Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 126 / Bezoekers Vandaag: 7337
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Reserveren rijwegen bij een vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
287 berichten

Geplaatst - 28 jul 2018 :  11:02:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Mijn HK-draaischijf (het oudere type met de analoge motor) werkt zo betrouwbaar dat ik deze heb opgenomen in vaste (rangeer) route(s). Om nu te voorkomen dat een loc de brug oprijdt als het volgende blok bezet is zou ik voordat de loc de brug oprijdt willen testen of het daarop volgende blok vrij is. Als dat niet het geval is dan mag de loc niet de brug oprijden omdat dan een deadlock optreedt en de gehele draaischijf wordt geblokkeerd.
Ik heb de draaischijf al uitgebreid met twee toegangs- cq uitrijsporen. Deze mogen nooit beide bezet cq gereserveerd zijn bij het rijden naar de draaischijf. Een loc kan dus altijd de draaischijfsporen verlaten.
Gedeeltelijk is mijn vraag op te lossen door in de vaste route alternatieve bestemmingen op te geven. Maar ik zou dat graag directer oplossen.
Heeft iemand een idee hoe dit te implementeren?

Met vriendelijke groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 28 jul 2018 :  12:35:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ik zou met logische acties gaan werken, die kijken of de betreffende blokken bezet cq. vrij zijn. Met behulp van deze logische acties kun je dan al dan niet de vaste route voor het oprijden van de draaischijf starten, dus bijvoorbeeld:

Logische actie Daarop volgende blok vrij. Indien waar start vaste route oprijden draaischijf.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 28 jul 2018 :  13:23:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Jouw suggestie om dmv logische acties de draaischijf op te rijden zal zeker werken.
Maar het gaat er mij om te voorkomen dat als er tussen draaischijf opstelsporen gereden wordt er een deadlock optreed.
Mijn draaischijf heeft twee oprij- afrijsporen, drie loc.loods opstelsporen, twee slakkenkuil opstelsporen en nog vier opstelsporen. Om hier tussen voor alle mogelijkheden logische acties te definiëren wordt wel heel erg veel.
Eigenlijk zou je in de vaste route definitie de mogelijkheid willen hebben om op een willekeurige plaats aan te geven dat de volgende 1, 2, enz routes direct worden geclaimd. Maar die mogelijkheid is er (nog) niet.
Maar toch bedankt voor je hulp.
Met vriendelijke groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 28 jul 2018 :  13:30:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

Hallo Dirk,
Jouw suggestie om dmv logische acties de draaischijf op te rijden zal zeker werken.



Ik doe dit om bij de vaste route op te geven dat er bij de start 4 blokken vrij moeten zijn en deze dan ook te claimen.

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 jul 2018 :  14:22:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ik zou het gewoon met een deadlock doen. Lijkt mij de aangewezen optie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 28 jul 2018 :  19:34:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Ik zou het gewoon met een deadlock doen. Lijkt mij de aangewezen optie.



Hallo Wim,
Ik wist niet dat “deadlock” een optie is om dit op te lossen. De documentatie er maar eens op naslaan.
Koploper blijft me verbazen vwb de mogelijkheden.
M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 jul 2018 :  21:25:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja,

Deadlock is er om een deadlock te voorkomen. En dat is wat jij wil.

Dus als het blok achter de brug bezet is, en hij wil daar naar toe heb je een deadlock situatie, en om nu bij deadlock op te geven dat de trein mag vertrekken richting draaibrug, vul je dat blok in achter de brug bij deadlock en als het bezet is vertrekt de trein niet, en kiest hij een andere weg. Aan jouw om dit slim toe te passen.
Volgens mij zit deadlock er al in vanaf het begin, of in ieder geval vlak daarna.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 29 jul 2018 :  17:14:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Met logische acties wordt het inderdaad complex en is de door Wim voorgestelde oplossing met Deadlock-instellingen makkelijker

Ik begrijp de onderstaande zin in je antwoord niet helemaal:

"Eigenlijk zou je in de vaste route definitie de mogelijkheid willen hebben om op een willekeurige plaats aan te geven dat de volgende 1, 2, enz routes direct worden geclaimd. Maar die mogelijkheid is er (nog) niet."

Je kunt namelijk in een vaste route op elk gewenst punt (lees in elk blok) elk gewenst blok claimen. Dus als ik jouw opmerking letterlijk lees kan wat je wilt wel, maar wellicht bedoel je iets anders.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 29 jul 2018 :  17:52:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Je kunt namelijk in een vaste route op elk gewenst punt (lees in elk blok) elk gewenst blok claimen. Dus als ik jouw opmerking letterlijk lees kan wat je wilt wel, maar wellicht bedoel je iets anders.


hallo Dirk,

Dat is iets wat ik nog niet weet. Ik heb eens bij de vaste route in de instellingen per blok gekeken maar kan niets vinden wat hier op lijkt.
Dus waar en hoe doe je dat?

groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 29 jul 2018 :  18:11:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Aan jouw om dit slim toe te passen.


Hallo Wim,

Dus nu was er bij mij een "deadlock"!
Vanzelfsprekend gebruik ik de deadlock optie al vanaf het begin. Bijna zo standaard dat ik even niet door had dat je dit bedoelde.
Dus eens kijken of het nog slimmer kan. Ik denk dat dat wel lukt.

groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 29 jul 2018 :  22:00:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Aan jouw om dit slim toe te passen.


Hallo Wim,
Je kan bij deadlocks wel blokken opgeven die vrij moeten zijn maar deze worden volgens mij niet geclaimd.
Dus als dat blok, voordat de loc hier komt cq reserveert, door een andere loc wordt geclaimd treedt er toch een deadlock op.
Of zie ik dat verkeerd?
groet,
Marco


http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 jul 2018 :  15:45:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Je kunt namelijk in een vaste route op elk gewenst punt (lees in elk blok) elk gewenst blok claimen. Dus als ik jouw opmerking letterlijk lees kan wat je wilt wel, maar wellicht bedoel je iets anders.


hallo Dirk,

Dat is iets wat ik nog niet weet. Ik heb eens bij de vaste route in de instellingen per blok gekeken maar kan niets vinden wat hier op lijkt.
Dus waar en hoe doe je dat?




Bij de blokvolgorde tab van de vaste route kies je een blok, onderaan zie je een rechthoek, daarheen sleep je de wissel of het blok dat je wil claimen...rest wijst zich uit.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 30 jul 2018 :  19:36:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco en Ben,

Theo heeft al aangegeven hoe je een blok kunt claimen. In de vaste route kies je het blok waarbij je wilt dat een ander blok geclaimed wordt. Dat blok sleep je naar de rechthoek onderin het venster. Dan opent een pop-up scherm met diverse mogelijkheden.
Ik hoef daarbij de Shift-toets niet vast te houden.
Houd er wel rekening mee dat een geclaimed blok niet meer toegankelijk is voor andere locs.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 30 jul 2018 19:40:13
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 jul 2018 :  20:45:50  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Bij de blokvolgorde tab van de vaste route kies je een blok, onderaan zie je een rechthoek, daarheen sleep je de wissel of het blok dat je wil claimen...rest wijst zich uit.




Bij het slepen wel ook de shift toets ingedrukt houden.

Gr, Ben.

Helaas niet gehele waarheid: shift toets hoef je alleen te gebruiken als je wissels/schakelaars wil gaan slepen. Tijdens slepen hoef je die niet meer in te drukken. Een blok kan je gewoon gaan slepen zonder iets in te drukken.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 30 jul 2018 :  22:15:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Toch, na jaren tevreden gebruik, weer iets nieuw geleerd. "tijdens een vaste route blokken claimen". Goed en snel te testen tijdens demo-mode op de camping.
Had het eigenlijk al wel kunnen weten dat Koploper alles kan wat je je maar kan wensen.

Blijft mijn vraag naar Wim:
Als je bij blokeigenschappen bij "deadlocks" een blok invult worden deze dan wel of niet geclaimd als die route wordt geselecteerd cq gereden. Ik dacht van niet maar nu zag ik toch iets anders.
Is het nu JA of NEEN?

m.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 jul 2018 :  22:53:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

Als je bij blokeigenschappen bij "deadlocks" een blok invult worden deze dan wel of niet geclaimd als die route wordt geselecteerd cq gereden. Ik dacht van niet maar nu zag ik toch iets anders.
Is het nu JA of NEEN?

Antwoord is NEEN.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 jul 2018 :  23:12:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Neen er wordt niets geclaimd, er wordt voorkomen dat er naar toe gereden mag worden. Dus hiermee bewerkstellig je dat er altijd 1 blok vrij blijft, en dat is wat je wil. Maar er zijn meerdere wegen naar Rome. De ene iets makkelijker dan de ander.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 01 aug 2018 :  11:47:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Allemaal bedankt voor de bijdrage. Ik heb de draaischijf nu beter in de hand.
Met een telfunctie beperk ik het aantal locs wat op de draaischijfsporen kan komen anders loopt het toch nog vast.
Met vriendelijke groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 02 aug 2018 :  20:17:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Aan jouw om dit slim toe te passen.


Hallo Wim,
Je kan bij deadlocks wel blokken opgeven die vrij moeten zijn maar deze worden volgens mij niet geclaimd.
Dus als dat blok, voordat de loc hier komt cq reserveert, door een andere loc wordt geclaimd treedt er toch een deadlock op.
Of zie ik dat verkeerd?
groet,
Marco


http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 02 aug 2018 :  20:19:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Aan jouw om dit slim toe te passen.


Hallo Wim,
Je kan bij deadlocks wel blokken opgeven die vrij moeten zijn maar deze worden volgens mij niet geclaimd.
Dus als dat blok, voordat de loc hier komt cq reserveert, door een andere loc wordt geclaimd treedt er toch een deadlock op.
Of zie ik dat verkeerd?
groet,
Marco


http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders



sorry, foutje van mijn browser

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina