Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 113 / Bezoekers Vandaag: 10997
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 loggings van leren remmen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Marcobello

103 berichten

Geplaatst - 11 jan 2016 :  00:12:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,
Ik probeer de logging te begrijpen bij het leren remmen, maar dat lukt me niet goed. Ik voeg een voorbeeldbestand toe van mijn baan. Lok 74 leert remmen in blok 7 en blok 4 (van het schaduwstation, dat aan de seinen zichtbaar is, dus loks moeten natuurgetrouw afremmen). De laatste logging moet de lok 1 cm doorrijden. Hij is al 0,11 cm doorgereden (waar slaat dat op? Waar haalt de computer dat?) en dan wordt daar ineens 17,79 bij opgeteld. Waar komt die waarde vandaan (misschien iets dat ik ergens heb ingesteld)?
Bedankt om me dit toe te lichten.

Marc

Download Attachment: stoppen02.jpg
62,08 KB

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 11 jan 2016 :  08:29:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Koploper weet hoe snel een trein rijdt (want geeft zelf die opdracht) en hoeveel tijd er is verstreken na een bezetmelding. Daarmee kan het uitrekenen hoeveel cm er al is doorgereden. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de locs goed geijkt zijn en betrouwbaar rijden.
Die 17,9 cm is zover ik weet de afstand die koploper heeft berekend dat de betreffende loc moet doorrijden na binnenkomst in een blok, voor met afremmen wordt begonnen.
Zonder database en logging van bezetmeldingen is het een beetje gissen, maar ik vermoed dat die meldingen met 17,9 betrekking hebben op blok 4 en de meldingen die eindigen met (A) betrekking hebben op blok 7. Daar is het leren remmen zo te zien nog bezig. In blok 4 is het leren remmen al drie keer goed gegaan.

Maar heb je een probleem met leren remmen?
Anders zou ik de meldingen laten voor wat ze zijn.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 11 jan 2016 :  10:51:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, bedankt voor je reactie.

Wel, ik heb een seinbrug voor en boven 6 sporen. De stopsecties van die sporen beginnen niet allemaal even ver van de seinbrug. Bij spoor 4 begint de stopsectie vrij laat, dus tamelijk dicht bij de seinbrug. Als ik daar een lok (trein) leer remmen, dan staat hij pas onder de seinbrug stil en dat is niet zo realistisch. Ik zou hem dus graag vroeger zien stoppen, maar dan moet hij sneller remmen dan nu. Vanuit jouw gegevens, Huub, zou ik die 17,9 cm moeten kunnen verkorten (voor spoor 4), maar ik neem aan dat dat niet zo eenvoudig is. Wat is er mogelijk?

Groetjes, Marc.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 jan 2016 :  10:58:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En heb je misschien bij aanvullende blokgegevens ingevuld dat hij een bepaald aantal centimeters moet doorrijden?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 11 jan 2016 :  11:06:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Daar heeft het leren remmen geen invloed op. Als je eerder begint met remmen, zal er alleen langer op minimumsnelheid worden gereden tot de stopsectie, maar blijf je in de stopsectie hetzelfde probleem houden.
Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen, al dan niet in een combinatie gebruikt.
- De remvertraging van je treinen minder groot maken (van 50 tot 0 in .. seconde), dus sneller afremmen
- Niet meer netjes afremmen in de stopsectie
- De minimumsnelheid verlagen
- De stopsectie eerder laten beginnen
Ik zou zelf het laatste doen, eventueel door een virtuele melder te maken. Zeker als alleen dit blok het probleem is.

Huub

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 jan 2016 :  11:17:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan een idee krijgen van de "netjes remmen" afstand wanneer je in het rijvenster op de dagkilometerstand drukt met rechter muisknop.
Daar kun je zien hoever de lok met dat treintype zal doorrijden bij stoppen vanuit minimum snelheid.
Wel opletten, dat is na het leren remmen! Want anders stopt hij niet netjes maar bruusk.
Nota: kun je gelijk zien hoe lang de stopsectie moet zijn bij een bepaalde minimum snelheid.

Dan zal je direct inzien dat de laatste twee oplossingen van Hubertus de beste zijn voor een mooi rijgedrag.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 11 jan 2016 11:22:08
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 11 jan 2016 :  11:24:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,
In dat blok laat ik de treinen geen cm doorrijden, omdat het probleem dan nog groter wordt. De treinen stoppen dan achter de seinbrug.
Maar met een virtuele melder de stopsectie eerder laten beginnen is iets dat ik ga proberen. Lijkt me een goede oplossing, die te realiseren is zonder te moeten slijpen en nieuwe verbindingen maken.
Bedankt allemaal.
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 11 jan 2016 :  12:51:33  Toon profiel  Reageer met citaat
En toch weer een grote vraag. Op spoor 5 begint de stopsectie wat vroeger dan op spoor 4. De locs stoppen er correct voor de seinbrug. Blijkbaar laat Koploper ze 5cm uitlopen (omwille van de dynamische minimumsnelheid?). Wanneer ik in 'aanvulling blokgegevens' daar 2cm wil bijdoen (ik vul 2cm in), lopen de loks ineens 23 cm uit (tot voorbij de seinbrug) dat is inderdaad ook wat de logging me vertelt, maar de vraag is hoe dat mogelijk is en hoe ik de loks dus wél 2cm verder kan laten stoppen dan normaal.
Marc

Download Attachment: stoppen05.jpg
59,75 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 11 jan 2016 :  13:03:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Plaats je database even, want het is zo koffiedik kijken.
Wat laat je eigenlijk zien in je logging? Alleen het leren remmen of ook andere zaken. Bij mijn antwoord heb ik aangenomen alleen het leren remmen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 jan 2016 :  17:17:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Marcobello

Beste mensen,
In dat blok laat ik de treinen geen cm doorrijden,



Zelfs dan rijden ze nog door op de stopsectie, van minimum snelheid tot 0, dat neemt tijd en afstand. Zie tip met rechtermuisknop op dagkilometers.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 29 feb 2016 :  18:00:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Marc

zo maar een idee

Je hebt toch niet per ongeluk bij het doorrijden een - (min)voor de door te rijden afstand gezet?
Want dan wordt de lengte van de loc erbij opgeteld .

m.v.g. Frans
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2016 :  11:54:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Marc
Indien ik het zo zie in je logging heb je twee dingen aanstaan.
Het leren remmen en de logging doorijden in cm.

indien het systeem nog het remmen aan het leren is zie je bv 0,11 dit wordt door koploper geregeld en is het automatisch remmen.

Het ander wat jij ziet die 17 cm is wat jezelf hebt ingesteld met doorrijden indien de trein op de stop sectie komt.

advies zet het doorrijden op de stopsectie eens op 0cm
en laat de trein een eerst het remmen leren.
Als de trein netjes het remmen heeft geleerd en netjes op de stopsectie tot stilstand komt kun je beginnen met het instellen van doorrijden op de stop sectie.
Het doorrijden op de stopsectie gaat altijd met de minimum snelheid en heeft niet met het afremmen te maken.

Hopelijk kun je hier wat mee.

m.v.g Frans
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina