Auteur |
Onderwerp |
|
janspoor
253 berichten |
Geplaatst - 27 apr 2016 : 22:05:39
|
Koploper zorgt ervoor dat locs die in tractie rijden steeds ongeveer dezelfde snelheid rijden. Omdat bij het ijken de locs zich bij verschillende decoderstanden toch anders gedragen wat snelheid betreft, zit er vaak een heel klein verschil. Dat merk je als je de locs niet koppelt maar als proef bv 10 cm uit elkaar laat rijden. Dan lopen ze op elkaar in of rijden juist verder van elkaar weg. Zou het zin hebben om in dit geval de snelheden te laten regelen via CV's 67-94 en er zo voor te zorgen dat de snelheden exact op elkaar aansluiten? Of is dat een heleboel moeite waar je niks mee opschiet?Overigens zij vermeld dat door omstandigheden beide locs een verschillende decoder hebben, de een een Lenz en de ander een Esu. Ben benieuwd naar jullie meningen. Vr groet, Jan
*Zo ge't moakt, zo heddet!* |
|
Wim Ros
Netherlands
6226 Posts |
Geplaatst - 27 apr 2016 : 22:10:27
|
Ik zou er niet zoveel poeha van maken en de 2 gewoon in tractie laten rijden. Helemaal gelijk krijg je ze toch nooit. De lastregeling in de decoders lost het probleem zelf op.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
janspoor
253 Posts |
Geplaatst - 27 apr 2016 : 22:38:34
|
OK, Wim, bedankt voor je visie. Dus ik hoef niet bang te zijn dat de locs elkaar beschadigen omdat een eigenlijk te langzaam rijdt of te snel, dus extreem gezegd geduwd of getrokken wordt? Vr groet, Jan
*Zo ge't moakt, zo heddet!* |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6226 Posts |
|
janspoor
253 Posts |
Geplaatst - 28 apr 2016 : 10:28:16
|
OK, bedankt.
*Zo ge't moakt, zo heddet!* |
|
|
janspoor
253 Posts |
Geplaatst - 10 mei 2016 : 15:48:37
|
OK, het zal wel niet aan het rijden in tractie in koploper liggen, maar feit is wel dat een van de locs die in tractie rijdt, uit het niets begon te "stotteren". Ik heb al wel eerder gemerkt dat het rijden in lage snelheden kennelijk tot meer gruisvorming bij de koolborstels leidt en dat dit op te lossen is door onderhoud, maar in deze loc zit een zgn "onderhoudsvrije motor". Het is een Fleischmann decoder en in CV51 stond de vlag van bit 6 op 1, dus er was sprake van "overbelasting" of "kortsluiting". Omdat ik niks kon bedenken wat dit had veroorzaakt, heb ik bit 6 weer op 0 geschreven en ben weer met de loc gaan rijden, solo dit keer, maar kennelijk was het kwaad al geschied want na een rookpluim was het dag met het handje naar deze loc. Het hoort misschien niet hier thuis, vandaar dat ik ook een draadje ben gestart in Beneluxforum ("zgn onderhoudsvrije motor"), maar hoewel het nooit te bewijzen is, is het wel een feit dat dit is gebeurd terwijl de loc in koploper in tractie reed. Is de overbelasting misschien toch ontstaan door de minieme snelheidsverschillen die ik in het begin van dit draadje heb aangehaald? Ik weet het niet maar dat maakt mijn balen er niet minder om ......
*Zo ge't moakt, zo heddet!* |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|