Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 80 / Bezoekers Vandaag: 206
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 400
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Intellibox 2 goede aanschaf icm Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JevanHa

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 23 okt 2016 :  22:53:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Omdat ik een IB 2 kan overnemen en snel moet beslissen heb ik het Koploper manual hierop na gekeken of ik hiermee een juiste keuze maak.

Ik zocht in het manual van versie 9.1 of ik met Koploper en de Uhlenbrock Intellibox 2 een goede verbinding met elkaar kan maken en kwam toen deze zin tegen die niet goed loopt. Het is net of ik een of meerdere woorden mis. Kan dat ? Zie pagina 65 & 66

Intellibox 2.0 / loconet Wanneer een locomotief in Koploper handmatig staat en via een handregelaar werd de rijrichting omgedraaid, dan werd
© 2016 PaHaSOFT Koploper 9.1 Pagina 66 van 440
zend de Intellibox niet hetzelfde als in de vorige versie. Met geduldige hulp van Wim Ros (waarvoor mij dank) is dit opgelost. Het levert wel meer communicatie op tussen de Pc en de Intellibox.


ps
Kan ik dan ook meteen een antwoord op mijn vraag krijgen.
Hoe communiceert Koploper 9.1 met de Intellibox 2 ?
Wat doe ik met vraag over het instellen van de Comm. poort / Baud rate die niet meer op mijn PC zit ?
Ik zou graag naar USB willen. Wat is het alternatief.


Met de vriendelijke groeten
Jan van H

Bewerkt door JevanHa op 24 okt 2016 06:29:36

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 okt 2016 :  12:30:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

Stap 1 lees de handleiding van de Intellibox 2
Daarin staat dat je als allereerste stap de driver sofware moet installleren voor de USB naar serial verbindimg.

Na het inpluggen van de USB aansluiting maakt hij een virtuele comport aan.

Deze virtuele comport vul je in bij koploper de baudrate stel je in op 115200 en in Koploper kies je voor het besturings systeem LocoNet.

En klaar is Jan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JevanHa

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 24 okt 2016 :  13:14:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel voor dit antwoord Wim.

Met de vriendelijke groeten
Jan van H
Ga naar bovenaan de pagina

JevanHa

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 29 nov 2016 :  11:31:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik nog alleen mis Wim, of er wat gedaan wordt met mijn opmerking die ik gevonden heb in het Koploper manual.

Met de vriendelijke groeten
Jan van H
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 nov 2016 :  14:45:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

En wat is die vraag dan?
De Intellibox 2 werkt via USB only, of spreken we nu over een Intellibox 1 die is he upgrade met naar software versie 2.0?

Koploper werkt gewoon met de Intellibox, en daar hoef je geen rare dingen voor uit te halen. Alles is gewoon onder controle.

En als je vanaf een Intellibox 1 naar USB wil dan is een Loconetnet interface met USB aansluiting aan te bevelen.


Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JevanHa

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 29 nov 2016 :  23:17:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Ik werkt met IB2 en heb geen problemen meer. Het ging me alleen om de tekst in het manual.

Zie © 2016 PaHaSOFT Koploper 9.1 Pagina 66 van 440
Intellibox 2.0 / loconet
Wanneer een locomotief in Koploper handmatig staat en via een handregelaar werd de rijrichting omgedraaid, dan werd zend de Intellibox niet hetzelfde als in de vorige versie.


Laat verder maar.


Met de vriendelijke groeten
Jan van H

Bewerkt door JevanHa op 30 nov 2016 07:45:12
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 nov 2016 :  00:06:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daar staat toch dat het probleem is opgelost, dus wat is het probleem, volgens mij niets meer.

En bovendien gaat dit om de oude intellibox met software versie 2.0 en niet om de Intellibox 2. Daar zitten nog wel enige verschillen in, welke nu even niet van belang zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 30 nov 2016 00:10:13
Ga naar bovenaan de pagina

JevanHa

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 30 nov 2016 :  08:07:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Ik heb de tekst (in kleur rood) aangepast, daar waar in het manual, ik van mening ben dat, er iets staat wat voor mij onbegrijpelijk Nederlands is. Het lijkt op een effect wat ik van mij zelf ken. Ik denk sneller dan ik kan typen en daardoor willen er wel eens woorden in een zin weg vallen. Dat is wat ik probeer uit te leggen.

Maar laat maar zitten. Ik heb aan het begin meer dan 1 vraag gesteld over verschillende onderwerpen. Ook iets wat weer mijn fout is. Ga mijn best doen dat in de toekomst op deze fora niet weer te doen. Mijn probleem is verholpen. Eindelijk kan ik met USB en de hulp van Loconet doen wat ik wilde doen. En dat is automatisch rijden.

De IB2 doet wat ik van hem verwacht. En dat is al stukken meer dan wat ik in al die jaren ooit hiervoor heb gezien van de Marklin configuratie met de 6050 interface en alle daarbij toegevoegde HW om maar van die pseudo Marklin RS232 af te kunnen komen.

Nogmaals dank voor onbaatzuchtige hulp en tot ziens.

Met de vriendelijke groeten
Jan van H
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 30 nov 2016 :  13:26:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

De door jou rood gemarkeerde zin is inderdaad nogal cryptisch om het voorzichtig te zeggen. Wat er waarschijnlijk wordt bedoeld is dat wanneer je handmatig de rijrichting verandert, dit bij de Intellibox 2.0 anders werkt dan in het verleden. Als ik Wim goed begrijp heeft dat betrekking op de oude Intellibox met softwareversie 2.0. Die zal bij het omkeren van de rijrichting anders werken dan softwareversie 1.0. Omdat jij een Intellibox II (nieuwe Intellibox) hebt is dat voor jou niet van toepassing, cq van belang.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 30 nov 2016 :  16:40:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals ik al eens eerder betoogd heb, is de handleiding van Koploper wel vaker cryptisch. De opmerking van Cruyf dat je 't vaak pas snapt als je het door hebt is in die gevallen zeker van toepassing. Dus ik bedoel daarmee dat de handleiding je soms niet vertelt wat je moet doen, maar als je zelf wat aan het experimenteren slaat en het lukt, dat je dan achteraf snapt wat er eigenlijk in de handleiding staat. Maar dat neemt niet weg dat ik Koploper een GEWELDIG programma vind waarvan ik momenteel misschien 20-30% van de mogelijkheden benut, dus er is nog een lange weg te gaan. Overigens heb ik via dit forum van velen al zeer waardevolle tips gekregen. Vr groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

JevanHa

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 30 nov 2016 :  18:13:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,
Dank jullie wel voor je uitleg en mee denken en aandragen van oplossingen.

Maar daar gaat het mij niet om. Wim Ros is de one and only die nog rechtstreeks met Paul kan communiceren. En mijn enige bedoelding en hoop is dat deze ene regel, maar naar alle waarschijnlijk ben ik de enige die er een probleem mee heeft, indien mogelijk aangepast wordt.

En dit is het laatste wat ik nu nog hierover wil zeggen over dit onderwerp. Want ik ben van mening dat dit nu al aardig off topic begint te worden.

Met de vriendelijke groeten
Jan van H
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 nov 2016 :  20:09:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En die zal er ook geen enkele rol in spelen. Wil je iets met koploper dan communiseren met de maker zelf.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina