Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 130 / Bezoekers Vandaag: 1845
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 264
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Modelspoorwijzer.net

 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Welke keuze voor (ont)koppelen?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

cyberdude

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 01 jan 2017 :  22:44:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben volop bezig met het ontwerpen van mijn eerste grote baan. Na een proefbaan is hier eindelijk de ruimte en tijd voor! En heb er zin in.

Buiten een schaduwstation, kopstation, helix en paradespoor wil ik ook wagonnetjes kunnen ont- en koppelen. Maar wat is jullie advies? Ga ik kiezen voor Kroise of voor Kadee of zijn er nog meer mogelijkheden? En wat werkt 't beste met Koploper?

Ik rij op H0 met Dinamo en kan dus digitaal en analoog door elkaar rijden. Dit bestuur ik uiteraard met koploper. Daarom wil ik ook graag dat koploper (automatisch zover mogelijk) het koppelen en ontkoppelen gaat regelen. Wat zijn jullie bevindingen, waar moet ik rekening mee houden en wat is jullie advies?

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu

phdirk

Netherlands
1851 Posts

Geplaatst - 02 jan 2017 :  22:01:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Zelf heb ik een paar locs met Kroiskoppelingen uitgerust. In Koploper is dat prima te programmeren. Het juist afstellen van de koppelingen luistert wel nauw en je moet er wel op letten dat de decoder ook de loc heen en weer beweegt bij het afkoppelen.
Met Kadeekoppelingen heb ik geen ervaring.
Ik wil ook nog eens de T4T-koppelingen (http://www.tec4trains.de/) gaan proberen, maar dat is wel een kostbare geschiedenis.

Hieronder een paar links naar Youtubefilmpjes met het ontkoppelen met Kroiskoppelingen:

https://www.youtube.com/watch?v=6P0iiY5fpE4

https://www.youtube.com/watch?v=Rt5T6xaFZDQ

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
155 Posts

Geplaatst - 03 jan 2017 :  09:11:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ken in mijn decoders geen automatisch terugrijden-functie. Werkt dat alleen met ESU, doet Krois het niet zonder?


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
4985 Posts

Geplaatst - 03 jan 2017 :  10:42:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Kees, zou dat misschien in Koploper kunnen zitten?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
45 Posts

Geplaatst - 03 jan 2017 :  12:05:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Ik heb met zowel Krois in HO als Kadee in ON30 gewerkt, en Koploper kan perfect met beide gebruikt worden. Of topic: Krois kan eender waar op de baan door Koploper aangestuurd worden , bij Kadee ben je afhankelijk van vaste punten op de baan die uitgerust zijn met magneten om te onkopppelen.
Met vriendelijke groet,

Morris



00/Koploper/Ecos/DCC/LDT
/EsuLokpilot/Bachmann
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
155 Posts

Geplaatst - 03 jan 2017 :  12:10:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Heb momenteel alleen Koploper 8.0 handleiding bij de hand, die kent een ontkoppelrail.
Telex-koppeling is natuurlijk een lokfunctie, dus functie aansturen kan gepaard gaan met 2 keer richting omschakelen en stukje rijden?
Kan je dat een beetje toelichten?


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
498 Posts

Geplaatst - 03 jan 2017 :  12:48:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

In "vaste route" zit de ontkoppelfunctie, zie de "help".

Maar handiger is als de decoder dit aan boord heeft, je bent dan veel flexibeler. Esu heeft het en ook Zimo, wellicht meer.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
155 Posts

Geplaatst - 04 jan 2017 :  21:03:59  Toon profiel  Reageer met citaat
De "help" hielp niet veel. Heb het wel gevonden in vaste routes. Maar hoe moet dat allemaal ingevuld worden? Voorbeeldje?
Met dank, Kees

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 04 jan 2017 :  22:11:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

in mijn eigen vraag betreffende het gedrag van de treinen die de bezetmelder niet juist verwerken zat ook een bck bestand. Hierin staat loc 212 die in zijn route ook aan en ontkoppelt, dus een wagon laat staan en later weer ophaalt, hierbij maak ik gebruik van krois koppelingen. De bekrachtigingstijd heb ik ook in koploper geregeld net als het voor het afkoppelen de koppeling te ontspannen om het koelen te vergemakkelijken.
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
155 Posts

Geplaatst - 05 jan 2017 :  09:55:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Han. Dat wordt nog heel wat studeren.
Ben's voorstel van een goede dekoder inclusief is veel handiger. Moet ik wel een stelletje decoders vervangen, maar ach, ik bouw nog wat railbussen, dus die simpele decoders komen t.z.t. weer aan bod.

Maar ik leer blijkbaar langzaam.
Dacht het aan te kunnen pakken met een variabele treinroute: Elke vrachttrein die van blok 9 via 40 naar blok 43 is gekomen, zou:
  • f zelf kopmaken via 42-41-40 en dan zelf de trein in 44/45/46 zetten en daar laten staan (3 keer koppelen/ontkoppelen)
  • f de trein loslaten, loc in 42 laten wachten en de rangeerloc oproepen, die dan waarvandaan ook bestemming 43 krijgt, de trein incl lengte ophaalt, en via 40 de trein in 44/45/46 neerzet

Het liefst dat die rangeerloc dan waarvandaan ook komend bestemming 40 of 43 krijgt en daar via loknummer / blok / opgeslagen lengte combinatie de rangeeropdracht aanneemt.

Vaste routes wil ik niet (teveel) toepassen en zeker niet voor alle vrachttreinen.



Download Attachment: 201692719548.bck
227,3KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW

Bewerkt door jimmaet op 05 jan 2017 09:57:25
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
1851 Posts

Geplaatst - 05 jan 2017 :  13:16:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Voor het automatisch koppelen en ontkoppelen moet je wel vaste treinroutes gebruiken. maar die kunnen heel kort zijn als je dat wilt. Dat zou dan zijn blok inrijden, ontkoppelen, weer vertrekken. Door middel van logische acties kun je dan verschillen vaste 'koppelroutes' elkaar laten opvolgen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
155 Posts

Geplaatst - 05 jan 2017 :  13:59:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Ahaa Dirk, dus logische actie start vaste route.
Weer wat op te zoeken en te leren, maar klinkt logisch

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
155 Posts

Geplaatst - 05 jan 2017 :  19:58:16  Toon profiel  Reageer met citaat
M'n best gedaan. Logische actie doet het, maar de vaste treinroute 9-43-haven wil nog niet. Uitgeprobeerd met lok/vrachttrein 10, rijdt door naar 42 en blijft daar staan zonder vervolgblok.
Dus ik mis nog iets.

Download Attachment: saunabaan3.bck
395,14 KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

Romania
78 Posts

Geplaatst - 05 jan 2017 :  21:18:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Je hebt uit het antwoord van Dirk de verkeerde conclusie getrokken. Een vaste route wordt niet gestart dmv een logische actie. De logische actie die je bij de stamgegevens van de vaste route kunt gebruiken bepaalt of een vaste route al dan niet uitgevoerd mag worden. Bij de betreffende lok dient in ieder geval onder 'Rijgedrag, Vaste Route' de betreffende vaste route te zijn aangevinkt. Dit is bij jou niet het geval, dus start de route nooit. Voor het daadwerkelijk starten van de route zie verder de help-file. Succes,

Paul



Schburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
155 Posts

Geplaatst - 06 jan 2017 :  00:01:08  Toon profiel  Reageer met citaat
OK Paul, ik haalde de logische actie eruit, controleerde n.a.v. de help dat er geen stopverboden zijn, en vinkte de vaste route aan in het rijwindow. Resultaat: Niets.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

Romania
78 Posts

Geplaatst - 06 jan 2017 :  09:53:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

In de vaste route claim je teveel blokken. Zie mijn werkende aanpassing in de bijgevoegde database. Overigens hebben we het draadje van Cyberdude aardig gekaapt, dus als je nog meer vragen/problemen met vaste routes hebt kun je denk ik beter zelf een draadje starten.

Groet, Paul

Download Attachment: saunabaan3_20170106.bck
268,01 KB

Schburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

cyberdude

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2017 :  20:44:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
@PaulRoman, geeft niet hoor. Ik lees lekker mee.

Maar wel gericht vraag nu:

Ik heb de lokpilot V4.0 geinstalleerd in mijn lok. Vervolgens heb ik de krois (DKK) koppeling gesoldeerd.
Nu moet deze geprogrammeerd worden. Dat kan ik volgens http://forum.beneluxspoor.net/?topic=34562.0 (zie bericht van Koos) de CV's 246, 247 en 248 vullen. De waarde in 246 geeft snelheid aan. Ik ga 30 invullen. Maar wat moet ik in 247 en 248 invullen om te beginnen. Wat zeggen deze waardes? Afstand of tijd? En is 1 seconden 1 of is het dan 60 miliseconden?
En als ik deze 3 waardes heb ingevuld, werken deze meteen op functie 1 of moet ik daar nog wat voor doen?

Ik programeer de decoder met decoderpro met een sprog.

Ben benieuwd of iemand mij op weg kan helpen.

------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
498 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2017 :  09:57:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door cyberdude


Maar wat moet ik in 247 en 248 invullen om te beginnen. Wat zeggen deze waardes? Afstand of tijd? En is 1 seconden 1 of is het dan 60 miliseconden?




De waarde varieert tussen 1 en 255 waarbij 255 ruim 4 sec. rijden is. Een halve seconde rijden is genoeg en komt overeen met ongeveer waarde 30. Even mee spelen en je ziet het effect.

De hele beweging van het ontkoppelen "uncoupling cycle" is een logische functie en die moet je koppelen aan een functietoets bijvoorbeeld aan F1. Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing van de LokPilot.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
1851 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2017 :  13:24:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Hierbij mijn instellingen voor een Kroiskoppeling op AUX1 in een 363.
Kroiskoppeling:
CV246 = 40 (Rijsnelheid bij het ontkoppelen)
CV247 = 50 (Tijd voor rijden van de trein af)
CV248 = 40 (Tijd voor rijden naar de trein toe)
CV275 = 28 (Ontkoppelingsfunctie)
CV277 = 8 (Schakelpuls van 8 * 0,4096 = 3,2768 sec)

Misschien is het verstandig om de Loprogrammer software te downloaden. Je krijgt dan als je de gewenste functies invult een overzicht van de te wijzigen CVs


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

cyberdude

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2017 :  15:56:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door cyberdude


Maar wat moet ik in 247 en 248 invullen om te beginnen. Wat zeggen deze waardes? Afstand of tijd? En is 1 seconden 1 of is het dan 60 miliseconden?




De waarde varieert tussen 1 en 255 waarbij 255 ruim 4 sec. rijden is. Een halve seconde rijden is genoeg en komt overeen met ongeveer waarde 30. Even mee spelen en je ziet het effect.

De hele beweging van het ontkoppelen "uncoupling cycle" is een logische functie en die moet je koppelen aan een functietoets bijvoorbeeld aan F1. Zie daarvoor de gebruiksaanwijzing van de LokPilot.

Gr, Ben.



Bedankt voor je toelichting.
Ik kan de CV's vullen in DecoderPro in combi met Sprog.

Het koppelen aan F1 toets snap ik, echter kan ik dat ook regelen in DecoderPro? Want ik heb een Sprog waarmee ik dat regel.

------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu
Ga naar bovenaan de pagina

cyberdude

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2017 :  15:57:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Eric,

Hierbij mijn instellingen voor een Kroiskoppeling op AUX1 in een 363.
Kroiskoppeling:
CV246 = 40 (Rijsnelheid bij het ontkoppelen)
CV247 = 50 (Tijd voor rijden van de trein af)
CV248 = 40 (Tijd voor rijden naar de trein toe)
CV275 = 28 (Ontkoppelingsfunctie)
CV277 = 8 (Schakelpuls van 8 * 0,4096 = 3,2768 sec)

Misschien is het verstandig om de Loprogrammer software te downloaden. Je krijgt dan als je de gewenste functies invult een overzicht van de te wijzigen CVs


Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Ja die CV's vullen in DecoderPro met Sprog gaat mij zeker lukken (ik ben nog lekker nieuw hierin!). Maar volgens mij kan ik dan toch geen Lokprogrammer gebruiken of is dat ook DecoderPro? (durftevragen)

------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
498 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2017 :  16:48:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor DecoderPro moet ik naar de zolder lopen wat ik niet ga doen maar kijk hier en je gaat het snappen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71550.msg3221699706.html#msg3221699706

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
1851 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2017 :  12:52:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Ik weet niet wat je DecoderPro kan. ESU wil nog wel eens eenkennig zijn. Je kunt echter de LokProgrammersoftware gratis downloaden van de ESU-site en gebruiken om een lijst te krijgen van de CVs die je moet veranderen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 04 mrt 2017 12:54:11
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing Problemen bij het forum? Stuur een email. Conrad
Bestel hier en steun het forum!
© EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina