Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 114 / Bezoekers Vandaag: 7268
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blok wordt niet vrijgegeven.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JoopdeMan

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 06 jul 2018 :  17:22:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Bete forumlieden,

Ik heb een probleem bij het vrijgeven van 2 blokken. Zie mijn database als bijlage.
Als een loc (trein met wagons heb ik nog maar niet geprobeerd) van blok 21 via 25 naar blok 6 rijdt, dan wordt, als de loc verder rijdt blok 21 niet vrijgegeven.
Datzelfde geldt voor van 21 via 23 naar 24. Hiermee wordt overigens de rijrichting, normaal tegen de klok in, omgedraaid. De schakeling die de kortsluiting voorkomt werkt naar behoren.

Zou iemand er naar willen kijken en me een suggestie doen wat er fout zit?
Alvast zeer bedankt.

Joop

Download Attachment: RietkampenII.zip
19,46 KB


Met vriendelijke groeten,

Joop

LeidseBaan

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 06 jul 2018 :  21:08:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Joop
hij geeft bij mij een ongeldige bestand aan
groet

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube
Ga naar bovenaan de pagina

JoopdeMan

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 06 jul 2018 :  21:29:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik probeer een andere file te uploaden. Misschien gaat deze wel goed. En uh.. bedankt voor je reactie.

Download Attachment: RietkampenII_20180706_170855.zip
10,84 KB


Met vriendelijke groeten,

Joop
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 jul 2018 :  22:45:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Het aloude en bekende probleem.

Als de trein van 21 naar 25 gaat en weer terug naar 21 mag moet het vinkje bij kerenloc gezet zijn, want anders is koploper de trein kwijt en geeft hij de blokken niet meer vrij, hij gaat immers de verkeerde kant uit.

Al zo vaak besproken dat we de tel kwijt zijn.

Mvg
Wim.

PS.: En dit is geldig bij alle blokken uit deze database waar terug gereden mag worden naar het blok waar hij vandaan gekomen is.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 06 jul 2018 22:48:11
Ga naar bovenaan de pagina

JoopdeMan

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 08 jul 2018 :  10:42:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,
Bedankt voor je reactie.
Nee, dit is niet de bedoeling. De loc moet na blok 25 doorrijden naar blok 6, blok 7 etc. Maar het probleem is dat blok 21 niet wordt vrijgegeven.
Op jouw aanwijzing heb ik vinkjes gezet bij "keer lok", maar dan krijg ik de mededeling "stop en daarna keren". Nogmaals: dat bedoel ik dus niet.
Zou je nog even willen kijken?



Met vriendelijke groeten,

Joop
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 08 jul 2018 :  18:46:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Joop,

Ik moet Wim wel gelijk geven.
Je hebt alle blokken geschikt gemaakt voor twee richtingen. Zo kun je vanuit blok 25 doorrijden naar blok 6, maar ook terug naar blok 21. Als Koploper daarvoor kiest en dat kan omdat de kansen om naar blok 6 of blok 21 te gaan gelijk zijn, moet het vinkje keren wel aanstaan, anders gaat het mis. Je krijgt dan inderdaad de mededeling "stopt en daarna keren".
Als je niet wilt dat de trein terug kan van blok 25 naar 21 moet je die mogelijkheid weghalen, dus het vinkje bij naar blok 21 in blok 25 vanuit blok 21 weghalen.
Die vinkjes moeten dan waarschijnlijk ook op een aantal andere plaatsen worden weggehaald, of er moeten bij "keer loc" op de juiste plaats vinkjes worden gezet, namelijk wanneer de loc moet keren om vanuit het vertrekblok via het huidige blok naar het bestemmingsblok te rijden.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 08 jul 2018 18:47:57
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 08 jul 2018 :  19:03:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Joop,

Bij alle lijnen heb ik de verbinding naar de bezet melders weg gehaald.
De betreffende lijnen heb ik toegekend aan de bij behorende blokken.
Immers in onderhouden blokken heb je de bezetmelders al toegekend aan de blokken. Ook heb ik dat de betrokken lijnen die bij een blok horen zichtbaar zijn bij het rijden. Je kunt nu ook beter zien of een blok bezet is of niet. Ook zag ik wat Wim al aangaf dat waar een trein de andere richting op moet daarvoor geen vinkjes voor het keren zijn gezet. Ik heb er een paar gedaan, probeer de rest zelf. Dit heeft niet direct met je probleem te maken. Maar moet wel gebeuren. Door het toekennen van de lijnen aan bezetmelders zat het niet helemaal goed tussen blok 21 en 25.

Mvg Ab

Download Attachment: 201876212819.zip
10,79 KB

(Koploper met ECOS of IBII met loconet,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Intel core i7 met W10

Bewerkt door Agebe op 08 jul 2018 19:07:29
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 jul 2018 :  20:49:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JoopdeMan

Dag Wim,
Bedankt voor je reactie.
Nee, dit is niet de bedoeling. De loc moet na blok 25 doorrijden naar blok 6, blok 7 etc. Maar het probleem is dat blok 21 niet wordt vrijgegeven.
Op jouw aanwijzing heb ik vinkjes gezet bij "keer lok", maar dan krijg ik de mededeling "stop en daarna keren". Nogmaals: dat bedoel ik dus niet.
Zou je nog even willen kijken?



Beste Joop,

Als de trein niet stopt of de trein geeft een blok niet vriju dan staat in de onderste regel van het rijwindow op welk meldpunt koploper wacht wat bezet moet worden.
Ik stel meij zo voor dat dit niet het eerste meldpunt is van blok 6, maar eerder het eerste meldpunt van blok 21.
Dat geeft aan dat de koploper de trein de verkeerde kant uit heeft gestuurd omdat hij naar een achterliggend blok is gegaan zonder dat de rijrichting van de loc is aangepast.
Dit soort informatie is nu al zovaak beschreven en gegeven, dat ik me iedere keer weer verbaas dat de gegeven informatie in twijfel wordt getrokken. Je vraagt om de oorzaak en die wordt gegeven, dus doe er iets mee, en leer ervan.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 jul 2018 :  13:12:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Het volgende grote probleem is de volgorde waarin de meldpunt per/blok/richting zijn ingegeven.

We nemen blok 7 als voorbeeld. daarin kun je vanuit blok6 komen en vanuit blok 1.
Blok6 ligt links van blok 7 en blok 1 ligt rechts van blok 7.

Dan kun je nooit de melders in dezelfde volgorde tegenkomen.
Volgens de tekening zou vanuit blok 1 melder 2.6 de eerste zijn en de tweede moet 2.5 zijn.
Vanuit blok 6 moet dit als eerste 2.5 zijn en als tweede 2.6.

Ook dit is een oorzaak van het niet vrijgeven van een blok, immers koploper is op de verkeerde melder aan het wachten.

Dit is één van de vele punten die ook in deze database misgaan en in alle blokken moet worden nagelopen en gecorrigeerd.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JoopdeMan

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 10 jul 2018 :  05:48:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Hartelijk dank voor jullie support. Wat ik gemerkt heb, is dat mijn baan, doordat er allerlei aanpassingen, uitbreidingen zijn geweest, het nu een beetje een puinhoop is geworden. Daarom ga ik nu eerst het zaakje in Koploper helemaal opnieuw tekenen, instellen etc. met gebruikmaking van de handleiding van Chris Burger.


Met vriendelijke groeten,

Joop
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 jul 2018 :  11:00:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Joop,

Zal een leuke leer oefening zijn, maar is volkomen zinloos om alles opnieuw te gaan tekenen, met alle nieuwe fouten als resultaat.

Even wat aandacht aan deze database, en je bent binnen een halfuur klaar. Heb het hier al gedaan met jouw bck file. Fluitje van een cent.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JoopdeMan

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 10 jul 2018 :  11:53:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Zeer bedankt voor de goede raad. Ik zou graag je gecorrigeerde database bekijken en gaan gebruiken, maar ik kan geen attachment vinden.
Kijk ik met mijn neus?

Alvast weer bedankt.


Met vriendelijke groeten,

Joop
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 10 jul 2018 :  17:27:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Joop,

Heb het een en ander veranderd in je data base.
Bij mij in demo werkt het, kijk maar wat je er mee doet!!

Download Attachment: 201876212819_20180710_123702.zip
11,31 KB

M.v.g Piet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 jul 2018 :  17:37:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Joop,

Ik wil je met alle plezier die database opsturen, alleen daar leer je helemaal niets van. Gewoon zelf doen is de beste leermethode.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JoopdeMan

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 11 jul 2018 :  19:42:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Dank voor je reactie. Ziet er een stuk overzichtelijker uit. Helaas heeft ook dit het probleem niet opgelost van het niet vrijgeven van een blok.
Op de bijgevoegde schermafdruk kun je zien dat de loc met decodernummer 2 inmiddels via blok 25, 6, 7, 1 en 2 nu in blok 8 is en dat de loc nog steeds in blok 21 staat.
Wat zou het mooi zijn als dit opgelost zou zijn. Ik weet het écht niet.

Download Attachment: Baanoverzicht-P.JPG
113,56 KB


Met vriendelijke groeten,

Joop
Ga naar bovenaan de pagina

Wim1956

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 11 jul 2018 :  23:27:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Joop
Mijn eerste gedachte is dat in blok 6 een melder niet goed werkt .Koploper ziet de trein niet.
Dan rijd de trein door .
Wim

Bewerkt door Wim1956 op 11 jul 2018 23:37:37
Ga naar bovenaan de pagina

JoopdeMan

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 12 jul 2018 :  10:41:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,
Vanmorgen bezig geweest in de database van Piet (want die is lekker duidelijk) de boel nog eens bekeken en verbeterd (dank Wim voor de aansporing). En ja, het loopt nu. Helemaal goed.
Iedereen bedankt voor de goede suggestisch en moeite. Ik heb weer een hoop geleerd.
Wat mij betreft: case closed. Nu lekker verder met de scenery.



Met vriendelijke groeten,

Joop
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 12 jul 2018 :  13:54:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Joop,

Uit blok 21 naar 25 komt eerst 4.5 en dan 4.6 of 4.6 en dan 4.5???? dan pas blok 6 dus blok 6 heeft er niks mee te maken de fout zit in blok 25.
Uit blok 21 naar 25 bezetmelder 4.6 dan 4.5.
Je heb het gevonden, maar wat was het?????

M.v.g Piet

Bewerkt door P de Reede op 12 jul 2018 14:21:00
Ga naar bovenaan de pagina

JoopdeMan

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 12 jul 2018 :  18:54:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,
De fout was dat bij enige blokken bij het inrijden van een blok de bezetmelders in de verkeerde volgorde stonden. Ook stonden er nog enige vinkjes bij "Keer loc". En dat komt op deze baan niet voor.


Met vriendelijke groeten,

Joop
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 jul 2018 :  20:14:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Joop,

Dat schreef ik je al op Geplaatst - 09 jul 2018 : 13:12:50 en daarbij gaf ik aan om welk blok het gaat/ging.

En die vinkjes moet je gewoon plaatsen en niet zomaar weghalen, Koploper moet weten waar het volgende blok ligt tenopzichte van het blok waar hij vandaan is gekomen.
Niet verder willen heeft hier niets mee te maken. Namelijk heeft dit alleen invloed op treinstellen, en trek/duw combinatie. Dat zijn namelijk de enigste die van rijrichting mogen en kunnen veranderen.
De getrokkentrein zal zich nooit laten beinvloeden door het vinkje bij keerloc. Alleen zorgt dat vinkje er wel voor dat de getrokkentrein niet naar het blok in tegengestelde rijrichting wordt gestuurd zonder van rijrichting te veranderen.

Denk dat je eerst eens moet leren begrijpen wat Keer Loc precies inhoud en vooral doet of niet doet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina