Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 499 / Bezoekers Vandaag: 5370
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 502
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vraag over uitgebreide geluiden aansturing
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Martijn1974

Netherlands
83 berichten

Geplaatst - 25 jun 2018 :  12:07:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Hallo,

Ik wil dat een trein die door het station rijdt zonder te stoppen even een stoot op de typhoon geeft.
Als hij wel moet stoppen (vanwege bezetting volgende blok), dan geen typhoon.

Nu vind ik hierover in de handleiding:
Arriveert in blok en rijdt door: locomotief komt op eerste melding van een blok en weet zeker dat er niet gestopt hoeft te worden in dit blok. Als de locomotief wel verder wil rijden maar dit niet mag omdat er geen vervolg blok gekozen kan worden, zal de locomotief wel moeten stoppen. Dit wordt ook behandeld als 'arriveert in blok en rijdt door'.




Echter als ik die instel, dan geeft hij alsnog een typhoon als hij stopt omdat het volgende blok bezet is.
Komt dat hierdoor? :
Als de locomotief wel verder wil rijden maar dit niet mag omdat er geen vervolg blok gekozen kan worden, zal de locomotief wel moeten stoppen. Dit wordt ook behandeld als 'arriveert in blok en rijdt door'

Maar dat is dan toch gewoon hetzelfde als:
Gestopt maar wil verder: de locomotief staat wel stil maar wil eigenlijk verder rijden.

Wie weet hier meer over uit de praktijk?

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.2.7 |

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 25 jun 2018 :  21:15:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Martijn,

Heel veel verschilt het niet van mekaar maar:

Arriveert in blok en rijdt door: De locomotief doet hier een actie als hij door het blok rijdt of als hij in het blok stopt.

Gestopt maar wil verder: De locomotief doet hier enkel een actie als hij stopt, maar niet als hij door rijdt.

Ik heb het zelf nog nooit geprobeert maar ik denk dat wat jij wil wel in een combinatie van beide items te realiseren is.

Groeten

Marcel


Bewerkt door Bonaza op 25 jun 2018 21:30:21
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 jun 2018 :  10:37:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

Ga een heel eind met je mee, je verwacht als hij moet stoppen omdat het vervolg blok bezet is, hij geen signaal geeft, en dus alleen een signaal geeft als hij door rijdt zonder te stoppen.
Echter zoals je het nu omschrijft geeft hij ook een signaal als hij geforceerd moet stoppen. En dat wil je nu juist niet.
Staat wel zo beschreven, maar is niet wat je wil/verwacht.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 26 jun 2018 :  20:32:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik weet niet of dit lukt maar ik dacht aan het volgende.

Arriveert in blok maar rijdt door: Geef je in dat hij een typhoon geeft na een X - aantal seconden. Het moet langer zijn dan dat de trein moet stoppen door bezetting van het volgende blok.

Gestopt maar wil verder: Als de trein stopt moet hij hier de typhoon uitzetten.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 26 jun 2018 :  21:07:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Ik ga er morgenavond weer mee aan de gang...

Marcel, bedoel je het volgende:
Arriveert in blok maar rijdt door: instellen op "Toggle"
Gestopt maar wil verder: instellen op "Uit"

Ik ben benieuwd of dat werkt, twee tegenstrijdige opdrachten op 1 moment.

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.3.3 |
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 26 jun 2018 :  21:25:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Martijn,

Arriveert in blok en rijdt door:
Probeer dit inderdaad eens met toggle na X seconde aan.
Gestopt maar wil verder: Op uit.
Groeten

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 26 jun 2018 22:40:51
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 jun 2018 :  06:56:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Wanneer kies je voor een toggle en wanneer kies je voor aan/uit? Die twee combineren gaat niet want het is echt andere werking.

Uit het handboek Koploper (onderhouden locomotieven):

Er zijn bepaalde functies die niet de status 'aan' of 'uit' kennen. Deze functies reageren op een verandering van 'aan' naar 'uit' of van 'uit' naar 'aan'. Denk hierbij vooral aan het afspelen van een geluid. Dit heet een 'toggle' functie. Bij een functie volgens dit principe moet de 'toggle' worden aangezet. Deze indicatie is niet in alle gevallen te onderhouden. Dit hangt af van het gekozen gedrag.
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 27 jun 2018 :  07:19:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
De functie die ik wil (typhoon) werkt prima op 'toggle'. Dat is geen probleem.
Wat ik graag zou willen is dat hij in een bepaald stationsblok alleen een typhoon signaal geeft als hij werkelijk doorrijdt / passeert naar het volgende blok, als doorgaande trein dus.
Nu geeft hij altijd een signaal bij het binnenkomen van het stationsblok, zowel doorgaand als gedwongen stoppen omdst het volgende blok bezet is.

Mvg,
Martijn

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.3.3 |
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 27 jun 2018 :  20:08:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Als volgt zou het dan wel moeten werken ?

Arriveert in blok en rijdt door: typhoon aan na X - aantal seconden. In het volgende blok moet je deze dan wel weer terug uitzetten of het wordt een lange typhoon.
Gestopt maar wil verder:Typhoon uit als de trein stopt.

Groeten

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 27 jun 2018 20:24:31
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 jun 2018 :  20:48:41  Toon profiel  Reageer met citaat
@Marcel,

Jij leest niet goed of begrijpt het niet goed. Er zijn geluidsfuncties die je niet aan/uit kan zetten. Het geluid wordt afgespeeld als een functie wisselt van stand: dus was uit en is nu aan / of was aan en wordt nu uitgezet. Deze functie heeft geen stand waarmee je het geluid uit kan zetten. Vandaar de toggle.

@Martijn,
Wat jij wil zit niet in uitgebreide functie aansturing. Misschien dat je zelf wat met logische acties en soorten functies kan doen.
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 27 jun 2018 :  20:55:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
@Martijn,
Wat jij wil zit niet in uitgebreide functie aansturing. Misschien dat je zelf wat met logische acties en soorten functies kan doen.



Paul, Dankjewel voor dit verhelderende antwoord, ik zal anders te werk gaan om het te bereiken.

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.3.3 |
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina