Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 159 / Bezoekers Vandaag: 8018
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 loc houdt bezetmelder bezet bij automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

waq

Netherlands
52 berichten

Geplaatst - 03 okt 2018 :  11:28:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Goededag,
mijn naam is Willem en ik ben nieuw op dit forum. Ik rij met Marklin 3 rail en een Ecos2 centrale. Mijn locomotieven hebben allerlei decoders waaronder MFX en M4.
Ik ben bezig mijn baan te automatiseren en in koploper 9,4 te zetten. Ik heb het baanontwerp bijgevoegd. Bij een rondje met automatisch rijden blijft een locomotief het blok waar hij naartoe moet rijden bezet te houden, terwijl hij zich alweer in een volgend blok bevindt. Dit gebeurt bij alle blokken.
Wat kan een oplossing zijn?

Ik heb nog meer vragen, maar die zal ik met een nieuw onderwerp plaatsen.
Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
22,72 KB

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 okt 2018 :  11:40:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij duidt dat erop dat koploper uw lok "kwijt" is.
Meestal wijst dit op slecht ingevulde bezetmelder volgorde.
In het rijwindow toont koploper welke bezetmelder hij "verwacht" als volgende. Kijk dat even na voor elk blok waar hij verdwaald geraakt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 okt 2018 :  20:06:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Of de trein vertrekt in de verkeerde richting.

Wat ik mij overigens afvraag hoe je vanuit blok 49 uit blok 39 naar blok 68 kan rijden als tussen blok 49 en blok 68 ook nog blok 50 zit.
Kunnen jouw treinen vliegen?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 03 okt 2018 20:16:34
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 03 okt 2018 :  23:27:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Fijn dat jullie zo snel reageren.

De loc rijdt de verkeerde kant uit heb ik al eerder op het forum gezien. dit is gecheckt en niet aan de orde. Bij de volgorde bezetmelders zie ik geen rare dingen. jullie wel? Het komt voor bij elk vervolg blok als een loc start uit een blok.
Kan het iets te maken hebben met het importeren van locs uit Ecos? koploper maakt er overal diesellocs van terwijl dat niet het geval is.

De opmerking van Wim Ros kan ik niet helemaal plaatsen. Als je in het schema onderhouden blokken kijkt, dan zit er geen blok 50 tussen blok 49. 39 en 68. Of zie ik iets over het hoofd?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 okt 2018 :  00:40:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nee, jij ziet niets over het hoofd, ik wel. Opmerking is niet van toepassing.

Als het bij ieder blok voorkomt, dan is de vraag heb je dan überhaupt wel terugmelding?
Even communicatie logging mee laten lopen. En onder in het rijwindow kijken welk meldpunt er verwacht wordt, en controlen of dat dit ook daadwerkelijk het punt is wat hij als eerste tegenkomt.
Verder kunnen wij aan je database niets zien, want in simulatie werkt dit altijd. Jij kunt dit alleen live controleren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 04 okt 2018 :  11:55:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Fijn dat ik mijn inboedelverzekering niet hoef te verhogen tegen vliegende treinen.
Ik ga aan de slag met het checken van de bezetmelding. Dat zal wel enige tijd duren. wordt vervolgd
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 04 okt 2018 :  12:58:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Even een tussen stand: Ecos aan; Koploper aan, koploper actief. In het baanontwerp worden keurig alle bezetmelders die ergens door( loc of wagen) bezet zijn zichtbaar. Rijwindow loc 53 opgeroepen. Loc staat met voorkant richting bezetmelder 5.14
Loc 53 in blok 19 genereert bezetmelding op bezetmelder 4.15 en bij blok 19. In de bijliggende tekst, gekoppeld aan blok 19, verschijnt geen tekst.(?) Loc 53 gaat handmatig vooruit rijden naar bezetmelder 5.14.Na een niet-gedetecteerd stuk komt hij bij melder 5.14 en genereert een spookmelding en een noodstop. Na opheffen noodstop en foutmelding gebeurt bij achteruitrijden naar blok 4.15 weer precies het zelfde. 4.15 bezet en een spookmelding op die bezetmelder.

Dit is ook in de com.loggin terug te lezen. In de communicatie logging tabblad zijn overigens maar twee items te lezen. Volgens de handleiding zou daar ook tabblad bezetmelding te zien moeten zijn.
Hebben jullie dit al eens eerder meegemaakt en eten jullie misschien een oplossing?
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 04 okt 2018 :  14:34:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Bezetmelders in blokken niet goed ingevuld.

Voorbeeld. Blok 16 uit de blokken 8 + 14 en 15 staan de bezetmelders verkeerd om.

En heb nog diverse punten gevonden waar volgorde van de bezetmelders niet goed ingevuld zijn.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 okt 2018 :  17:31:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Willem,

Uit jouw testverslag is helemaal niets op te maken, behalve dat je waarschijnlijk geen idee hebt hoe Koploper werkt.

Blok 19 heeft als aankomstmelder melder 4.15 en als stopmelder melder 5.14. Als de trein automatisch of handmatig naar een bestemming rijd en dat is blok 46 of blok 47 dan kunnen de melders uit blok 19 nooit een spookmelding veroorzaken. Als hij naar blok 46 gaat dan is melder 9.02 de te verwachten melder. Gaat hij naar blok 47 dan is melder 9.03 de te verwachten melder.

Het enige wat ik uit je verslag op maak is dat je wel terugmeldingen binnen krijgt in Koploper.

Zet je trein in blok 19 als vertrek blok. dus loc slepen van uit de lijst naar blok 19. Zet rijden volgens bestemming aan (CTRL+F7) en sleep het blok waar de trein staat naar blok 46, de trein vetrekt nu naar blok 46 en de te verwachten melder is 9.02 en de trein stopt op melder 10.09 in blok 46.

En zo kun je alle volgende blokken en melders testen. Gaat het dan ergens mis dan weet je waar het probleem zit en kun je die oplossen.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  00:37:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond, dank voor jullie oplettendheid. ik zal alle blokken nog eens nalopen op de volgorde van de bezetmelders.
De opmerking dat ik nog niet begrijp hoe koploper werkt is zeker waar. Helaas is de handleiding nog steeds zo dik, dat ik op het scenario "al doende leert men" ben over gegaan. Jullie zijn zo attent om mij hiermee een stukje op weg te willen helpen. dank daarvoor. Ik zal de aanwijzingen van Wim morgen gaan proberen (= leren) en mijn bevindingen weer vertellen. Nogmaals dank!
Willem Q
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  06:23:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Willem,

Heb je dan de beginnershandleiding van Chris Burger wel eens gelezen.
Misschien dat je daar op dit moment meer aan hebt.
Begin eens rustig stukje bij beetje te doorgronden hoe de basis van Koploper werkt.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  11:30:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Of misschien een ovaaltje met een inhaalspoortje. In plaats gelijk te beginnen met een grootwerk, waar je het overzicht bij kwijt bent, en geen idee hebt wat je aan het doen bent.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  11:57:13  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Wim, Eric,

Ik denk eerder dat Willem met zijn bestaande baan overgestapt is van analoog naar digitaal rijden.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  12:04:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik begrijp jullie advies, want dat heb ik al allemaal gedaan. Ik ben nu zo'n 3 jaar bezig met koploper en al diverse updates gehad. Ook de (beginners-) handleidingen heb ik doorgespit en ik bezoek dit forum al enkele jaren, weliswaar niet als lid.
Bij mijn eerste ovaaltje met inhaal spoor werkte alle prima. Dat was echter nog met de Marklin 6021 centrale. Sinds een tijdje heb ik een Ecos omdat ik alle functie van de MFX / M4 locomotieven wilde gebruiken. Daar ben ik maar even mee opgehouden in koploper, omdat ik eerst de basis in orde wil hebben.
Ik heb altijd gedacht dat de hele baan ingericht op koploper moest zijn, voordat je een automatisch rondje kan gaan rijden. Laatst op een beurs hielp iemand me uit deze droom, en vertelde dat ik het rustig kon gaan proberen.
Dat ben ik dus nu aan het doen en kom nu allerlei dingen tegen, die ik op mijn ovaaltje niet had, zoals spookmeldingen. Ik ben erg blij dat jullie me hiermee willen helpen en mij uitdagen om zelf oplossingen te zoeken. Hier en daar een klein duwtje helpt mij enorm. Hopelijk kan ik op een goed moment ook andere helpen in de boeiende wereld van koploper.
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  12:12:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Jos, je gevoel is deels juist. ik had een analoge baan en wilde computer gestuurd gaan rijden. Van het een komt het ander en de halve (= hele) baan wordt gesloopt om contactmelders aan te brengen. Ook overal extra stroom en aardpunten aangebracht Dan komt het schrikbeeld dat als alles automatisch rijdt het wel erg saai wordt. Er worden dus stukjes baan bij verzonnen en meerdere schaduwstations gemaakt om de treinenloop wat afwisselender en verrassender te kunnen maken.
Ik twijfelde erg tussen iTrain en Koploper en eigenlijk nog steeds. Dat doet aan de basis niets af want die moet in orde zijn.
Dank voor je belangstelling
Willem
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  17:59:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo, dat was een nuttig dagje dankzij jullie opmerkingen. Eerst alle bezetmelders via blokeigenschappen nog eens kritisch bekeken en ja er stonden er een aantal verkeerd. Ook de optie "keer loc" bekeken en ook hier en daar moeten aanvullen cq wijzigen. Daarna de door Wim opgegeven procedure gevolgd met "rijden naar bestemming". Tot mijn afschuw weer een spookmelding, nu in het ontvangend blok. Bij de instellingen heb ik toen volledige spookmelding vervangen door beperkte spooktreinendetectie en zie: het werkt.
Ik ga mij nu in de handleiding verder verdiepen in spookmeldingen want ik heb geen idee waarom het nu werkt.
Tevens ga ik nu, volgens advies van Wim, met mijn locje alle blokken langs middels "rijden met bestemming"
Ik zal er wel weer even zoet mee zijn.

Voor de volledigheid voeg ik mijn aangepast baanontwerp bij. Jullie kunnen dan blijven meekijken en zeker nog aanwezige verkeerde instellingen melden.
Alweer mijn hartelijke dank voor jullie input.
Willem


Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
22,68 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  18:07:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Willem, als er een spookmelding gegeven wordt in het volgende blok, dan ziet koploper een andere bezetmelder dan dat hij verwacht te moeten zien.
Dat controleer je door onder in je rijwindow te kijken welke bezetmelder koploper verwacht en welke hij daadwerkelijk ziet als eerste melder, dat kun je in de logging zien. Of in de foutmelding van de spookmelding.

Spookmeldingen zijn ervoor om te controleren of de trein niet een verkeerd spoor binnen gaat en dus een verkeerde bezetmelding actief maakt, en dat zal nu het geval zijn, want anders krijg je geen spookmelding.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  22:17:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim, ik durf het bijna niet te vertellen, maar voor de kwaliteit van dit forum doe ik het toch. Dit klopt als een bus. Een verkeerd aangesloten wissel, die door mijn Ecos werd opgemerkt zorgde ervoor dat de loc op het naastgelegen spoor 47 uitkwam in plaats van 46. En daar begon de spookmelding.
Ik waardeer je meedenken enorm. Misschien ga ik het ooit begrijpen, maar de schade en schande methode helpt mij ook.
Willem

Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 05 okt 2018 :  23:48:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik al vreesde wordt nu waar. Niet alle M** wissel motoren werken goed en daardoor gaan treinen dus het verkeerde spoor op. Koploper in de war en ik ook. Ben nu alle M** wisselmotoren aan het checken en heb er al een aantal op vrijwel onbereikbare plekken moeten uitbouwen. Niet helemaal voor dit topic maar wel voor beginners als ik: Zorg ervoor dat de boel goed bereikbaar is zodat je het kunt onderhouden. Zonder goedwerkende wissels kan je het schudden met wat voor een automatiseringsprogramma dan ook.
wordt vervolgd,
Willem
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 06 okt 2018 :  10:34:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Willem,

Als de wissels niet in de goede stand staan, bij eigenschappen van de desbetreffende wissel een vinkje zetten bij "Fout aangesloten".

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 okt 2018 :  10:37:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Willem,

Als de wissels niet in de goede stand staan, bij eigenschappen van de desbetreffende wissel een vinkje zetten bij "Fout aangesloten".

Jos



Alleen werkt dat niet als je een ECoS als centrale gebruikt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 06 okt 2018 :  11:13:18  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim,

Dat wist ik niet.
Of misschien een poot van de wissel in een wisselstraat verkeerd geselecteerd.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 06 okt 2018 :  22:54:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja inderdaad heeft de Ecos een eigen mening over het vinkje en negeert dat. Een reden te meer om nu alles gewoon goed te maken. Er zijn wat meer M** wisselaandrijvingen die niet goed functioneren. Morgen wat soldeerwerk en hopelijk draaien ze daarna weer goed. Ik heb helaas daar geen ruimte meer voor servo's en moet het met deze dingen doen.
Ondertussen viel het mij op dat de tekst die ik aan een blok gekoppeld heb, niet de loc weergeeft die in dat blok staat. Wel even met start "rijden volgens bestemming" maar daarna niet meer. Zie ik daarbij iets over het hoofd? of is dat normaal en komt dat door mijn beginnerskennis van Koploper?
Alweer mijn dank voor jullie meedenken,
Willem
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  01:06:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Willem,

Over het tonen van de tekst zou ik me maar even niet druk maken, dat zijn alleen maar visuele zaken, dat heeft geen invloed op de werking van koploper. Dat eerst op orde brengen en je dan druk gaan maken over de toeters en de bellen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  16:40:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Een wijs advies van een ervaren mens. Soms doe ik er wel eens een toeter of een bel tussen om wat afwisseling te krijgen in de werkjes.
Vandaag alle wisselaandrijvingen nagekeken en ik ben er nu een aantal aan het modificeren en aan het vervangen. Ze moeten echt omgaan als dat moet zodat koploper geen onverwachte bezetmelders meer tegen komt.
Ik heb overigens nog een paar bezetmelders niet fysiek aangebracht, maar wel in koploper aangegeven. Is dat handig of moet ik nu echt even doorpakken?
Willem
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 okt 2018 :  16:58:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Een bezetmelder MOET echt fysiek aanwezig zijn, want koploper werkt intern van melder naar melder, en kijkt welke melder er verwacht wordt zoals al eerder aangegeven. En als die melder nooit actief gemaakt wordt zal koploper tot in de eeuwigheid op die melder wachten, en als de melding van een stilstaande trein op 90 sec staat, zal hij een melding geven van een stilstaande trein. Want binnen de 90 sec is de te verwachten melder niet actief gemaakt.

Het kan wel anders, maar gezien je huidige ervaring lijkt me dat niet handig om je dit uit te leggen/vertellen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina