Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 227 / Bezoekers Vandaag: 6193
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Pendeltrein ik kom er niet uit
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JohnT

13 berichten

Geplaatst - 01 dec 2016 :  13:46:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
Beste forumleden het zal ongetwijfeld niet moeilijk zijn maar ik zie het niet.

Ik probeer een trein van spoor 2 naar 3 te laten rijden en weer terug. Ik krijg dit met geen mogelijkheid voor elkaar. Ik kan op zoveel plaatsen de informatie invullen waardoor ik het spoor kwijt ben.

Ik heb het geprobeert met instellingen als treinstel.
Ik heb het geprobeert met een vaste route.
Ik heb het geprobeert met blokken, aangeven waar te keren.

Niets werkt. Vraag is hoe bepaal ik waar en wanneer een trein/loc mag en kan keren?

Bijgaand een plaatje en een back-up van mijn baan.



Download Attachment: TheLostDutchman_20161201_134017.bck
21,83 KB

Bewerkt door JohnT op 01 dec 2016 13:54:14

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 dec 2016 :  14:13:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
John,

Tussen spoor 2 en 3 zal de trein niet pendelen, die blokken zijn slechts in 1 richting met elkaar verbonden, je kunt wel tussen 2 en 5 pendelen b.v. en tussen 3 en 5.

En dan moet je bij de eigenschappen van blok 3 wel het vinkje plaatsen bij KEERLOC als je uit blok 5 komt en weer terug gaat naar blok 5, en daarmee stel je dus ook gelijk de pendel functie in.

Oftewel weer het standaard probleem met het vinkje KEERLOC.

En dan mogen alleen de treinen die als treinstel zijn benoemd of als trek/duwtrein zijn aangemerkt keren in de blokken, dus pendelen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 01 dec 2016 14:18:25
Ga naar bovenaan de pagina

JohnT

13 Posts

Geplaatst - 01 dec 2016 :  16:43:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
Oké Wim, bedankt voor de snelle reactie. Verkeerd begrepen dat vinkje. Dacht dat het voor alle treinen geld omdat er staat loc keren.

Het pendelen had ik volgens mij zo ingesteld, van 2 naar 5 van 5 naar 3 en weer terug. Dus eigenlijk hoef ik 5 niet op te nemen?

Ik ga ermee aan de slag.

JohnT

Bewerkt door JohnT op 01 dec 2016 16:46:00
Ga naar bovenaan de pagina

JohnT

13 Posts

Geplaatst - 01 dec 2016 :  19:30:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
He he, het werkt.

Was best nog wel een dingetje.

Wat ik graag wil.
Een trekduw combinatie van 2 naar 5 en dan naar 3 laten rijden visa versa.

Dat met die vinkjes was al beter maar de loc bleef toch steeds weer kiezen voor de mogelijkheid om van 3 naar 2 te rijden.Ondanks dat deze als treinstel was ingesteld.

Uiteindelijk is het met het toevoegen van een vaste route gelukt. In die route heb ik ook weer in de betreffende blokken moeten aangeven dat keren is toegestaan. Dit bracht voor mij de verwarring, ik had immers al aangegeven dat de trein moest keren toch?

Maar goed ben blij dat het nu werkt. De opmerking hierboven om direct naar 3 te pendelen slaat dus nergens op als ik persé over 5 wil rijden

JohnT
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 dec 2016 :  20:25:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
John,

Dit kan perfect werken zonder gebruik te maken van een vaste trein route.

Je moet wel even bedenken dat de trein eerst moet stoppen wil hij de opdracht krijgen om te keren, en aangezien blok 2 en blok 5 normale blokken zijn waar niet gestopt hoeft te worden, alleen als het volgende blok bezet is, zal de trein altijd doorrijden.

Als je nu van blok 2 en blok 5 een stations blok maakt dan stopt hij daar en dan kun je op basis van kans of volgorde de trein de andere rijrichting op sturen.
Vaste treinroutes moet je zo min mogelijk gebruiken, met de normale basis instellingen is veel meer mogelijk dan dat je nu denkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JohnT

13 Posts

Geplaatst - 02 dec 2016 :  09:40:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
Hoi Wim, bedankt voor je reactie. Ik had van die blokken normaal spoor gemaakt zodat een trein een stilstaande trein op de andere sporen, 1 en 4 kan passeren.

Maar wat je zegt ga ik zeker proberen wil gewoon het programma leren kennen.

JohnT
Ga naar bovenaan de pagina

JohnT

13 Posts

Geplaatst - 03 dec 2016 :  09:47:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
Hoi Wim, ik heb de pendeltrein nu wel rijden zonder vaste route maar wat je eerder zei krijg ik nog niet voor elkaar.

quote:
Als je nu van blok 2 en blok 5 een stations blok maakt dan stopt hij daar en dan kun je op basis van kans of volgorde de trein de andere rijrichting op sturen.


(Edit) het begint te dagen, gewoon wat spelen en zien wat er gebeurt (Edit)

Wat ik ook vreemd vind is dat je bij een locomotief kan aangeven of het om een treinstel gaat, prima. Maar als ik hiervan geen gebruik maak en dan in een rijwindow bij de loc aangeef dat het om een trek/duw combinatie gaat gebeurt er niets en blijft de trein gewoon rondrijden zonder te pendelen. Als ik er dan bij locomotieven weer een treinstel van maak pendelt de trein wel. Ik zie nu niet wat de functie van de keuze trek/duw combinatie is in het rijwindow.

JohnT

Bewerkt door JohnT op 03 dec 2016 10:59:57
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 dec 2016 :  12:21:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
John,

Het gedrag van een Treinstel of een Trek/duwtrein zijn hetzelfde, en deze zullen geen verschillend rijgedrag vertonen, je waarneming zal wel kloppen alleen je conclusie klopt niet.


Mvg
Wim.

PS.: Net even nagespeeld, maar beide types keren netjes en vertonen geen verschillend gedrag.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JohnT

13 Posts

Geplaatst - 03 dec 2016 :  19:42:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
Hoi Wim, als ik bij een loc aangeef dat het een treinstel is werkt ze als pendeltrein zoals bedoelt.

Als ik in een rijwindow aangeef dat het een trek/duw trein is met de gedachte dat de trein zich dan als pendeltrein zal gedragen gebeurt er niets en blijft de loc, trein als gewone trein rijden.

Vond het wel makkelijk om in het rijwindow voor deze optie te kiezen je kunt dan naar believen een trein als pendeltrein instellen.

Ik weet niet wat ik hier aan niet begrijp?

JohnT
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 dec 2016 :  20:44:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
John,

Daar hoef jij helemaal niets aan te begrijpen, dat werkt beide op dezelfde manier en er is geen verschil in gedrag, dus of je nu aangeeft dat het een treinstel is of dat het een trekduwtrein is, het doet beide hetzelfde, geen enkel verschil in gedrag.

Alleen koploper laat dingen per toeval gebeuren dus kan het voorkomen dat hij 10 keer achterelkaar kiest de trein niet te laten keren.
Je kunt dat sturen, door in blokgegevens aan te geven of dat ze dezelfde prioriteit (kans) hebben of dat er eentje een lagere kans heeft. Of je kunt ook kiezen voor volgorde, waarbij het keren nummer 1 is en doorrijden nummer 2, zoals al eerder beschreven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JohnT

13 Posts

Geplaatst - 04 dec 2016 :  09:32:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
Oké dus het is toeval dat de trein dan tot op heden niet keert als ik in het rijwindow aangeef dat het een trek/duw combinatie is.

Bedankt.

JohnT
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 dec 2016 :  11:27:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
John,

Hier het bewijs, locomotief als trekduwtrein en keert of pendelt gewoon.



Download Attachment: TheLostDutchman.bck
21,32 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JohnT

13 Posts

Geplaatst - 04 dec 2016 :  18:52:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
Ik geloof je wel hoor. Het is alleen nog niet gebeurt.

Maar ik zal dit zeker gebruiken, bedankt voor de moeite.

JohnT
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina