelfde gebeurt tegen de klok in. Als de trein in blok 4 zie blok 2 al gereserveerd worden terwijl blok 3 grijs blijft.

Het lijkt erop dat Koploper de route en vaste rijrichting kwijtraakt bij de foutieve vooruit-reservering ... Ik vind het vreemd dat dit ongeveer 1 op de 4 gebeurt en niet altijd misgaat.
Heb jij enig idee hoe dit zou kunnen?

Mvg, Jeroen

Jeroen Roos



Jeroen,
Je kunt eigenwijs blijven denken dat koploper werkt op de manier waarop jij dat denkt, maar dat doet koploper niet. Als je het werkend wil krijgen zal je toch echt aan de slag moeten met die vinkjes bij keerloc. Nogmaals alle rijwegen zijn nu bestemd voor een getrokkentrein, in jouw database is er geen onderscheid tussen treinstellen en getrokkentreinen. Dat onderscheid moet jezelf aanbrengen en dat doe je met die vinkjes bij keerloc.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen Roos

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  12:47:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag mannen,

Ik kwam er net ook achter dat ik -blijkbaar- 2 wisselstraten was vergeten (van blok 2 naar blok 4 en van blok 4 naar blok 2) aan te maken. Ik was me daar niet van bewust, dacht dat ik alles met alles had verbonden. Daarmee maakte ik het Koploper ook wel héél moeilijk natuurlijk. Net alsnog de 2 wisselstraten gedefinieerd en hij loopt nu als een zonnetje. Koploper keert de trein nu niet meer om. Heerlijk, ik kan weer even verder.

Heel veel dank voor het meekijken, van verschillende kanten!

Mvg, Jeroen

Jeroen Roos
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  12:50:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Wim geeft al meerdere keren de oplossing en jij kijkt er niet naar.



De eigenschappen van blok 3.

Je komt uit blok 2 (onderste rij tabbladen). Je geeft dan aan onder richting naar welke blokken gereden mag worden. Als de trein weer naar blok 2 moet gaan, dan moet er echt worden gekeerd. Dus keer vinkje moet worden gezet.
Dit principe moet je dus in je gehele database zetten. Of als je toch deze richting nooit wil rijden, dan gewoon GEEN vinkje zetten bij blok 2. De trein kan dan alleen maar doorrijden naar blok 4. Voor het tabblad uit blok 4 geldt natuurlijk hetzelfde (maar dan voor richting blok 4).

Als ik Koploper opnieuw zou maken (wat ik niet ga doen), dan zou dit zeker anders gaan worden. Maar ja Koploper gebruik ik al veel langer dan 20 jaar en dat is het niet meer waard.



Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  12:51:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Roos

Dag mannen,

Ik kwam er net ook achter dat ik -blijkbaar- 2 wisselstraten was vergeten (van blok 2 naar blok 4 en van blok 4 naar blok 2) aan te maken. Ik was me daar niet van bewust, dacht dat ik alles met alles had verbonden. Daarmee maakte ik het Koploper ook wel héél moeilijk natuurlijk. Net alsnog de 2 wisselstraten gedefinieerd en hij loopt nu als een zonnetje. Koploper keert de trein nu niet meer om. Heerlijk, ik kan weer even verder.

Heel veel dank voor het meekijken, van verschillende kanten!

Mvg, Jeroen

Jeroen Roos

Jeroen,
Wisselstraten zijn NIET de oorzaak!!! Zorg eerst voor juist zetten in onderhouden blokken. Als je die basis niet snapt zal het nooit goed werken.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 feb 2019 :  13:09:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Roos

Dag mannen,

Ik kwam er net ook achter dat ik -blijkbaar- 2 wisselstraten was vergeten (van blok 2 naar blok 4 en van blok 4 naar blok 2) aan te maken. Ik was me daar niet van bewust, dacht dat ik alles met alles had verbonden. Daarmee maakte ik het Koploper ook wel héél moeilijk natuurlijk. Net alsnog de 2 wisselstraten gedefinieerd en hij loopt nu als een zonnetje. Koploper keert de trein nu niet meer om. Heerlijk, ik kan weer even verder.

Heel veel dank voor het meekijken, van verschillende kanten!

Mvg, Jeroen

Jeroen Roos



Wisselstraten hebben hier HELEMAAL NIETS MEE TE MAKEN.

Het is gewoon niet te geloven hoe eigenwijs iemand kan zijn, en het zelfs beter denkt te weten dan de ontwikkelaar van het programma.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 feb 2019 13:11:26
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 09 feb 2019 :  23:13:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Wim & Paul hebben het (natuurlijk!) allebei aan het rechte eind.

Het correct zetten van de vinkjes en de goede volgorde van bezetmelders is wel eens iets van door de zure appel heen bijten. Een goed papieren schema van hoe het echt zit aangesloten helpt zeker.
Als je Paul en Wim's uitleg (nog) niet snapt, in mijn YouTube videos (30-70 min/st) bouw ik een heel baantje op. Daar gaat dus gewoon tijd in zitten en elk vinkje even goed nadenken.

#1: Starten: Instellingen, digitale onderdelen, blokken, spinnenweb, baanoverzicht, wisselstraten
https://youtu.be/BZ6xdhscgT0
#2: Verder met datzelfde, maar dan in 2 richtingen. Het keren of niet keren (toestaan en nodig) komt aan bod https://youtu.be/A9ZgxB4rBF0
#3: Treintypes, locomotieven en rijwindow, waarin o.a. het al of niet keren per trein wordt behandeld https://youtu.be/NQ9h5MlDGD4

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 09 feb 2019 23:18:51
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 09 feb 2019 :  23:23:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Roos

Ik kwam er net ook achter dat ik -blijkbaar- 2 wisselstraten was vergeten (van blok 2 naar blok 4 en van blok 4 naar blok 2) aan te maken. Ik was me daar niet van bewust, dacht dat ik alles met alles had verbonden.

Al heeft dat niet met je probleem van doen, in mijn 2e video (vanaf 20:30) laat ik ook zien, hoe je heel makkelijk kan controleren of alle wisselstraten goed staan (tussen V en N een complete gele lijn), en die controle gaat nog snel ook.
Video kijken in full screen, anders zie je de missende link niet.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 09 feb 2019 23:24:51
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina