Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 160 / Bezoekers Vandaag: 10910
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Wisselstraat vrijgave
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Cees Brocaar

Netherlands
269 berichten

Geplaatst - 18 aug 2017 :  21:38:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,
Ik heb wat nuances aangebracht in mijn wisselstraten.
Met name het vrij komen na gereden cm.
Lok 1125 als test laten rijden van 40>1. Ik had nu verwacht dat de wisselstraat eerder werd vrij gegeven. Ik zie in het rijwindow de trein over de wisselstraat met 35 km rijden. De gewenste snelheid zie ik op 59 km staan, echter het blijf 35 km rijden tot het volgende blok?

Wat heb ik fout gedaan?

groet,Cees

Download Attachment: BROTALBAHN_20170818_191602.zip
164,08 KB

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 aug 2017 :  22:39:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees, zonder je zip geopend te hebben:
Waarschijnlijk hou jij de snelheidsbeperking ingesteld tot het vrijgeven van de wisselstraat. Die wordt blijkbaar pas vrijgegeven op de stopsectie...
Als de vrijgave in orde komt, is waarschijnlijk het snelheidsprobleem ook opgelost.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 18 aug 2017 :  23:09:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Nee, de wisselstraat wordt vrij gegeven op de 1e bezetmelder!

Groetjes
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 19 aug 2017 :  10:00:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen,

Iemand opperde via mail de laatste versie van koploper te gebruiken!
Helaas, die is al lang in gebruik!

Groet, kees
.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 aug 2017 :  12:26:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Wie is eigenwijs? Bij teruglezen van jouw file zie ik:



Voordat we praatjes in de wereld krijgen: deze backup is zeker niet gemaakt met de laatste versie van Koploper. We zitten inmiddels al op buildnr. 7

Slaapmodus staat weer aan...
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 19 aug 2017 :  21:24:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond,

Eigenwijs, hoezo? Heb ik dan beweerd dat de backup, met 9.2/7 is gemaakt? Ik heb geschreven, dat de computer waar koploper op draait up to date is! En dat is ook zo, die draait op versie 9.2/7.
Daar deze pc niet op het internet is aangesloten plaats ik deze via een stick naar de laptop waar ook koploper op staat en waar ik wel internetverbinding op heb.Deze staat inderdaad nog op 9.2/5.
Dat dit verwarring geeft, ja, maar eigenwijs, nee.

Groet, Cees

Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 19 aug 2017 :  22:05:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees

Ik zie bij de definities van de wisselstraten in jouw database iets wat misschien de oorzaak kan zijn.
Bij vrijgave wisselstraat wordt links bij alle items de eerste melder geselecteerd en in het rechter gedeelte vrijgave na bezetmelding de laatste melder.
Probeer hier een de eerste melder en vink vrijgave na bezetmelding eens aan.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.2 )
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 19 aug 2017 :  22:39:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

dat lijkt me niet juist!De melder(s)die hier staat is die van de wisselstraat die vrij gegeven moet worden. Dit staat ook zo beschreven
bij het desbetreffende item. Links staat de melder van het betreffende blok en dat is wezenlijk iets anders denk ik!

Groet, Cees
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 aug 2017 :  08:45:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Het zou zeker niet de eerste keer zijn dat iemand (en ik zeg niet dat jij dat ooit hebt gedaan) een database plaatst die niet exact gelijk is aan de database die fysiek de baan aanstuurt. Een indicatie hiervoor is zeker het buildnummer. Het is altijd jammer als er wordt gewerkt voor jan met de korte achternaam.

Ik heb het idee dat jij zoveel hebt ingesteld dat jij zelf ook niet meer alles goed overziet. Ik probeer wat uit te leggen hoe Koploper werkt en hopelijk snap je dit (daar ik denk dat heel weinig mensen op het forum dit ook kunnen uitleggen zonder giswerk):

Er zijn heel veel verschillende manieren om wisselstraat vrij te geven.
  • 1: “Vrijgeven na bereiken bezetmeldpunt” De oudste mogelijkheid is gewoon aangeven op welk bezetmeldpunt het item van de wisselstraat vrijgegeven moet worden (dus eerste, tweede, derde enz enz bezetmeldpunt). Hier moet je rekening houden dat de langste trein het punt heeft bereikt voordat je een item mag vrijgeven. Dit heeft als nadeel dat korte treinen ook heel lang de wisselstraat bezet houden. Hier nog even buiten beschouwing gelaten de mogelijkheid van ‘cm’
  • 2: “Vrijgeven na bezetmelding” Dit is een veel betere manier om wisselstraten vrij te geven. Het heeft nadelen: je moet je wisselstraten geheel van detectie voorzien en alle treinen moeten geheel worden gedetecteerd. De wisselstraat wordt vrijgegeven als alle vermelde bezetpunten bezet zijn geweest en weer zijn vrijgekomen. Ook het rijdend materieel moet geheel gedetecteerd kunnen worden (weerstandlak, smdtjes, stroom verbruik door verlichting enz enz). Om een trein van deze mogelijkheid gebruikt te laten maken moet in het rijwindow de optie “gehele detectie” worden geactiveerd. Het zou ook kunnen zijn dat je bij de detectie van wisselstraten slim gebruikt maakt van lichtsluisjes en dus ook de niet gedetecteerde treinen via deze methode vrij kan geven. Hiervoor is de optie “Gebruikt altijd “Vrijgeven na bezetmelding””. Ongeacht de optie in het rijwindow wordt nu altijd deze methode gebruikt.
  • 3: iets met centimeters: het vrijgeven van punten uit de eerste methode is in een latere versie van Koploper nog iets uitgebreid. Hierbij is gekomen de kolom ‘cm’. Een punt kan nu eerder worden vrijgeven. Dit vrijgeven wordt berekend als volgt: vanaf het bezetmeldpunt wat het vorig blok vrijgeeft wordt bijgehouden hoeveel de trein heeft gereden. De totaal af te leggen afstand wordt bepaald uit: de treinlengte + het hier opgegeven aantal centimeters + de opgegeven veiligheidsmarge uit instellingen per database. Als de teller deze afstand heeft bereikt zal de wissel (of andere items uit een wisselstraat) vrijgeven. Als de items al op de eerste bezetmelding worden vrijgegeven dan heeft opgave in cm eigenlijk geen functie.
Een wisselstraatsnelheid wordt opgeheven als de wisselstraat wordt vrijgegeven. Hierbij speelt nog iets mee: in instellingen per database heb jij aangegeven op tabblad seinen/wissels dat de vrijgave op basis van de lengte ook voor blokken moet gelden. Een tussenliggende wisselstraat wordt pas vrijgegeven als de achterliggende blokken ook zijn vrijgegeven. Anders wordt het wel heel erg vreemd.

Koploper gebruikt het “liefste” mogelijkheid 2 om een wisselstraat vrij te geven. Dat is het zuiverste en het snelste. De door jouw opgeven loc 1125 heeft de indicatie gehele detectie aan staan en dus pakt de loc mogelijkheid 2. Echter omdat het vorige blok vrijgegeven wordt op basis van lengte wordt de wisselstraat pas vrijgegeven als de trein 135 cm gereden heeft na aankomst bij bezetmelder 103.5. En pas hierna de snelheid in het rijwindow dan ook gewijzigd van 35 naar 59.

Meer/minder kan ik er ook niet van maken. Heel verhaal...
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 aug 2017 :  09:52:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Een vriend van mij maakte mij ook nog attent op iets anders. Er wordt in blok 1 ook een lengte meting gedaan (inclusief snelheidsmeting). Als dit actief is, dan wijzigt Koploper tijdelijk even niet de snelheid! Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn.

Waarom is deze lengtemeting? Je werkt het niet bij in het rijwindow.

Bewerkt door PaHaSOFT op 20 aug 2017 09:54:13
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 24 aug 2017 :  11:05:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen Paul,

mijn keuze voor items binnen koploper zijn weloverwogen gekozen, na een uitvoerige bestudering van de helpfile ook al is dat soms niet altijd even verhelderend? Bij dit onderwerp was mijn verwachting conform jouw conclusie (alleen de 135cm niet)de trein is alleen al is 144 cm? Echter bij het testen gebeurde de vrijgave niet volgens de verwachting.

De aanwijzing van jouw vriend was zo gek nog niet, want deze vormt inderdaad de kern van het probleem! Ik zie n.l. dat bij het passeren van de wisselstraat er heel vaak niets gebeurd en soms wel.

De keuze voor de lengtemeting heb ik destijds ingesteld voor mijn dynamische blokgroep. Echter over de uitkomst van die metingen was ik niet tevreden, ik vond de afwijkingen te groot. En omdat ik toch veelal met vaste treinsamenstelling rijd heb ik het opslaan weer ongedaan gemaakt. Nu met bovenstaande wetenschap ook verwijderd!
Tevens heb ik om verwarring in de toekomst te vermeiden de versies op gelijke hoogte gebracht.
Alles werkt weer na behoren! Dank voor de support,

groet, Cees
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina