Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 542 / Bezoekers Vandaag: 667
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 544
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Stoeien met vertrektijden en alternatieve blokken.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Martijn1974

Netherlands
83 berichten

Geplaatst - 17 aug 2017 :  22:48:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Hallo allen,

Ik zit met een probleempje, en ik kom er niet zo 1-2-3 uit..
Als volgt:



Blokken 9, 10 en 11 zijn stoptrein(opstel)blokken.
Vanuit blok 11 vertrekken ze middels een vaste route op gezette tijden naar boven.
Recent heb ik blok 12 als alternatief erbij opgenomen in die vaste route.
Tot zover gaat het goed, de stoptreinen stellen zich daar ook op.



Maar dan...
Zoals hier onder te zien is gebruiken zowel de trein in blok 11, als de trein in blok 12 dezelfde vertrektijden.
Dit resulteert erin dat de twee treinen in kwestie elkaar achterna rijden naar het station, waar maar 1 trein kan staan...met alle opstoppingen tot gevolg.




Is dit probleem op te vangen? Ik zie het zoals gezegd niet.


mvg,
Martijn.



NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.2.5 |

Download Attachment: hanulveen-iv.zip
60,89 KB

Bewerkt door Martijn1974 op 17 aug 2017 22:49:04

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 aug 2017 :  10:24:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Variabele treinroute maken met een vertrekverbod, als de genoemde sporen bezet zijn, lijkt mij.
Het kan ook met een deadlock preventie.

Overigens is het me niet duidelijk om welke blokken het nu precies gaat welke vrij moeten zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 18 aug 2017 10:28:19
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 aug 2017 :  10:54:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Wim,

Dankjewel voor je antwoord.

Er zijn geen blokken die vrij moeten zijn.
Wat ik wil bereiken is dat mijn stoptreinen zich opstellen in de vier blokken (9, 10, 11 en 12).
Om de 15 minuten moet er een stoptrein vanuit blok 11 of 12 vertrekken naar de hoofdbaan.
Het maakt mij niet uit welk blok (11 of 12) ze als eerste kiezen, zolang de blokken maar beide gebruikt worden. Dan kan ik namelijk een trein meer kwijt in het opstelterrein.
Dit gebeurt nu ook zoals ik wil, alleen kan ik de vertrektijden van het alternatieve blok 12 niet aanpassen en neemt hij ze over van blok 11. Waardoor de treinen in die blokken dezelfde vertrektijden hebben.

jeetje...lastig uitleggen dit..
Een trein in blok 11 staat te wachten om op :20 minuten te vertrekken.
Een tweede trein komt in blok 12, die krijgt de zelfde vertrektijd, :20 minuten.
Beide treinen krijgen op :20 minuten de opdracht om te vertrekken.

Ik zou graag willen:
Een trein in blok 11 staat te wachten om op :20 minuten te vertrekken.
Een tweede trein komt in blok 12, die krijgt :35 vertrektijd.

Ik zou het ook prima vinden als ik dat alternatieve blok kan configureren.
Dan kan ik bijvoorbeeld het volgende doen:
Blok 11 : treinen vertrekken op :05m en :35m
Blok 12 : treinen vertrekken op :20m en :50m



ik ga nu aan de gang met je aangedragen oplossing, eens kijken of ik het zo kan bereiken.



mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.2.7 |
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 aug 2017 :  11:42:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Martijn,

2 verschillende vaste treinroutes maken eentje voor blok 11 en eentje voor blok 12, en verschillende vertrektijden gebruiken.

In je openingsvraag spreek je over een verstopping en verstoppingen los je o.a. met deadlocks e.d. vandaar mijn eerdere antwoord.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Martijn1974

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 aug 2017 :  12:10:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Wim,

Ik kwam er met de variabelen niet uit, daar kon ik (voor zover ik vond geen vertrektijden invullen.

Nu heb ik inderdaad twee vaste routes aangemaakt, eentje voor blok 11, en eentje voor blok 12.
Dat werkt ook.


Wat ik bedoelde met verstoppingen is dat als twee stoptreinen achter elkaar aan naar het station rijden, er maar eentje aan het perron kan.
De ander blijft dan op het doorgaande spoor wachten tot het perronspoor weer vrij is, en houdt daarmee al het doorgaande verkeer op.

Dankjewel voor het meedenken.

mvg,
Martijn.


NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.2.7 |
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 aug 2017 :  15:40:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Martijn,

Ik zie nog steeds het probleem niet, of je bedoeld dat de 2012 blok 10 bezet houd, maar dat los je dus op met een deadlock als blok 12 en blok 11 bezet zijn mag er geen trein vertrekken naar blok 9, dan komt hij ook nooit in blok 10.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina