Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 384 / Bezoekers Vandaag: 13100
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Even voorstellen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

DenG

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 09 dec 2018 :  13:29:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal. Graag wil ik me even voorstellen. Ik ben totaal nieuw op het gebied van modelbouwtreinen. Na jarenlang een suffe trein onder de kerstboom te hebben gehad heb ik besloten hier mijn volgende project van te maken. Ik wil een volautomatische treinbaan creëren welke elk jaar rond de kerst zal worden uitgebreid. Wat heb ik in bezit? Een bestelbus vol gereedschappen, kabeltjes etc. welke ik voor mijn werk als toegangstechniek installateur/monteur gebruik, 25 jaren ervaring op het gebied van systemen aansluiten en storingen verhelpen en de nodige kennis van software programmeringen. Ik heb me de afgelopen 3 dagen ingelezen en besloten voor het volledig automatisch digitale rijden te kiezen. Daarna heb ik de selectie iets uitgedund en ben op dit forum terechtgekomen. Hier zal de zoektocht naar advies beginnen en hopelijk kunnen jullie ervaren machinisten mij bijstaan met tips en hulp ;-)

bvd!

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 09 dec 2018 :  17:42:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste,

Welkom op het koploperforum. Eerste stap is bepalen met wat en hoe je de treintafel gaat bevolken. Twee rail, drie rail...welke centrale ga je kiezen ? Maar voor alle systemen kan je hier hulp krijgen. Alvast veel plezier toegewenst. Mogen we eventueel je naam weten dat praat aangenamer.

Groeten

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 09 dec 2018 18:30:09
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 dec 2018 :  19:55:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
http://www.koploperforum.nl/pop_profile.asp?mode=display&id=3693

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DenG

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 09 dec 2018 :  21:54:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo. Giovanni, aangenaam Marcel.
Ja, het idee is dus dat het "eenvoudig" blijft,voor zover dit mogelijk is. Ik ben bezig te bedenken hoe het er ongeveer uit moet komen te zien (uiteindelijk). Ik denk dat ik in totaal 4 treinen wil laten rijden en dat het vooral niet "saai" moet worden terwijl er geen ruimte is voor 50 meter aan baan. Ik moet echter beginnen bij het begin, welke centrale is niet onderbemeten en wellicht verkrijgbaar als starterset?

bvd!
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 09 dec 2018 :  22:16:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Giovanni,

Welkom op het forum.
Ik zou een Multimaus startset van Roco kopen, eventueel een aanbieding of tweede hands . Als je er dan een interface bijkoopt, bijvoorbeeld bij Rosoft ben je voor wat betreft de aansturing klaar. Daarnaast moet je bezetmelders hebben en wisseldecoders. Die zijn ook bij diverse leveranciers verkrijgbaar.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 10 dec 2018 :  15:33:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Giovanni,

Ik denk dat Dirk een goed voorstel doet. Een Roco startset met Multimaus is een prima start. Maar als ik het goed begrijp sta je eigenlijk nog nergens en ben je echt beginnende. Ik veronderstel dat je zelf nog geen baanplan hebt ? Voor hulp bij een baanplan kunnen we je beter verwijzen naar het "3 Rail forum". Hier behandelen we enkel koploper items. Maar het is een goed idee van op de site van PaHaSoft "De beginners handleiding" van Chris Burger te downloaden en te bestuderen om eigen te geraken met koploper.

Groeten

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 10 dec 2018 15:33:46
Ga naar bovenaan de pagina

DenG

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 20 dec 2018 :  10:27:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, dank jullie wel voor de antwoorden. Inderdaad, ik heb nog geen baanplan, wel heb ik een idee natuurlijk. Ik zie dat er verschillende sets van Roco verkrijgbaar zijn, dat de start z21 wit is en enige beperkingen heeft(de app functie moet geactiveerd worden middels een code). Ik houdt de verschillende 2e hands sites in de gaten in de hoop een leuke set om te starten tegen te komen. De beginnershandleiding ben ik al tegengekomen. Het 3 rail forum is nieuw voor me, ik ga daar eens even rondneuzen. Gr Giovanni

bvd!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 dec 2018 :  10:59:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En waarom verwijzen naar het 3railforum?? Weten we al DenG voor rails heeft??
Als hij gaat starten zou ik en hij heeft nog niets, dan zou ik zeker starten met een 2-rail systeem en het 3-rail systeem laten voor wat het is. En misschien gezien de beperkte ruimte overwegen te kiezen voor de schaal N (1:160). Zeker als de keus gaat richting de Multi-Maus of (z)Z21. Die systemen zijn helemaal niet zo geschikt voor 3-rail.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DenG

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 20 dec 2018 :  19:33:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, hartelijk dank voor je reactie. Ik heb getwijfeld over een kleinere schaal. Alhoewel ik dan meer ruimte zou hebben, staat H0 misschien toch mooier aangezien het (voorlopig) op de grond ligt. De keuze 2 of 3 rail, geen idee.. De voor en nadelen ken ik niet goed. Ik sta open voor iedere vorm van advies. Het einddoel is een volautomatische baan met een zeer afwisselende programmering op een beperkte ruimte.

bvd!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina