Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 107 / Bezoekers Vandaag: 7947
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 lengte van blokken meten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Marcobello

103 berichten

Geplaatst - 30 mrt 2017 :  15:39:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Ik wou de lengte van mijn blokken meten, maar dat wordt moeilijk in tunnels en overdekte passages. Is het mogelijk om Koploper lengte van blokken te laten meten door er één of meer geijkte treinen te laten passeren?

Marc

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2017 :  18:19:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Heb je al de moeite genomen om in de helpfile te kijken naar b.v. 'Lengtemetingen'



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2017 :  13:48:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en iedereen,

In de helpfile vind ik onder 'lengtemeting' hoe ik de lengte van een trein moet meten, maar ik wil iets anders, nl. met geijkte locs blokken bezoeken en dan laten bepalen hoe lang een blok is. En die uitleg vind ik niet in de helpfile. Vraag is of Koploper dat ook kan. En zo ja, hoe dan, want ik zie het niet. Mocht je me kunnen helpen, graag.

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

waal01

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2017 :  14:19:13  Toon profiel  Reageer met citaat
ik denk dat dat niet kan

wouter

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Marcobello

Wim en iedereen,

In de helpfile vind ik onder 'lengtemeting' hoe ik de lengte van een trein moet meten, maar ik wil iets anders, nl. met geijkte locs blokken bezoeken en dan laten bepalen hoe lang een blok is. En die uitleg vind ik niet in de helpfile. Vraag is of Koploper dat ook kan. En zo ja, hoe dan, want ik zie het niet. Mocht je me kunnen helpen, graag.

Marc

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2017 :  14:26:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

Men nemen een trein die zo lang is dat hij bij het bezet maken van de stopmelder zolang is dat hij de stopmelder van het vorige blok nog net bezet maakt, dan meet je de treinlengte op en trekt daar de rest af van het stukje spoor wat nog bezet gehouden werd door het einde van je trein.
Dan weet je volgens mij de lengte van je spoor.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

51 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2017 :  14:55:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Marc,
Natuurlijk kan dat.
Als de het bewuste blok een binnenkomst melder en een stopmelder heeft dan kun via de communicatielogging de tijd meten die verloopt tussen het bezet worden van die twee bezetmelders.
Als de trein handmatig en met een constante geijkte snelheid rijdt dan kun je de lengte van het blok (tot de stopmelder) berekenen uit

lengte (cm) = tijd (sec) x snelheid (km/u) / 5,77 voor spoor N
lengte (cm) = tijd (sec) x snelheid (km/u) / 3,14 voor spoor HO

Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 01 apr 2017 :  16:47:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
lengte (cm) = tijd (eerste bezet...laatste vrij in sec) x snelheid (km/u) / 5,77 voor spoor N
lengte (cm) = tijd (sec) x snelheid (km/u) / 3,14 voor spoor HO

Kees Moerman


Kijk, dat is doordacht. De logging benutten. En in H0 komt ook nog eens PI tevoorschijn. Illumminati?

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 01 apr 2017 16:49:04
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina