Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 134 / Bezoekers Vandaag: 13196
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper met Dinamo, wissels lijken niet te werken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

cyberdude

Netherlands
16 berichten

Geplaatst - 27 sep 2017 :  21:21:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
Hallo,

Na mijn eerste (kleinere) baan ben ik begonnen met een grotere baan. Totaal 48 blokken die worden aangestuurd middels TM-U en TM44 (12 stuks) en via de OC32 wil ik de wissels aansturen.
De wissels kan ik testen via 0c32config (programma) en dan werken de wissels.
Echter op de baan niet als ik klik op een wissel om deze om te leggen :(
Ik weet dat de communicatie werkt, want treinen kunnen wel gewoon rijden vanuit koploper.

Iemand een idee wat ik eventueel fout doe?

Ingesloten de laatste backup van mijn baan.

------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu

Bewerkt door cyberdude op 27 sep 2017 21:30:43

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  09:55:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Eric,

Zit geen bestand bij ...

Dus kon niet controleren of je ook het benodigde 0c32config bestand hebt geplaatst bij koploper. Is een speciaal bestand wat nodig is om vanuit Koploper te communiceren met de oc32.

Kijk ff op pagina 285, 395 van de handleiding :-)

hoor graag je voortgang



Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  12:36:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals Bjorn al aangeeft. Zonder backup wordt het lastig meekijken.

En naast het configuratiebestand moet je natuurlijk ook de juiste digitale onderdelen aangemaakt hebben in Koploper.
En dan de juiste adressen toewijzen aan de wissels.
Dan zouden ze gewoon moeten werken.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

cyberdude

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  13:23:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
Hmmm apart. Had toch echt een bestand gekozen :). Maar heb idd wel het oc32 config bestand in koploper gekoppeld.
Bij deze alsnog het bestand.

Download Attachment: zolder.zip
30,76 KB

------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  13:52:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Eric,

Kan dit bestand niet openen :-(


Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  14:50:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Niks mee aan de hand, krijg het bestand gewoon open.

(Koploper met ECOS of IB met loconet,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Intel core i7 met W10
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  14:51:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan is er bij mij iets niet goed

Ff opnieuw opstarten de boel

Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  15:18:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Eric,

Duidelijk....je hebt wissels niet genummerd in Koploper. Dus hij zal ze ook geen commando geven...eerst de wissels nummeren anders weet Koploper niet waar ze liggen.

Groetjes

Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

cyberdude

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  16:43:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Debvd

Hoi Eric,

Duidelijk....je hebt wissels niet genummerd in Koploper. Dus hij zal ze ook geen commando geven...eerst de wissels nummeren anders weet Koploper niet waar ze liggen.




Bedankt voor 't kijken. Ik ga 't ff onderzoeken, want had ze wel genummerd via baanontwerp.

------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu
Ga naar bovenaan de pagina

cyberdude

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  17:30:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Debvd

Hoi Eric,

Duidelijk....je hebt wissels niet genummerd in Koploper. Dus hij zal ze ook geen commando geven...eerst de wissels nummeren anders weet Koploper niet waar ze liggen.



Bedankt nogmaals voor 't kijken.
Nu upload ik de laatste backup (die ik eerder plaatste was van een maand geleden ). In deze backup zie je dat ik nummers heb geplaatst via om32 serial. Ik bijgaande screenshot gaat 't bijv. om nummer 1.

Zou je nog een x willen meekijken Bjorn?

Screenshot:

De juiste backup:
Download Attachment: zolder.zip
11,34 KB

------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  17:38:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Eric,

Net ff gauw gekeken. Nummer 1 komt meerdere keren voor. En een hoop wissels hebben geen nummer of een heel erg hoog nummer zoals 95...zie niet zo gauw 95 wissels Is hierbij wel belangrijk dat de wisselnummering overeenkomt met je oc32. En die begint bij 1 etc dus maximaal 16/32 over 1 oc32.

Check je plan even op alle wissels en loop ze ff na zodat je de juiste wissel 1 kiest zoals je die ook 1 benoemt hebt in oc32 config.

Oh ja zie je het lichtje op de OC32 ook een rood oplichten op het moment dat je de wissel omlegt?

Groetjes

Bjorn

Bewerkt door Debvd op 28 sep 2017 17:40:23
Ga naar bovenaan de pagina

cyberdude

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  17:48:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Debvd

Hoi Eric,

Net ff gauw gekeken. Nummer 1 komt meerdere keren voor. En een hoop wissels hebben geen nummer of een heel erg hoog nummer zoals 95...zie niet zo gauw 95 wissels Is hierbij wel belangrijk dat de wisselnummering overeenkomt met je oc32. En die begint bij 1 etc dus maximaal 16/32 over 1 oc32.

Check je plan even op alle wissels en loop ze ff na zodat je de juiste wissel 1 kiest zoals je die ook 1 benoemt hebt in oc32 config.

Oh ja zie je het lichtje op de OC32 ook een rood oplichten op het moment dat je de wissel omlegt?




Bjorn,

Heb nogmaals de occonfig gepakt en gekozen en toen kon ik de wissels wel aansturen. Blijkbaar was koploper 't ff kwijt...

Daarnaast heb ik 3x een OC32 liggen. Dus vandaar de hogere nummers. Maxnr is dan in dit geval 95. En het werkt!
Voor de eerste 0C32 heb je inderdaad 32 uitgangen, maar 16 als je de wissels aansluit (spoelen). Ik heb 30+ wissels vandaar ;-)

Maar je toelichting in 't begin heeft zeker geholpen. Dank hiervoor!

------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  17:59:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Top Man!

Graag gedaan en geniet ervan als koploper het overneemt

Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina