Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 45 / Bezoekers Vandaag: 2052
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 reservering van blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

DeSeingever

Belgium
48 berichten

Geplaatst - 18 sep 2017 :  14:57:19  Toon profiel  Reageer met citaat
mijn proefbaan meet 5.10m verdeeld over 5 blokken het kortste blok meet 80cm kan vlot met 2 lok's rijden.
Als ik er een 3'lok bijzet loopt het mis.
Wat ik vernomen heb in Houten dat je met 5 blokken 4 treinen kunt laten rijden als ze niet langer zijn dan het korste blok.
Ik rijd alleen met lok's dus de lengte van het blok word niet overschreden wat ik wel merk dat er 1 blok bezet is rood, 2 blokken geel worden heeft dit invloed op de beweging van de lok's.
En kan ik 1 blok reserveren


François

Francois Brabands

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 sep 2017 :  15:25:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Geel geeft aan dat het blok is gereserveerd, dus van X naar Y gaat.
5 Blokken en 4 treinen op de baan, daarvan kan er dan altijd naar eentje opschuiven. Als het blok voor hem vrij is.
Maar eigenlijk begrijp ik je vraag niet, of zie ik het probleem niet.
Jij kan zelf niets reserveren, koploper doet het reserveren.

Mijn idee is dat je geen idee hebt hoe het in basis werkt, en daardoor van alles bedenkt en verwacht wat op een andere manier werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 19 sep 2017 :  11:58:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Francois,

Zet de database waar je nu mee werkt eens op het forum. Dan kunnen we meekijken en mogelijk aangeven waar het probleem zit en, belangrijker, wat mogelijk de oplossing is.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

DeSeingever

Belgium
48 Posts

Geplaatst - 23 sep 2017 :  21:33:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb onlangs met Frank de database nagezien de blokken alle lok's er
zit niets fout , de omloop waar het allemaal om doet nagezien op fouten.
Geen enkele te zien.
Alles terug opgestart volgens het procedure 1 lok 5 rondjes ok ,2lok's achter elkaar ok nog eentje er bij de eene wat trager dan de andere na 3 rondjes liep het fout Frank even de storing nagezien alles terug op plaats gezet de regels gevold .
We zullen eens zien wat het doet met 4 lok"s het lip al na 2 ronjes in mekaar.
We denken dat de blokken te kort zijn gaan alles demonteren een omloop maken 12m verdeel over 5 blokken
En zien wat het werk brengt, ik werk met nieuwe materialen kijk op geen cent.
laat wel weten hoe het afloopt

Francois Brabands
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 24 sep 2017 :  11:16:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Francois,

Dat compleet ombouwen zou ik niet doen. Het probleem zit in uw programmatie van koploper NIET in de bloklengte. Met enkel loks heb je echt geen blokken van een meter nodig.

Probeer maar eens één lok een uurtje zonder fouten te laten rondrijden.
Zet er dan pas een tweede achter...lukt dat niet dan zit er een fout.

Er dan vier loks opzetten of de baan afbreken en terug groter opbouwen heeft geen zin, zolang je de fout niet hebt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

DeSeingever

Belgium
48 Posts

Geplaatst - 24 sep 2017 :  16:17:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo
Zal deze week het uit testen zoals je het voorstelt.
Ben al een aantal maanden bezig geweest om de boel aan het werk te krijgen en beetje bij beetje maakte ik vorderingen.
1 lok zijn toertjes laten maken de verschillende kleuren die er werden gegeven klopte alle maal zoals in data base is aangegeven.
Lok 2 er bij zetten en zien wat de uitkomst is.
ga nu de programmatie aan het nazien.

François

Francois Brabands
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 sep 2017 :  19:05:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Goed, de vuistregel bij dit soort problemen, PLAATS EEN BACKUP.
Dan kijken wij er ook na. Ik lees hier alleen dat de melders die jij opgeeft niet gezien worden, of niet in de juiste volgorde. Koploper is heel erg goed in het achter elkaar laten rijden van treintjes, alleen moet hij wel de juiste gegevens hebben om dat te doen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DeSeingever

Belgium
48 Posts

Geplaatst - 24 sep 2017 :  21:09:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim Theo
hier het gevraagde backup

Download Attachment: 2017958586.zip
5,65 KB

Francois Brabands
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 sep 2017 :  10:58:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Goed, als de treinen de bezetmelders daadwerkelijk in de volgorde tegen komen als opgegeven in de database dan werkt het gewoon en zal het niet fout kunnen lopen.

De eerste test is laat de trein rijden volgens bestemming. (CTRL-F7).
Zet de trein in een blok en sleep het blok naar het volgende blok op het scherm. De trein rijd nu naar het volgende blok en zal daar stoppen.
Stopt hij dan is alles goed. Stopt hij niet dan is er iets mis met de bezetmelding, b.v. de volgorde waarin hij de melders tegenkomt op de baan en de volgorde waarin je ze hebt opgegeven bij het blok waarin hij moest stoppen.

Zo controleer je alle blokken.

Als dat eenmaal foutloos werkt zal het verder niet meer mis gaan ook niet met meerdere treinen.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 sep 2017 :  13:04:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door DeSeingever

We zullen eens zien wat het doet met 4 lok"s het lip al na 2 ronjes in mekaar.




Ik vraag me af hoe jij 4 locs kunt laten rijden met koploper, als je maar 3 locs in je bestand hebt staan.

Ik vraag mij nu werkelijk af hoe jij de locs laat rijden op je baan, en wie ze aanstuurt en wie de opdrachten geeft, jij of koploper.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 25 sep 2017 :  23:10:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Francois,

In de demomode kan ik keurig drie treinen laten rijden op de buitenring met de klok mee. Meer zal, zoals Wim ook al heeft gezegd niet gaan, omdat er maar drie locs zijn opgegeven.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

DeSeingever

Belgium
48 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  15:01:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Juist de 4'lok heb ik er terug afgehaald alsook nr 5 ,6 om het overzicht te laten
Ben nu bezig aan een oplossing die me verteld is later meer
François

Francois Brabands
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  15:29:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zou niet weten wat die oplossing dan moet zijn, zoals het nu is opgegeven en ingevuld werkt het zoals het moet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  16:24:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door DeSeingever

Als ik er een 3'lok bijzet loopt het mis.

Wat loopt er dan mis? Het langzaam rijden? Dat is te verwachten.

quote:
Wat ik vernomen heb in Houten dat je met 5 blokken 4 treinen kunt laten rijden als ze niet langer zijn dan het korste blok.

Zoals Wim al zei, met 4 locs in 5 blokken (je buitenste ring) is er maar één blok vrij. Elke loc zal dus om de beurt één blokje kunnen opschuiven. En dat gaat dus zo:
  • Blok wordt gereserveerd (geel)

  • loc rijdt blok in (rood)

  • vorige (nu lege) blok wordt vrijgegeven (groen)

Het vrijgegeven blok wordt dan (in principe) heel even grijs, wordt meteen weer gereserveerd voor de achterliggende loc, en zo zal dat heel langzaam stapje voor stapje rondgaan. Niet echt vloeiend. =kleuren gecorrigeerd, bedankt Jos=
Zoals je gemerkt heb, 5 blokken achter elkaar geeft ruimte voor 2 vloeiende, max 3 bewegende locs. Met 4 wordt het schokkerig.

Hopenlijk snap je het nu en durf je de verbindingen naar wisselstraten in te gaan voeren. Op deze baan moet je 4, 5 locs netjes kunnen laten rijden. 6e wordt al veel, tenzij die continue geparkeerd staat op een kopspoortje.

Succes,


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 28 sep 2017 21:10:04
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  16:29:05  Toon profiel  Reageer met citaat
P.S. "Gaat het fout", "loopt het vast" enzo na een tijdje rijden is vaak een gevalletje van gemiste bezetmelding.
Regelmatig hebben mensen (mij inclusief) problemen met een slechte railisolatie tussen secties.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  17:02:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Kees,

François niet in de war brengen.
Het gereserveerde blok wordt geel en het achterliggend blok wordt groen.

Jos

Bewerkt door JPJ op 28 sep 2017 17:11:44
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 sep 2017 :  17:56:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En de kleuren zijn helemaal niet van belang de treinen moeten op elkaar wachten, en mogen niet tegen elkaar aan rijden.
Gewoon de test uitvoeren via rijden met bestemming (ctrl-F7), en dan verder kijken en uitbouwen.
Koploper is heel simpel.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

DeSeingever

Belgium
48 Posts

Geplaatst - 29 sep 2017 :  09:17:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben er mee bezig rustig aan het is de hobby als het teveel word sluit ik af, en doe de andere dag voort heb er al succes mee behaald.
En volg zeker de aanwijzingen die me worden gegeven en merk dan wat er fout is gedaan en corrigeer het dan ik moet het leren.
Het baanplan is bijna klaar met schaduw station en word door Frank nagezien ben goed op weg
François


Francois Brabands
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina