Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 390 / Bezoekers Vandaag: 6555
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 geen vervolgblok aanwezig??
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

kruismuis

Netherlands
58 berichten

Geplaatst - 26 dec 2016 :  16:28:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Na het wijzigen van het ontwerp van de treinbaan van tegensporig kunnen rijden naar verbod op tegenspoor rijden (en helaas talloze andere veranderingen door mijn problemen met de bezetmelders en het sneuvelen van de intelliboxll) lukt het niet meer van blok 15 naar blok 16 te rijden. Ook van blok 16 naar 17 wil niet meer. Op het derde niveau wil van blok 36 niet naar blok 35 rijden. Na twee dagen alle mogelijke definities blokken en baanontwerp bekijken heb ik de bug niet kunnen vinden. Van 15 naar 16 bevat zelfs geen wissel.
Ondertussen is de database ook gewisseld naar een andere besturingscentrale en weer terug. Ik begin te denken aan een fout in koploper. Uiteindelijk wisselt niet iedereen van intellibox naar marklin edits en weer terug.
Wie kan deze puzzel oplossen.

Download Attachment: Kruismuis-2016-12-26.bck
121,39 KB

Hidde Kruismuis

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 dec 2016 :  16:42:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Hidde,

Wisselen tussen Marklin en Intellibox en weer terug gaat naadloos. Kwestie van 5 handelingen en alles staat zoals het moet en werkt dan weer als met het andere digitale systeem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 dec 2016 :  16:52:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Hidde,

De rede waarom loc 78 niet van 15 naar 16 rijdt, is omdat je in een variabele treinroute blok 16 hebt uitgesloten. De trein mag niet naar dat blok omdat het blok is uitgesloten.
Dat zal voor de andere situatie hetzelfde zijn. Dat heeft niets met het omzetten van de database te maken, dat is echt iets wat je zelf hebt aangegeven in de variabele treinroutes.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Bewerkt door Wim Ros op 26 dec 2016 16:58:09
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 26 dec 2016 :  17:47:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Beste Wim Natuurlijk was de opmerking dat de fout in Koploper zit om te prikkelen. Maar het tweede is een verrassing. De desbetreffende variabele treinroute staat NIET aangevinkt. Ik verwacht dan niet dat deze invloed heeft op het rijden. Ik begrijp uit het antwoord dat de variabele treinroute dus niet zomaar kan worden ingeschakeld en uitgeschakeld. Als ik een vaste route laat rijden gaat inderdaad de afslag van 16 en 19 naar 17 wel weer goed. Heb ik zojuist geprobeerd.
MOET er dan altijd 1 vinkje gezet worden bij variabele treinroute keuzes als de variabele treinroute keuze voor de lok is gezet?
Vervelend dat het NIET plaatsen van een vinkje dus wel consequenties heeft.
Gezien de hoeveelheid storingen die ik nog heb op de bezetmelders is er in feite nog steeds niet te rijden met de baan. Ik heb nu bij rosoft oppoetsers besteld en een hele partij 2 e hands bezetmelders van rosoft met patchkabel. (en diodetruc) om de de oude iek's te vervangen.

Hidde Kruismuis
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 dec 2016 :  18:59:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij die variabele route staat aangevinkt dat ze "altijd" geldt...dan moet je geen bijkomende vinkjes meer zetten.
Je "kan " het zelfs niet, want ze verschijnt niet in de lijst (zie fig. boven)

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 27 dec 2016 10:24:54
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 26 dec 2016 :  19:27:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Dank voor het spitten in de database Ik begreep inderdaad niet wat altijd in dit geval betekende. Rijwindow en altijd leken hetzelfde te doen
Ga ermee experimenteren.
(Als de bezetmelders doen wat ik wil dat ze doen.)Ik had de blokken en de bezetmeldingen en het baanontwerp talloze malen gecontroleerd en een paar foutjes gevonden in de volgorde van de bezetmelders en de keuzes van de keerlussen.
Dan denk ik dat ik iets gevonden heb en dan helpt dat niet Maar nu wordt er weer een stukje duidelijker.



Hidde Kruismuis
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 dec 2016 :  22:19:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Hidde,

Dat plaatje wat je ziet geeft aan waar de schoen wringt, en waarom de trein niet verder gaat. Als jij de variabele treinroute op Alle zet dus openbaar en algemeen, hoef j niets aan te vinken, hij staat immers al actief.

Mij hoef je niet te prikkelen, deze beginners fouten heb ik al te vaak gezien. En daarom zijn ze ook binnen de minuut opgelost en boven tafel.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 18 mei 2020 :  12:50:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Het is nu 4 jaar later en ik heb vandaag de variabele treinroutes verwijderd en het probleem van spoor 16 is opgelost. Ik ben blijven hangen in de bezetmelders. Daar heb ik al die jaren niks meer aan gedaan. Ladingen nieuwe bezetmelders liggen te wachten. Allerlei merken en modellen en verschillende aansluitingen, ook zo'n feest, 16 keer 9 aansluitingen moeten veranderd worden zonder dat duidelijk is of dat gaat helpen.
Rijden met volledige spookdetectie is nu onmogelijk en met alleen de beperkte spookdetectie lukt het soms om even rond te rijden. Er zijn wolken bezetmelders die over het sporenplan trekken.
Bestaat er een lijst met zaken die zinvol zijn om af te vinken in deze instabiele afhandeling van de s88 Zonder dat ik me hoef af te vragen of de werklast groter is dan de te verwachten opbrengst in probleemoplossing.

Hidde Kruismuis
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 18 mei 2020 :  17:07:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooi dat de vaart er in zit.

Voor terugmeld perikelen kun je hier eens een kijkje nemen:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=S88,_S88N,_XpressNet_en_LocoNet

Ik schat dat je met oude S88's met bandkabels werkt en dat je 3railer bent (?).

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 20 mei 2020 :  11:46:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
3 rail marklin. Sinds 1961. Massadetectie over de gehele baan met kunststof rails met geflexte spoorstaven verbinders. (Knippen was mij te onveilig). Ik gebruik 3 melders per blok. Om geen kapot gereden wagens te hebben die in het twee blok systeem over het hoofd worden gezien als ze ergens zijn blijven staan.
Bezetmelders zijn niet meer bandkabel apparaatjes maar een versie met serieel kabel de kabel is voorzien van een beschermmantel tegen storingen. Op de bezetmelders staat geen merk alleen een code Modu G88-a L.G. 09/2004 Componenten WIMA 0,022 en ik kan lezen een Philips HEF40148P E5575 PE Un0232 4 Ik heb er 5 met een steekklem verbinding en 5 met schroefjes verbinding.
Verder heb ik nog liggen 2 bandkabel s-88 ers s88-T1 beetje anders van layout maar in principe hetzelfde gebouwd.
Bij analyse lijken de s-88 ers niet goed te resetten. Ook na het loshalen van de massadetectie kabel op de ingangspoort (t/m) 16 blijft een spookmelding op bezet staan in het testprogramma van koploper. Tik ik een aantal keer met een voorwerp op de rails. Ik geef dus impulsen met de massa naar de s-88 dan reset hij uiteindelijk altijd wel.
Ik heb nog 10 s88-n van rosoft liggen en ik ben nu bezig de hele mikmak te demonteren en de rosoft s-88 te monteren en op baan aan te sluiten. Ik heb ook liggen nog 2 s88-n (sc) met een iets andere layout. Ik dacht dat die er voor zorgen dat het signaal een mooiere blokgolf krijgt zodat mijn intellibox een duidelijker impuls kan zien.
Het wisselen van de s-88 is een heidens werk en ik weet niet of daarmee de instabiliteit verdwijnt. Daarom heb ik 4 jaar geleden de handel letterlijk neergegooid. Met de corona werkloosheid pak ik dit hoofdpijndossier weer eens op.
Ik begon met het scheiden van de meeste wisselbedieningen naar een aparte trafo en een eigen massa. Idee uit 2011 van iemand. Op zich blijft het waarschijnlijk nuttig maar de groep s-88 bleef instabiel helaas. Het uitschakelen van 3 trafo's en het allemaal op 1 trafo zetten gaf geen enkel verschil. Dus terug naar 1 wissel sein kring, 1 schaduwstation kring en 2 niveau stations kringen.



Hidde Kruismuis
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 20 mei 2020 :  11:54:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Dat artikel over het plaatsen van weerstanden had ik ooit gelezen maar kon het niet meer terugvinden. Dat ga ik proberen. Al begrijp ik nog niet hoe het werkt.

Hidde Kruismuis
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 mei 2020 :  12:15:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hilde,

Ik lees intellibox en 10 modules. Neem maar even contact met mij op via email.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 21 mei 2020 :  19:56:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Beste mensen. Ik denk dat we ondertussen 10 jaar verder zijn wellicht al langer. Ik werd gek (overspannen) van de spooktrein meldingen. De laatste drie dagen heb ik alle s88 vervangen door s88-n (oude rosoft) Vandaag heb ik gereden met 11 treinen tegelijk op mijn baan. En het lukte. Veel plaatsen in de rails waren geoxideerd dan wel te vies om stroom te krijgen. Enkele wissels had ik vergeten in een wisselstraat op te nemen. Verschillende lokomotieven reden dusdanig langzaam dat er meldingen zijn van een stilstaande trein die echter alleen maar heel erg langzaam voortkreunt met een zware goederen trein erachter. Ik zal nu eindelijk aan het werk kunnen met bloklengte, treinlengte. Te vroeg omgaande wissels waar nog een trein op rijdt. Ik heb het afgelopen uur van alles zien gebeuren op de baan. Het ijken van de snelheid zal ik voor het complete wagenpark gaan doen.
Wie wil er voor de aardigheid de tien oude s88 testen om te kijken wat er aan mankeert. Waarom ze zo moeilijk resetten en zo gemakkelijk spoken zien. Ik kan ze ook in de afvalbak gooien , echter ze zijn niet goedkoop geweest.

Hidde Kruismuis
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 mei 2020 :  20:42:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hidde,

Ik zie heel erg veel problemen die terug te herleiden zijn naar een verkeerd of niet volledig ingevulde database.
Aan de melders zal het niet liggen. Dit soort problemen welke je beschrijft zitten in je database.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  11:26:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Beste wim als reactie het volgende. Omdat de bezetmelders volstrekt raar en onvoorspelbaar reageerden had het geen zin nog naar de database te kijken. |Ik kon echt geen enkel rondje rijden zonder spookmelding problemen. Die problemen zijn geheel opgelost door het monteren van de s88-n van rosoft. Ik ben nu (eindelijk) bezig om vergeten wissels (hoe bestaat het) en andere onjuist ingevulde zaken te bekijken.
Ik kom nu eindelijk toe aan bloklengte , aan treinlengte en de te lange treinen die met hun staart wissels bezet houden van een vorig blok. En dan dus aangereden worden door een trein die die wissel heeft vrij gekregen. Ik heb gister besteed aan het snelheid ijken van de digitale lokomotieven. (De 12 die nu beschikbaar zijn) (de rest komt later nog wel eens. ) De race effecten op de baan zijn nu voorbij Alles rijdt nu met meer realistische snelheid rond. Er zit nu plotseling te begrijpen logica in wat ik doe. Het is weer leuk geworden.
Al met al staan er een paar vraagjes open. Wat is een rosoft s88-n (SC). Heeft iemand zin de 10 oude s88 te testen met serieel aansluiting. Voor hebben of zinvolle verkoop.
Het prutsen om te zorgen dat een bezette wissel ( ongedetecteerd) aan de staart bezet blijft en ook een los gedetecteerd blok wordt opgenomen in de bezet reeks van een trein. Ter voorkomen van het
in de flank rijden probeer ik dit uit te zoeken. Als iemand dat makkelijk kan melden scheelt mij dat uitzoekwerk. rail 29 naar 27 wachten in 27 omdat de blokken er voor (nr 26 ) bezet staan, wissel 18 wissel 20 en railnr 87 met detectie punt 5.07 zouden bezet moeten blijven. rail 87 heeft geen eigen blokje gekregen is erg kort en heeft maar 1 meldpunt. Zou ik een blokje kunnen maken met 1 meldpunt?(blokje 28) of is er een beter suggestie. Zoals ik het nu gedefinieerd heb lijkt het me een beetje knullig.

Download Attachment: Kruizinga-2016-test.bck
108,64 KB

Hidde Kruismuis

Bewerkt door kruismuis op 23 mei 2020 11:28:43
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  14:07:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kruismuis

Wat is een rosoft s88-n (SC).


Daar heb ik je toch via je prive email op geantwoord.


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kruismuis
Het prutsen om te zorgen dat een bezette wissel ( ongedetecteerd) aan de staart bezet blijft en ook een los gedetecteerd blok wordt opgenomen in de bezet reeks van een trein. Ter voorkomen van het
in de flank rijden probeer ik dit uit te zoeken. Als iemand dat makkelijk kan melden scheelt mij dat uitzoekwerk. rail 29 naar 27 wachten in 27 omdat de blokken er voor (nr 26 ) bezet staan, wissel 18 wissel 20 en railnr 87 met detectie punt 5.07 zouden bezet moeten blijven. rail 87 heeft geen eigen blokje gekregen is erg kort en heeft maar 1 meldpunt. Zou ik een blokje kunnen maken met 1 meldpunt?(blokje 28) of is er een beter suggestie. Zoals ik het nu gedefinieerd heb lijkt het me een beetje knullig.



Aanvullende blokeigenschappen, bij een te lange trein achterliggende blok bezet houden of alleen de wisselstraat bezet houden.

Moet je wel werken met de juiste bloklengtes en de juiste treinlengtes, dit werkt niet als alles op default staat van 999cm.

Mvg
WIm.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina