Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 157 / Bezoekers Vandaag: 432
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Probleem met drieweg wissel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

zuyderduyn

96 berichten

Geplaatst - 20 mrt 2016 :  13:23:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Lezers,

Ik heb een probleempje met een 3 weg wissel.

De wissel schakelt goed van blok 9 naar 10 en van blok 9 naar 12. Echter van blok 9 naar 11 schakelt hij naar blok 12. Ik heb al het 1 en anders geprobeerd met vinkjes 'fout aangesloten' maar dit haalt niks uit. Logisch natuurlijk, anders zouden ze tot de andere blokken ook niet goed geschakeld worden.

Is het een idee gewoon 2 losse wissels te gebruiken in koploper of werkt dat niet?

Even de database, het betreft W27 en W28 welke ik toegekend heb aan de 3 weg wissel.

Alvast hartelijk bedankt.

Gr Hans

Download Attachment: zomer2015.bck
27,09 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2016 :  18:03:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens ingewijden, helpt het ook hier de manual te lezen.

Dit staat er in over drieweg wissels en engelsewissels met 2 aandrijvingen, bij het Lenz systeem

quote:
Bij het aansluiten van een wissel met twee aandrijvingen geldt bij het Lenz systeem dat er geen uitgangen gebruikt mogen worden die binnen dezelfde groep vallen. Bij een decoder met 4 uitgangen zijn dat uitgangen 1 en 2 of uitgangen 3 en 4. Aansluiten mag dus wel op 1 en 3 of 2 en 4. Dit houdt verband met de automatische terugmelding zoals Lenz die genereert en de verwerking hiervan in Koploper.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 20 mrt 2016 18:08:56
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2016 :  19:36:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Helder Wim, bedankt maar weer!
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 06 apr 2016 :  10:26:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik vind driewegwissels sowieso schipperen, omdat er verschillende tongenvarianten zijn. Zeg maar asymmetrisch, tongen achterelkaar en symmetrisch, tongen binnen elkaar. Een plaatje in de instructies hoe een motor moet aangesloten worden zou makkelijk zijn, maar waarschijnlijk is er altijd nóg een variant.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 apr 2016 :  12:00:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hoe het moet worden aangesloten staat toch in de manual van de fabrikant van het wissel en van de aandrijvingen.
Als jij het wissel met je digitale syteem juist kan bedienen is het een kwestie van ingeven koploper.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 06 apr 2016 :  21:47:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja Wim, de instructies helpen goed op weg, maar welke motor nou verkeerd om zit enzo duurde wel even. Omdat ze bij een PIKO 3-weg in de juiste volgorde moeten worden aangestuurd, anders zitten de tongen elkaar in de weg.
Heb het opgelost met twee diodes op de uitgang van de wisseldecoder, zodat de uiterste stand van de één ook gelijk de ander op minstens middenstand zet. Pas toen begon het zo te werken, dat ik de aansluitingsvolgorde kon testen.
Die diodes zitten er nog steeds, maar zijn niet meer nodig :-)

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 apr 2016 :  11:39:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Kees,

Verkeerdom zal er niets zitten.

De werking is standaard, de linker aandrijving bedienen en dan moet de tong die hij bediend, in de rechtdoor stand gaan als je het commando rechtdoor geeft.
Voor de rechter aandrijving hetzelfde verhaal.

Dan de aandrijvingen in koploper aanmelden. en dan moet de wissel in de stand links af de linker aandrijving afbuigend zetten. Door eerst de rechter in de rechtddoor stand te hebben gezet.
Enz. Enz. lijkt mij toch niet zo moeilijk allemaal.


Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina