Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 184 / Bezoekers Vandaag: 679
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Dienstregeling start- en vertraging probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MarcRaad

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 26 dec 2018 :  18:06:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik probeer op bijgevoegde baan (zie database) met behulp van uitsluitend vaste routes een goede dienstregeling voor vier treinen te realiseren, maar loop daarbij tegen een paar problemen aan, waar ik wel oplossingen voor bedacht heb, maar me afvraag of er betere oplossingen zijn.
Na de treinen elk op het eerste blok van hun toegewezen vaste route te hebben geplaatst en alles te hebben geïnitialiseerd is het de bedoeling dat de trein op blok 3 op minuut 0 vertrekt en de andere treinen alle drie op minuut 1. De trein op blok 3 sleep ik daartoe vooraf naar blok 19.
Als ik het automatisch rijden nu start, dan vertrekt de trein op blok 3 meteen zoals het hoort, maar de andere drie treinen moet ik vervolgens tijdig naar hun volgende bestemmingsblok slepen, anders vertrekken ze niet, terwijl ik dat eigenlijk wel verwacht had. Indien ik die treinen ook vooraf naar hun volgend blok sleep vertrekken ze ook op minuut 0, dus 1 minuut te vroeg.
De eerste vraag is dus of er een manier is om alle treinen automatisch op de in de vaste route ingestelde minuut te laten vertrekken.
Na bovenstaande handmatige ingreep rijdt alles overigens goed.
Een tweede probleem doet zich soms voor als een trein door één of andere reden vertraging oploopt en later op een station aankomt dan dat hij qua ingevoerde minuut al had moeten vertrekken. Hij blijft dan staan tot hij weer eens een keer aan de beurt is om van dat blok te vertrekken en houdt dus alle andere verkeer op.
De oplossingen die ik hiervoor bedacht heb zijn de volgende:
Op stations waar de trein maar kort moet stoppen voer ik geen vertrek minuut in, maar enkel een vertrek op basis van tijd.
Dit werkt wel, maar een snelle trein vertrekt dan eigenlijk eerder dan volgens de gewenste dienstregeling de bedoeling is. Deze oplossing heb ik in route D bij de eerste stop op blok 11 toegepast.
Een andere oplossing die ik bedacht heb is om behalve de gewenste vertrek minuut ook een aantal direct daarop volgende minuten als vertrek minuten te definiëren. Dit werkt meestal goed, de treinen vertrekken nooit te vroeg en bij een te laat vertrek wordt dit op een volgend station met langere stoptijden meestal ingehaald. Deze oplossing heb ik in route D bij de tweede stop op blok 11 toegepast. Alleen bij vrij lange vertragingen werkt dit niet.
De vraag is dus of er betere oplossingen voor deze problemen bestaan.

Toelichting op de database: Het betreft de treinen 32, 39, 46 en 51 die respectievelijk rijden volgens vaste routes D, E, F en G en respectievelijk starten vanaf de blokken 1, 12, 15 en 3

Marc

Download Attachment: Proefbaan.zip
18,57 KB

Bewerkt door MarcRaad op 26 dec 2018 19:48:22

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 dec 2018 :  19:54:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij mij neemt de treinen hun vaste route al voor zij het station binnenrijden en aan het perron stoppen. De vaste route die de vertrektijd regelt start twee blokken voor het station. Zo kan ik de trein ook parallelle perrons laten kiezen met gemeenschappelijk vertrekblok.

Daar vertrekt hij dan op minuut x . Dat doe ik voor alle vier mijn treinen die op een soort dienstregeling rijden. Om te late treinen toch te laten vertrekken geef ik ze nu vijf vertrekminuten achter elkaar. Die vijf heb ik gekozen omdat de stoptrein vijf minuten na de IC vertrekt.

Dat werkt.

Een IC-trein die te laat binnenkomt maakt soms een korte stop. Ik denk er nu vertrekminuut 1-3-5 van te maken de 2 en 4 ertussen uit, krijg ik iets langere wachttijden.De stoptrein erachter krijgt dan 6-8-10
Ik combineer de vertrektijd in de vaste route nog met het claimen van het blok na het station. Op die manier claimt hij 20sec voor gewenst vertrek het volgend blok voor andere treinen.. zomaar enkele ideeën.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

MarcRaad

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 26 dec 2018 :  23:13:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Theo,

Dank voor jouw reactie.
De vertragingen verhelpen doe jij zo te lezen op dezelfde manier als ik dat doe. Langere vertragingen uitgezonderd werkt dit best goed, maar ook voor die langere vertragingen vraag ik me af of er een 100% betrouwbare oplossing bestaat of door iemand bedacht is.
Doordat ik niet de enige ben die met deze treinbaan rijdt moet ik meestal vanuit de startpositie op de stations beginnen en de treinen dus elk voor hun initiële start op het juiste tijdstip op weg helpen naar hun eerstvolgende blok. Daarna gaan ze gewoon volgens hun vaste route verder. Ook als ik stop, KL en de PC uitschakel onthoud KL waar ze in hun vaste route (dienstregeling) gebleven waren en vervolgt KL dit na opstarten weer netjes.
Uit jouw reactie begrijp ik dat KL tijdens rijden twee blokken van te voren de vertrektijden op de vaste route regelt en heb ik ervaren dat KL deze zelfs bij uitschakelen van het systeem onthoud.
Bij opstarten vanuit initiële posities beschikt KL echter uiteraard niet over die info, maar is dat misschien met een logische actie aan het begin van de vaste route te realiseren.
Niet dat het een zwaar wegend probleem is natuurlijk, maar ik ben benieuwd of iemand daar toch een slimme oplossing voor weet.

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 dec 2018 :  11:47:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MarcRaad



Uit jouw reactie begrijp ik dat KL tijdens rijden twee blokken van te voren de vertrektijden op de vaste route regelt en heb ik ervaren dat KL deze zelfs bij uitschakelen van het systeem onthoud.



Inderdaad mijn vertrek op de minuut zit pas in het derde blok van de vaste route. De vaste route eindigt ook als de trein uit het station vertrokken is. De vaste route verzorgd alleen het "keren" in mijn kopstation. De stoptrein keert in een tussengelegen station met een standaard vaste route voor stoptreinen. Vertrek na doortocht IC, niet op de minuut. Twee blokken voor het kopstation nemen de IC en de stoptrein weer "hun" vaste route. Alleen het vertrek in het kopstation is "klokvast".
Na een "incident op de baan duurt het dan wel even voor alles weer klokvast rijdt...maar dat is in werkelijkheid ook zo.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 27 dec 2018 :  21:00:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn dienstregeling werkt in grote lijnen hetzelfde als Dentheo. Vaste routes starten ook 1 a 2 blokken voor het (schaduw)station. Werken voor een deel ook met claims.
Voor sommige treinen heb ik meer parallelle vaste routes voor het hoofdstation omdat ik zowel enkele sporen heb als a/b sporen en dan werken alternatieve blokken niet. Maar bij de keuze voor een vaste route neemt KL altijd degene waarvan het spoor vrij is. (heel handig)
Voor kleine vertragingen heb ik ook een +2 vertrektijd toegevoegd. Voor langere vertragingen moet er handmatig worden ingegrepen. Maar dat is in het grootbedrijf niet anders.
Voordeel van het gebruik van dienstregelingen vind ik een rustigere en overzichtelijkere treinenloop.
Ik heb in Excel net als in het grootbedrijf een tijdgrafiek ontworpen en vervolgens de tijden in KL ingevoerd. Mijn klok gaat 2x zo snel als de werkelijke tijd en daarmee kan ik goed uit de voeten.
Ga naar bovenaan de pagina

MarcRaad

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 27 dec 2018 :  22:47:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo en Gerard bedankt voor jullie feedback.
Zo te zien is het toevoegen van extra vertrektijden in een dienstregeling met vaste routes bij meer mensen gebruikelijk. Ik neem aan dat ze bij het grootspoor wat harder gaan rijden om een vertraging in te lopen en vraag me af of dat in KL ook te realiseren is.
Aangezien ik mijn dienstregeling direct na het opstarten van KL uit de beginstand wil starten ben ik op basis van de info van Theo nog wat aan het experimenteren geweest en heb een, misschien niet de mooiste, maar wel werkende oplossing gevonden. Dit werkt als volgt.
Start de dienstregeling zoals voorheen gebruikelijk handmatig en laat deze doorgaan tot kort voor het eind van de volle cyclus van één uur de laatste trein in de dienstregeling aankomt. Stop op dat moment het automatisch rijden en sluit KL af.
Zoals bekend wordt op dat moment de database map overschreven en een nieuwe backup zip file met datum en tijd aangemaakt.
Bewaar kopieën van deze map en van de zip file.
Wordt er daarna (door iemand anders) met KL gereden, dan is KL de status van jouw dienstregeling uiteraard "vergeten".
Door met de files uit jouw kopie map de files in de database map te overschrijven, een kopie van jouw backup zip file te maken en de naam van deze file te overschrijven met de naam van de laatst door KL bewaarde backup zip file, kan je KL daarna weer opstarten en start jouw dienstregeling weer vanaf het begin.
Voorwaarde hierbij is wel dat dezelfde locs aan het begin ook weer met dezelfde vaste routes op dezelfde beginblokken worden geplaatst als in de oorspronkelijke dienstregeling.
Klinkt wellicht wat omslachtig, maar is sneller uit te voeren dan ik het hier uit kon leggen.
Ik werk net als Gerard ook met een in Excel vastgelegde dienstregeling, zodat ik tijdens het rijden een goed beeld heb of alles nog verloopt zoals bedoeld.

Gr. Marc


Marklin K, Marklin locs, ESU hardware, ECoS CS, DCC decoders, massa detectie
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina