Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 130 / Bezoekers Vandaag: 1888
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 304
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Modelspoorwijzer.net

 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 snelheden in blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mwleeuw

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 19 apr 2016 :  22:44:03  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb de snelheden van mijn locs geijkt. De snelheden in
in de verschillende van de treinen blijven de maxima van de verschillende bloktype. Bijvoorbeeld heuvel op heb ik de snelheid o 150 km/h gezet. Geen enkel treintype haalt dat. Wat doe ik fout.

groet
Matthijs

matthijs leeuw

intellibox c-rails

remunj

Netherlands
664 Posts

Geplaatst - 20 apr 2016 :  06:39:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas, de kristallen bol is defect

Even je database plaatsen doet wonderen.

Maar buiten dat, 150 km/u heuvel op Heb je een racebaan gemaakt?

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1551 Posts

Geplaatst - 20 apr 2016 :  11:19:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Matthijs, de snelheid die koploper een trein "laat" rijden is afhankelijk van en aantal instellingen.

De max snelheid van de lok, de max snelheid van het treintype, de max snelheid van het blok (dit alleen als het volgende sein groen is).

Zoals Eric al schreef, even backup hier zetten. Maar je mag natuurlijk ook eerst even zelf zoeken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 21 apr 2016 :  10:49:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Matthijs,

Op een aantal plaatsen vul jr maximale snelheden in. Hieronder wat informatie. Verder kun je ook tijdens het rijden rechtsonder in de rijwindow van de lok zien welke instelling de maximale snelheid bepaalt.

In Koploper zijn drie snelheden van toepassing, namelijk:
Maximumsnelheid, Gemiddelde snelheid en Minimumsnelheid

Prioriteit:
1. trein-/bloktype (indien vastgelegd)
2. bloktype (indien alle drie de snelheden zijn vastgelegd)
3. uit het treintype

Verder geldt ook nog dat de maximumsnelheid van een locomotief nooit hoger mag zijn dan de laagste waarde uit:
a: maximum snelheid locomotief
b: snelheidsbeperking uit wisselstraat
c: maximum snelheid uit het blok
d: indien bloktype alleen maximum aangeeft

groet, Chris Burger


Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.0.2), Koploper, Windows 7
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 21 apr 2016 :  19:06:19  Toon profiel  Reageer met citaat
er was iets mis gegaan bij uploaden

150km/h is er om te zorgen dat de loc vol vermogen heeft om de helling op te gaan

groet
matthijs

Download Attachment: mwleeuw2016.bck
53,23 KB

matthijs leeuw

intellibox c-rails
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
4713 Posts

Geplaatst - 21 apr 2016 :  20:15:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Heuvel op is max 120km/u blok8
Er is geen enkele trein die 150 km/u kan of mag rijden. Lijkt mij dan ook meer dan logisch dat het dan ook niet gebeurd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
635 Posts

Geplaatst - 21 apr 2016 :  21:21:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Rob Fongers  Reageer met citaat
Matthijs,

Het is nergens voor nodig om treinen met dat soort snelheden een heuvel op te jagen. Het leuke van decoders is dat ze over het algemeen lastregeling hebben wat maakt dat ook bij de laagste stap genoeg trekkracht aanwezig is om boven te komen.

Waarschijnlijker is dat je trein te zwaar is en de loc begint te slippen. Betere optie in deze is gewicht te verminderen in je wagons en of de trein korter te maken. Of extra gewicht in de loc plaatsen om de adhesie te vergroten

Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
664 Posts

Geplaatst - 22 apr 2016 :  08:42:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mwleeuw
150km/h is er om te zorgen dat de loc vol vermogen heeft om de helling op te gaan


Als je zoveel "vermogen" nodig hebt om een helling op te komen kan je je beter afvragen of je baan wel goed aangelegd is.
Dan lijkt het meer op een veels te steile helling.

Zoals Rob al aangeeft hebben moderne decoders allemaal wel lastregeling aan boord die dit zelf regelen door "gas" bij te geven om met dezelfde snelheid een helling op te komen.

Lukt dat niet dan zit het probleem dus ergens anders.
Wat ik al zeg, of een steile helling of wat Rob aangeeft, te lange/zware treinen en/of te zwakke locs.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
4713 Posts

Geplaatst - 22 apr 2016 :  11:49:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maar dat was de vraag niet heren de vraag is waarom de trein geen 150km/u rijdt op het stijgende spoor, ik denk dat het antwoord daarop vrij simpel is, omdat dit ook nergens zo is opgegeven.

Mvg
Wimm.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1551 Posts

Geplaatst - 22 apr 2016 :  13:51:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad, zo makkelijk kan het zijn... er is geen enkel blok met een maximum snelheid van 150 kmh....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 24 apr 2016 :  16:48:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren

bedankt voor de antwoorden. de helling is inderdaad voor sommige locs te steil, maar dat zal voorlopig niet veranderen.

blijft de vraag waarom bijvoorbeeld SNCF (decoder 40)door blok 4 met de snelheid 107 km/h, waar volgens het bloktype de snelheid 140 km/h mag zijn.

groet
Matthijs

Download Attachment: mwleeuw2016.bck
53,06 KB

matthijs leeuw

intellibox c-rails
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
664 Posts

Geplaatst - 24 apr 2016 :  17:40:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Omdat je dat zelf zo hebt opgegeven.

Voor dat blok geldt een maximum snelheid van 120 km/h
Voor loc SNCF is 107 km/h de hoogste snelheid daarin past. De volgende snelheid is nl. 129 km/h en dat is te snel.

Misschien een idee dat je je instellingen eens goed naloopt en vooral kijkt wat je nou precies voor ogen hebt.
Uit al je reacties blijkt dat je daar nog niet veel kaas van gegeten hebt.
Het is een samenspel van blokinstellingen, bloktypes, treintypes, locinstellingen etc.
Dat geheel bepaalt uiteindelijk hoe snel een loc in een bepaald blok mag rijden.

Je kunt wel opgeven dat een loc 150 km/h mag maar als de blokinstellingen en/of treintypes etc dat niet toelaten krijg je vragen zoals jij nu stelt

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
267 Posts

Geplaatst - 24 apr 2016 :  17:42:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Als je in het "Overzicht Locomotieven" de kolom "Snelheid berekend" aanvinkt zie je waar de snelheid instelling op gebaseerd is.

Even in de kopregel met de rechtermuisknop klikken en aanvinken.

Groet Jack.

Bewerkt door JackvdW op 24 apr 2016 17:46:23
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 24 apr 2016 :  17:55:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

dat was een zeer nuttige tip. Er gebeurt nu wat ik wil.

gr matthijs

matthijs leeuw

intellibox c-rails
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 24 apr 2016 :  17:58:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Het is inderdaad een samenspel van allerlei zaken. Ik heb nu wat kaas gevonden. Blijkbaar moet je ook nog rekening houden met aanvullende blokgegevens, waar ook een max snelheid staat.

Ga verder met kaas eten

groet
Matthijs


matthijs leeuw

intellibox c-rails
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
86 Posts

Geplaatst - 24 apr 2016 :  22:22:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Veel jonge kaas, en af en toe met pitjes.
Zeker na de zomer is het altijd weer even ophalen.
Maar toch is KL het programma bij uitstek!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 24 apr 2016 :  23:32:08  Toon profiel  Reageer met citaat
KL is inderdaad een zeer krachtig programma. Voor de beginner is het wel goed zoeken hoe de verschillende opties in elkaar steken.

groet
Matthijs

matthijs leeuw

intellibox c-rails
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing Problemen bij het forum? Stuur een email. Conrad
Bestel hier en steun het forum!
© EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina