Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 98 / Bezoekers Vandaag: 5528
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 502
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Database corrupt informatie verloren, tip
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

pomeek

Netherlands
8 berichten

Geplaatst - 11 feb 2017 :  12:37:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pomeek  Reageer met citaat
Beste gebruikers, hier een verhaal ter lering en vermaak?

Bij het onderhouden van mijn baandefinities ben ik tegen het volgende probleem aangelopen. Nadat ik twee blokken verwijderd had door ze van het scherm te 'deleten' bleek na het opslaan van de wijziging dat mijn gehele baan lay-out verdwenen was. Gelukkig maak ik back-ups. Na herstel en verder updates gebeurde dit nog een aantal malen. Op een gegeven moment waren ook alle digitale onderdelen verdwenen. Ik gebruik versie 9.1 build 3 en Windows 10. Het was de eerste update sinds ik deze versies gebruik. Na enig nadenken vermoed ik dat het probleem eerder door een toevalligheid is gebeurd. Ik ben opnieuw begonnen met het verwijderen van de blokken, maar nu heb ik eerst alle verwijzing van/naar andere blokken verwijderd. Nu heb ik geen problemen meer ondervonden.
Misschien dat anderen dit ook ervaren hebben.
TIP: maak regelmatig een back-up, in ieder geval na elke aanpassing van de baan!! Ik kan een ieder het gebruik van DropBox aanbevelen omdat ik hier (via de website) elke vorige versie terug kan halen.

PS: ik heb mijn baanontwerp toegevoegd.

Groetjes Peter

Download Attachment: Strekdambaan.bck
122,91 KB

Peter Meek

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  13:54:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter.

Welkom op het forum en bedankt voor de tip. Zelf heb ik de functie 'automatische backup' aanstaan, zodat elke keer als ik Koploper afsluit een backup wordt gemaakt. Dat is in te stellen bij [Algemeen]=>[Globale instellingen]=>[Automatisch Backup maken].


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

pomeek

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  16:44:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pomeek  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Peter.

Welkom op het forum en bedankt voor de tip. Zelf heb ik de functie 'automatische backup' aanstaan, zodat elke keer als ik Koploper afsluit een backup wordt gemaakt. Dat is in te stellen bij [Algemeen]=>[Globale instellingen]=>[Automatisch Backup maken].


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Beste Dirk,
hier schuilt een gevaar. Als de fout in de database is geslopen (je hebt het niet altijd direct door) dan overschrijf je gelijk de goede back-up. Daarom ben ik zo blij met DropBox omdat die de vorige versies ook bewaart. Even in de tijd terugzoeken en terugzetten.
Groetjes Peter

Peter Meek
Ga naar bovenaan de pagina

pomeek

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  16:55:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pomeek  Reageer met citaat
Nog even een aanvulling:

Ik dacht dat het over was maar het verlies van data gebeurde nog een keer.
Nadat ik een paar kleine wijzigingen had gemaakt heb ik van de database een back-up gemaakt en koploper afgesloten. Na een uur koploper weer gestart en was ik de digitale onderdelen kwijt. De database weer ingelezen (restore) en het was weer goed. Omdat in alle gevallen een heel onderdeel leeg was (niet een gedeelte) lijkt het er op of af en toe één van de tabellen van koploper niet goed geïnitialiseerd wordt.

Ik blijf opletten.

Heeft iemand het zelfde probleem gehad?

Groetjes Peter

Peter Meek
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  17:00:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pomeek
hier schuilt een gevaar. Als de fout in de database is geslopen (je hebt het niet altijd direct door) dan overschrijf je gelijk de goede back-up.


Juist niet.
Zet het vinkje bij opslaan met een unieke naam en je database wordt iedere keer weggeschreven met een naam met daarin de datum en tijd.
Juist heel handig dus.
Handiger dan iets externs te gebruiken.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 11 feb 2017 17:01:25
Ga naar bovenaan de pagina

pomeek

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  17:09:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pomeek  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door remunj

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pomeek
hier schuilt een gevaar. Als de fout in de database is geslopen (je hebt het niet altijd direct door) dan overschrijf je gelijk de goede back-up.


Juist niet.
Zet het vinkje bij opslaan met een unieke naam en je database wordt iedere keer weggeschreven met een naam met daarin de datum en tijd.
Juist heel handig dus.
Handiger dan iets externs te gebruiken.

Gr.
Eric

Bedankt, even over het hoofd gezien. Ga ik doen.
Gr Peter

Peter Meek
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 12 feb 2017 :  14:26:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik kan me twee dingen voorstellen bij je probleem.
a. Het gedeelte van de schijf waar je bestanden neer worden gezet is niet helemaal jofel meer. Dat gebeurt soms. Je kunt eens proberen je databeses ergens anders neer te zetten.

b. Er is iets met het programma zelf gebeurd waardoor het corrupt is geworden. Je kunt het eens opnieuw installeren en kijken wat er dan gebeurt.

Het verhaal over de automatische backup heeft Eric al prima aangegeven.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 12 feb 2017 14:28:22
Ga naar bovenaan de pagina

pomeek

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 13 feb 2017 :  11:06:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pomeek  Reageer met citaat
Bedankt voor de opmerkingen zover. Ik ga hiermee aan de gang. Stap 1 is het verplaatsen van de database (kan nooit kwaad).
N.a.v. de opmerking b. van Dirk: ik heb koploper al opnieuw geïnstalleerd.
Zodra ik wat meer weet meld ik dit.
Allen alvast bedankt voor de reacties.

Grt Peter

Peter Meek
Ga naar bovenaan de pagina

pomeek

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 17 feb 2017 :  19:51:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pomeek  Reageer met citaat
Na aanleiding van de volgende e-mail van PaHaSoft:

"dropbox is toch hetzelfde als googledrive? Ik weet dat Koploper NIET met googledrive om kan gaan als daar de database wordt neergezet. Ik zou me niet verbazen als dat met dropbox ook het geval zou zijn."

heb ik mij database verplaatst naar een andere locatie op mijn C: schijf. Deze locatie wordt niet automatisch gesynchroniseerd naar een locatie in de Cloud of een NAS. De problemen zijn niet meer opgetreden.

Voor mij is duidelijk wat er waarschijnlijk gebeurt is. Zolang Koploper actief (niet afgesloten) is, moet je deze bestanden niet synchroniseren. De problemen zijn bij mij pas ontstaan nadat mijn netwerk veel sneller is geworden (100Mb up/down): kans op fouten/coïncidenten is hierdoor veel groter geworden. Het synchronisatie proces van DropBox gaat razend snel.

Groeten Peter

Peter Meek
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 feb 2017 :  21:45:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik synchroniseer niet mijn actieve database, maar mijn back-up (bij ELKE stop van koploper) staat op iCloud...nooit probleem gemerkt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 26 feb 2017 15:31:20
Ga naar bovenaan de pagina

pomeek

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 23 feb 2017 :  11:39:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pomeek  Reageer met citaat
Klopt Theo,

Dat is wat ik nu ook doe. Geen problemen meer.

Groetjes Peter

Peter Meek
Ga naar bovenaan de pagina

waal01

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  15:07:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik maak regelmatig een back-up op een stickie
Dan ben je nooit iets kwijt ,zelfs als je PC t begeeft !!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina