Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 312 / Bezoekers Vandaag: 11091
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 seinstanden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 berichten

Geplaatst - 28 nov 2016 :  21:15:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe geraak ik terug in uitgebreide mode zodat ik de seinstanden kan aanpassen, staan nu grijs ?

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 nov 2016 :  22:02:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Waarschijnlijk door simpelweg op het rode spiegelei te klikken zodat de communicatie met de baan en de centrale uit staat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 28 nov 2016 :  23:20:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Helpt niet, had dit al geprobeerd maar .... het blijft "grijs" staan.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 nov 2016 :  23:28:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dan heb ik geen idee wat er grijs blijft. Maar is het misschien een 2-licht sein wat je wil aanpassen? Die hebben geen uitgebreide mogelijkheden. Misschien is dat je probleem, anders geen idee wat je bedoeld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 29 nov 2016 :  10:07:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Het betreft allen meervoudige seinen. Bij de aanmaak (meer dan een jaar geleden) kon ik kiezen welk seinbeeld ze moesten tonen. Nu wil ik dit aanpassen (fouten gemaakt) maar bij seinen blijft SEINSTANDEN grijs staan.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 nov 2016 :  13:04:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Je bedoeld seinstanden in het keuze menu Seinen?

Dit staat er over in de helpfile
Dit onderdeel is voor de 'normale' gebruikers van Koploper niet beschikbaar vanwege de cruciale instellingen om een seinstelsel goed te laten functioneren. Standaard zijn er in Koploper 'slechts' drie seinstanden vastgelegd: rood, geel en groen. Als er een seinstelsel wordt gegenereerd (zie: generatie seinstelsel
), zullen aanvullende seinstanden worden aangemaakt. De seinstelsels worden apart beschreven in de helpfile. Vandaar dat hier de beschrijving zeer summier is gehouden.

Voor ons normale stervelingen niet beschikbaar.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 29 nov 2016 :  19:25:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Is gewoon mogelijk.
Maar je moet niet bij seinbeelden (de grijze niet aanklikbare optie) zijn maar de volgende optie "seinen".

Daarna klik je links op het gewenste seinen en kan je in de kolom "seinbeeld" op de knop "wijzig" klikken.
Dan kan je een ander plaatje kiezen.

Is dat wat je bedoeld?

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 02 dec 2016 :  23:31:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Neen, dat is niet wat ik bedoelde. Het Belgische sein kan indien het volgende sein op een korte afstand staat geel/groen verticaal geven, en dat was in vergeten voor een bepaalde reisweg. Nu kan ik de seinbeelden voor een bepaalde reisweg niet meer veranderen.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1088 Posts

Geplaatst - 03 dec 2016 :  10:44:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan ben ik bang dat ik ook niet begrijp wat je precies bedoelt.
Misschien kan je een of meer plaatjes posten om aan te geven in welk scherm je wilt aanpassen.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 dec 2016 :  14:42:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik vrees problemen, uit de help haal ik:
quote:
Als je volgens een bepaald seinstelsel wilt rijden, kun je met dit onderdeel een seinstelsel toevoegen. Het toevoegen van een stelsel is een eenmalige gebeurtenis. Na het toevoegen van een seinstelsel is het ook niet mogelijk om het weer te verwijderen. Van een gegenereerd seinstelsel is het ook niet mogelijk belangrijke gegevens te wijzigen. Wel kan bijvoorbeeld de omschrijving worden aangepast of kan er een ander plaatje worden gekozen.



Je kan dus belangrijke gegevens NIET meer wijzigen, groen-geel verticaal zit er standaard niet in.
En helemaal opnieuw beginnen gaat ook niet, want je kan een seinstelsel niet verwijderen.
Dat laatste vind ik best eigenaardig.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 04 dec 2016 :  15:46:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Dat laatste begrijp ik wel. Een seinstelsel heeft invloed op veel zaken in Koploper, of beter gezegd veel zaken in Koploper hebben invloed op het seinstelsel. Als je het seinstelsel verwijdert krijg je allerlei gebroken relaties met storingen als gevolg.
Het is hetzelfde dat als je eenmaal 'Uitgebreide mogelijkheden' hebt gekozen, dit ook niet meer uit kunt schakelen.
Mijn (beperkte) ervaring met het Nederlands licht- en armseinstelsel is dat je door het toevoegen van specifieke seinbeelden je wel heel veel verschillende seinbeelden kunt weergeven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 dec 2016 :  19:41:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hoi Theo,

Dat laatste begrijp ik wel. Een seinstelsel heeft invloed op veel zaken in Koploper, of beter gezegd veel zaken in Koploper hebben invloed op het seinstelsel.



Hallo Dirk
Je hebt de laatste zin ook even "omgedraaid" zie ik
Zo begreep ik het ook altijd, de seinen in koploper zijn "cosmetisch", ze doen niets, puur show als het ware...

Het verschil met "uitgebreide mogelijkheden" is dat ik geen bijkomende mogelijkheden van koploper ken, wanneer je seinen plaatst. Tenminste niet wat de treinenloop betreft.

Daarom kan ik mij moeilijk inbeelden dat er "essentiële" verbanden stuk zouden gaan in de database.




Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 05 dec 2016 :  17:07:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Wellicht op een volgende bijeenkomst eens samen induiken?

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 dec 2016 :  19:07:32  Toon profiel  Reageer met citaat
mij best

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina