Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 126 / Bezoekers Vandaag: 4801
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 B-seinen en decoder van Van Biervliet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jean-Claude

Belgium
14 berichten

Geplaatst - 01 jul 2016 :  09:29:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen
Wanneer ik automatisch rijd veranderen de seinen perfect op het scherm, maar de seinen op de baan veranderen ze niet. Wat heb ik verkeerd gedaan?
Via de ECOS werken de seinen wel, behalve dat de sommige kleuren niet overeen komen (bij geel krijg ik geel/groen vertikaal en bij wit krijg ik dubbel geel).
Info over deze seinen kan men vinden op: http://www.vanbiervliet.com/pdf/seinen/seindecoder.pdf
Alvast bedankt voor de hulp.

Download Attachment: PITAL6-2.bck
103,07 KB

KL: 9.0 build: 4 / ECOS 2 software 4.0.2

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 01 jul 2016 :  16:42:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Jean

Mogelijk moet je bij uitgebreide sein eigenschappen
de adressen voor de juiste kleur aanpassen zodat jouw decoder ook de goede info krijgt.
even een beetje proberen denk ik

succes Frans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 jul 2016 :  17:16:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als het via de ECoS ook niet werkt en de kleuren komen daar ook niet overeen, dan zou ik beginnen de seinen op de juiste manier zoals aangegeven in de beschrijving aan te sluiten. Die zal er niet voor niets zijn.
Oftewel DWEIS.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jean-Claude

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 02 jul 2016 :  00:06:41  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi Wim,
de seinen zijn 100% aangesloten zoals in de handleiding beschreven is.

KL: 9.0 build: 4 / ECOS 2 software 4.0.2
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 jul 2016 :  01:43:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als je dat heel zeker weet dan moet het ook zo werken zoals het beschreven staat.

Als dat niet zo is dat klopt of de beschrijving niet, of de aansluitingen kloppen niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 02 jul 2016 :  10:18:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Jean is de decoder ingesteld op categorie A en het correcte basis adres?

Koploper geeft namelijk netjes de commando's dit kun je zien als je de log file wissel opdrachten bekijkt.

Doe eens het volgende;
zet alles aan en open het test programma seinen.

Bij het opstarten moeten je seinen op rood staan.

Open ook de communicatie logging en maak wisselopdrachten actief
Klik nu op bv sein 1 in het baanoverzicht het sein moet wijzigen in het baan overzicht.
In de logging kun je zien welk commando koploper naar de decoder stuurt.
Kijk nu naar je sein indien hier een ander sein beeld staat moet je eens met de draden op de uitgang van de decoder van dat sein wisselen zodat je het bijbehorende seinbeeld ziet. Hier zit waarschijnlijk het probleem.
De rode zit goed indien deze bij het opstarten ook rood was.

Even nog iets de sein tijd moet je instellen zoals hieronder aangegeven, nu heb je deze op 250 msec voor alles staan mogelijk is die tijd te lang voor je decoder dus doe het zoals in de beschrijving staat. zie hieronder

Voor het treinbesturingsprogramma “Koploper” dient men de volgende instellingen te gebruiken
Bij het onderhouden van de baandefinities / baanontwerp Tool: Seineigenschappen (algemene instellingen per sein) Soort functiiedecoder: Marklin (Ook IB/TC) Bekrachtigingtijd: 0,05 sec

succes Frans

Bewerkt door br015 op 02 jul 2016 12:34:55
Ga naar bovenaan de pagina

Jean-Claude

Belgium
14 Posts

Geplaatst - 02 jul 2016 :  12:03:48  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi Frans,
- in de soort functiedecoder heb ik enkel "wisseldecoder".
Waar kan ik die "MARKLIN (ook IB/TC) bekrachtigingtijd: 0.05 sec" vinden of hoe moet ik die aanmaken.
- hoe open het test programma seinen.

mvg
JC
KL: 9.0 build: 4 / ECOS 2 software 4.0.2
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 02 jul 2016 :  12:08:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Claude
- hoe open het test programma seinen.


menu Algemeen->testprogramma.

Voor de rest: druk in de diverse schermen eens op F1 (help) of lees de handleiding.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 02 jul 2016 :  12:38:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Jean

vergeet even deze regel
En kijk ook even op je centrale dat je voor de seindecoder het Motorola protocol hebt ingeschakeld de decoder kent namelijk alleen Motorola en geen dcc.

De decoder moet ook dcc kunnen.

om de tijd in te stellen ga naar baanontwerp, klik rechts op het sein en selecteer eigenschappen Hier kun je de tijd invullen. Voor decoder kun je niet marklin kiezen omdat je ecos gebruikt. dus laat dat maar eens zo.

Voor het test programma zie voorgaand bericht .

nabrander lees dit eens

Over de werking van de seinen via Koploper en een ECoS staat het volgende in de Koploper handleiding.


quote:
Werking van seinen

De afbeeldingen die in de centrale staan genoemd, zijn lang niet alle seinstanden die nodig zijn om de seinstelsels juist te tonen. Koploper maakt derhalve geen gebruik van deze afbeeldingen. Om de seinen aan te sturen vanuit Koploper moet je het volgende doen:



· Definieer de seinen NIET op de centrale

· Als alle seindecoders van hetzelfde type zijn (of DCC of Motorola), stel dan op de centrale (dus niet Koploper) bij "instellingen-2" het juiste start-protocol voor nieuw magneetartikel. In Koploper hoeft niets ingesteld te worden. Bij instellingen per database / systeem specifiek geef je op bij functiedecoders seinen "Default op centrale". Er kan in Koploper verder niets worden ingesteld.

· Er zijn verschillende soorten seindecoders. Bij instellingen per database / systeem specifiek moet je opgeven wat op de centrale staat ingesteld als start-protocol voor een nieuw magneetartikel. Deze moeten gelijk zijn aan elkaar. In het baanoverzicht moet je nu bij seinen en draaischijven welk protocol er wordt gebruikt of gewoon het default protocol overnemen uit instellingen per database / systeem specifiek.

succes Frans

Bewerkt door br015 op 02 jul 2016 13:38:13
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina