Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 144 / Bezoekers Vandaag: 5294
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Te lang voor blok 12! (na 12)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

pj0tter

15 berichten

Geplaatst - 13 mrt 2016 :  20:47:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedendag treinspoorders

Al uren pieker ik me suf over het probleem dat ik op dit moment ervaar. Wat is het geval

Ik heb een aantal blokken (11,12,13) waarvan de lengte beduidend korter is dan alle treinen (max 200cm), bij al die blokken heb ik de optie "Actie bij te lange trein, wisselstraat bezet houden en stopverbod in huidig blok" aangevinkt. Zie plaatje voor verduidelijking.

Elke trein kan zijn eigen weg kiezen, blok 11,12 of 13 (deze blokken zijn korter dan 100cm). De blokken die na 11,12 en 13 liggen zijn weer beduidend langer dan de lengte van de trein, de trein kan daar makkelijk stoppen mocht dat nodig zijn. Het probleem doet zich specifiek voor bij blok 12.

Wanneer de sporen "achter" blok 11 resp 13 allemaal bezet zijn zou blok 12 gekozen kunnen (moeten?) worden. Echter elke trein blijft nu in het blok vóór blok 12 staan (in mijn geval blok 9/10) de melding in het rijwindow is dan "Te lang voor blok 12! (na 12)". Misschien overbodig maar waar nog zegt dit nu ? "na 12" in de melding, is het blok NA 12 dan te kort (dat is blok 19 en die heeft een lengte 450cm dus te kort kan niet)

Ik snap dat de trein te lang is en dus niet in blok 12 kan ALS het blok na 12 bezet is, daarom ook "Actie bij te lange trein, wisselstraat bezet houden en stopverbod in huidig blok" aangevinkt.

Blok 19 dat na blok 12 ligt is een blok in een vrije baan (lengte 450cm) daar zou hij toch gewoon heen moeten kunnen. Helaas, "Te lang voor blok 12! (na 12)" óók als blok 19 (en alle opvolgende blokken) vrij zijn

Wanneer ik de lijntjes in "onderhouden blokken" naar 38, 64 weghaal en alleen blok 19 overhoud werkt het ook niet.

Iemand enig idee waar de fout zit of waar ik de fout ben in gegaan. Ik pieker me de halve zondag al suf, "waar zit de fout"........

Heb de bck file van koploper bijgevoegd (versie 8.7 buildnummer 8) en een screenshot van de "fout"

En ja het heeft gewerkt, feilloos tot nu dus, welke aanpassingen ik heb uitgevoerd? Het rood omcirkelde deel is qua blok indeling nieuw. Op termijn moeten pendeltreinen óók van 12 naar 38,64 kunnen rijden in "onderhouden blokken" heb ik hier al rekening mee gehouden, er zijn lijntjes getrokken van 12 naar 38/64 echter in "Eigenschappen blok 12" zijn blok 38,64 niet aangevinkt en kunnen dus niet gekozen worden "uit blok 9/10" het enige blok dat gekozen kan worden is blok 19.

Heb dus een vermoeden dat ik het hier ergens moet zoeken, maar waar.

Haal ik de lijntjes in "onderhouden blokken" weg van 12 naar 38/64 dan blijft de fout bestaan.

Ik heb mijn koploperbaan, als bck file, en een plaatje van de fout bijgevoegd.

Wie...???
M. vr. treingroet

Peter


Download Attachment: Zolderbaan-1.bck
300,02 KB



Download Attachment: te-lang-voor-blok-1.JPG
61,75 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2016 :  23:00:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter, het was even zoeken, maar het probleem is gevonden.

Het zit in de wisselstraat van blok 10 naar blok 12. Daarin moet je natuurlijk niet de wissels in opnemen na de stopmelder in blok 12 met name het vaste kruis. Daardoor is er geen vervolg rijweg na blok 12 mogelijk en past de trein dus niet in blok 12, en is er dus ook geen blok beschikbaar na blok 12.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

pj0tter

15 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2016 :  22:10:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim

Dat was het inderdaad. Ben je dank verschuldigd.

De treintjes rijden weer vrolijk rond

Heel erg bedankt voor het aandragen van deze oplossing!!

Grt Peter
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina