Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 63 / Bezoekers Vandaag: 3787
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 670
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Nogmaals "rijden in tractie"
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 27 apr 2016 :  22:05:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Koploper zorgt ervoor dat locs die in tractie rijden steeds ongeveer dezelfde snelheid rijden. Omdat bij het ijken de locs zich bij verschillende decoderstanden toch anders gedragen wat snelheid betreft, zit er vaak een heel klein verschil. Dat merk je als je de locs niet koppelt maar als proef bv 10 cm uit elkaar laat rijden. Dan lopen ze op elkaar in of rijden juist verder van elkaar weg. Zou het zin hebben om in dit geval de snelheden te laten regelen via CV's 67-94 en er zo voor te zorgen dat de snelheden exact op elkaar aansluiten? Of is dat een heleboel moeite waar je niks mee opschiet?Overigens zij vermeld dat door omstandigheden beide locs een verschillende decoder hebben, de een een Lenz en de ander een Esu. Ben benieuwd naar jullie meningen. Vr groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 apr 2016 :  22:10:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ik zou er niet zoveel poeha van maken en de 2 gewoon in tractie laten rijden. Helemaal gelijk krijg je ze toch nooit. De lastregeling in de decoders lost het probleem zelf op.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 27 apr 2016 :  22:38:34  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, Wim, bedankt voor je visie. Dus ik hoef niet bang te zijn dat de locs elkaar beschadigen omdat een eigenlijk te langzaam rijdt of te snel, dus extreem gezegd geduwd of getrokken wordt? Vr groet, Jan


*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 apr 2016 :  23:02:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nee, de ene gaat de heuvel op en de andere eraf, en de lastregeling zal dit componseren. Nogmaals helemaal gelijk krijg je ze toch nooit.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 28 apr 2016 :  10:28:16  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, bedankt.

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 10 mei 2016 :  15:48:37  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, het zal wel niet aan het rijden in tractie in koploper liggen, maar feit is wel dat een van de locs die in tractie rijdt, uit het niets begon te "stotteren". Ik heb al wel eerder gemerkt dat het rijden in lage snelheden kennelijk tot meer gruisvorming bij de koolborstels leidt en dat dit op te lossen is door onderhoud, maar in deze loc zit een zgn "onderhoudsvrije motor". Het is een Fleischmann decoder en in CV51 stond de vlag van bit 6 op 1, dus er was sprake van "overbelasting" of "kortsluiting". Omdat ik niks kon bedenken wat dit had veroorzaakt, heb ik bit 6 weer op 0 geschreven en ben weer met de loc gaan rijden, solo dit keer, maar kennelijk was het kwaad al geschied want na een rookpluim was het dag met het handje naar deze loc. Het hoort misschien niet hier thuis, vandaar dat ik ook een draadje ben gestart in Beneluxforum ("zgn onderhoudsvrije motor"), maar hoewel het nooit te bewijzen is, is het wel een feit dat dit is gebeurd terwijl de loc in koploper in tractie reed. Is de overbelasting misschien toch ontstaan door de minieme snelheidsverschillen die ik in het begin van dit draadje heb aangehaald? Ik weet het niet maar dat maakt mijn balen er niet minder om ......

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina