Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 118 / Bezoekers Vandaag: 8510
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 sorry
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

elnagh

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 16 feb 2017 :  11:43:55  Toon profiel  Reageer met citaat
.

Bewerkt door elnagh op 17 feb 2017 09:17:48

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 16 feb 2017 :  14:33:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Edwin,

In het algemeen plaats je dit soort vragen op het beginnersforum. Ik weet niet of je dit zelf nog kunt veranderen, anders kun je de moderator misschien vragen je draadje te verplaatsen.

Ik heb even naar je keerlussen gekeken. In het plaatje dat ik erbij doe zitten drie keerlussen. Met minder lukt het m.i. niet. De groene pijlen geven de baanvakken die elkaar netjes opvolgen zonder problemen. De twee rode vakken bevatten de keerlussen. Zoals je al opmerkte: in iedergeval blok 8. Als je voldoende lengte hebt kun je kiezen voor blok 49&50 of 51&52 of 49&52 of 50&51. Als je bij deze blokken nergens voldoende lengte hebt zou je kunnen overwegen het hoofdstation andersom aan te sluiten als in het plaatje, en de vier genoemde blokken 49&50&51&52 hetzelfde aan te sluiten als het hoofdstation, maar dan heb je drie keerlussen nodig: nl in de blokken 46&47&48 of 37&44&45. En uiteraard in blok 8.

Wat betreft keerlusschakelingen zijn er principieel twee verschillende oplossingen. Die welke een beginnende kortsluiting detecteren en dan heel snel omschakelen, en die welke niet op het kortsluitprincipe werken (o.a. Extreme keerlus). Beide oplossingen hebben hun eigen voor en nadelen en specificaties qua aansluitingen. (Ik wil hier verder geen discussie over starten, die zijn/worden er al genoeg gevoerd ).

In principe worden op stations de wisselstraten met een lage snelheid bereden. De meeste problemen doen zich voor bij wissels die met de tongen naar elkaar liggen. Daar zou ik een stukje recht proberen in te plannen.

Je schaduwstations hebben elk maar een 1 ingang en 1 uitgang. Dus ik vermoed dat het met het aantal tegelijk rijdende treinen wel mee zal vallen.

Maar er zijn hier genoeg deskundigen die je hierin kunnen adviseren. En die ook de rest van je vragen uitstekend kunnen beantwooorden.

Succes,

Paul




Download Attachment: Keerlussen.jpg
193,47 KB

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 16 feb 2017 :  14:40:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Edwin,

Overigens ben ik het wel met Ben eens, dat de meeste vragen meer op een ander forum thuis horen (bv BNLS).

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 feb 2017 :  15:50:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Of gewoon om het bij de schaal te houden op het N-spoor forum, daar zitten ook iets minder betweters.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 16 feb 2017 :  17:11:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Edwin,

Ter aanvulling op wat al is gezegd.

Ik vind het aantal keerlussen in je banenplannen lastig te zien. Het is een beetje als de vraag van de driehoekjespuzzel "Hoeveel driehoeken zie je". Je vergeet er dan altijd een paar. Je zou de baan eens consequent met + en - moeten uittekenen dan zie je vanzelf waar het misloopt.

Ik zou voor de keerlusschakelingen zonder meer gaan voor de Extreme Keerlus oplossing of vergelijkbaar. De oplossing met kortsluitdetectie is een paardenmiddel en kan ook problemen op gaan leveren bij je boosters bijvoorbeeld als de kortsluitdetectie van de booster sneller is dan de keerlusschakeling. En als de kortsluitdetectie van de booster langzamer is dan van de keerlusschakeling kun je nog meer vuurwerk verwachten.

Ik vind overigens het aantal boosters erg veel. Ik denk dat twee boosters makkelijk moet kunnen en mogelijk zelfs één stevige. Zelf rijd ik met één Power8 (Uhlenbrock) en die doet mijn HO-baan met twee vingers in de neus. Daarvoor had ik een Edits-booster, die het ook makkelijk aan kon.

Mocht je eens in de buurt zijn dan ben je altijd welkom om verder van gedachten te wisselen


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 16 feb 2017 17:13:04
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 17 feb 2017 :  13:38:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Edwin,

Laat je nu niet direct afschrikken. Stel je Koploper gerelateerde vragen op het Koploper (beginners) forum, en de algemene, niet Koploper gerelateerde vargen op BNLS of N-Spoor forum oid. Mijn ervaring is dat er altijd genoeg mensen zijn die je willen helpen. Ook al krijg je soms stekelige reacties omdat men er (bijna by default) van uitgaat dat je de manual niet hebt gelezen. Uiteindelijk krijg je meestal wel de hulp die je nodig hebt.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina