Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 180 / Bezoekers Vandaag: 9457
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Snelheid ijken, hogere stap lagere snelheid
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hannes4ever

Netherlands
8 berichten

Geplaatst - 02 apr 2017 :  12:17:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Vorige week heb ik een sprog II aangeschaft om het programmeren makkelijker te maken. Voorheen gebruikte ik een oude IB, maar op dat kleine scherm kwam ik eigenlijk niet verder dan het wijzigen van adres en richting etc.

Nu wil ik de loks goed gaan programmeren zodat decoder en koploper goed samenwerken. Dus optrek en remvertraging uitgezet. zoeken naar de minimale snelheid en maximale snelheid en deze dan als stap 1 en 28 invoeren, zodat van alle stappen gebruik gemaakt kan gaan worden. Daarna nog de cv6 op ongeveer 1/3 van het maximum zetten.

Om uit te zoeken wat de max cv waarde is heb ik eerst het volgende ingevuld Vmax 255, Vmin 20 en Vgem 100. Lok en decoder betreffen trouwens een Roco V200 (n-spoor) met een Tran DCX76z decoder. Netjes ingesteld en via de sprog was dat een eitje.

Vervolgens ben ik de lok in koploper gaan ijken. Gemiddelde van heen en weer. Starten bij stap 28 en daarna terug naar 0km zodat alle stappen geijkt worden.

Nu worden echter de volgende snelheden vastgelegd.

7 = 22
8 = 26
9 = 32
10 = 36
11 = 43
12 = 48
13 = 53
14 = 61
15 = 73
16 = 91
17 = 108
18 = 124
19 = 134
20 = 133
21 = 132
22 = 129
23 = 129
24 = 127
25 = 124
26 = 123
27 = 117
28 = 108

Vanaf stap 20 en hoger gaat de snelheid naar beneden. Lijkt wel of de lok of decoder niet tegen deze hogere stroom kunnen. Wat is de oorzaak hiervan. Wellicht niet echt een koploper probleem, maar hopelijk kunnen jullie mij wel verder helpen.

Alvast bedankt.

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 apr 2017 :  12:28:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Snelheden ijken doe je op de volgende manier.

Ijk de snelheid bij stap 28, stel vervolgens de maximale snelheid van de decoder zelf in via CV5, het programmeren van deze CV doe je via POM (programmeren on Main) via de IB, zo kun je zonder iedere keer te switchen van prog spoor naar hoofdspor je CV's on the fly aanpassen en zie je gelijk het resultaat. Zodar je de max. snelheid van de decoder hebt ingesteld bepaald ga je de overige stappen ijken van 28 naar stap 1.
Deze procedure geeft je het beste resultaat.

Als de decoder geen aflopende of oplopende curve laat zien, is het tijd de PDI van de decoder in te regelen. Zie daarvoor de decoder manual.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 03 apr 2017 :  16:58:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hannes,

In aanvulling op wat Wim zegt is het ook belangrijk, om als je CV5 hebt aangepast, ook CV6 meteen op eenderde van die waarde te zetten. Als CV6 heel hoog staat en CV5 laag kun je een snelheidscurve krijgen met een vreemd verloop, bijvoorbeeld zoals bij jou voorkwam.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina