Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 208 / Bezoekers Vandaag: 3218
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper doet niet wat ik wil
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Ribliek

Netherlands
37 berichten

Geplaatst - 24 nov 2015 :  19:01:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik krijg het niet voor elkaar om de trein(heb er nog maar een op staan)
een volledig gedetecteerd rondje te laten rijden.

In het begin van een test rit in blok 7 geeft koploper het mooi aan, als ik hem laat gaan zie je blok 14 geel worden en als de lok over een (H-2-11) bezet meld punt komt word blok 14 rood en blok 7 licht even groen.Daarna bediend het zomaar een wissel (bv blok 2)zodra het in blok 2 rijdt wordt deze ook rood. als de lok dan over het bezet meld punt(H1-3) dan stop de lok en vertrekt na +/- 45 sec. Gaat vervolgens naar blok 13 en daarna naar blok 15. In blok 15 gaat de lok langzamer rijden. via blok 15 rijdt hij naar blok 7 en als de lok blok 7 dan verlaat blijft deze rood en koploper volgt de lok niet meer.

Als de lok over de bezet melders rijdt blijf je dat zien .

Heb volgens mij alles nu nagekeken wat ik maar na kon kijken, maar niks kunnen vinden wat dit nu veroorzaakt.

Download Attachment: Hoofdbaan_20151124_185545.bck
24,1 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 nov 2015 :  20:24:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nee, ik denk dat het andersom is jij doet niet wat koploper wil.
Maar zal er zo even naar kijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 24 nov 2015 :  20:26:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja dat is waar.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 nov 2015 :  20:30:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maar het zal heel simpel zijn.
Koploper vind de bezetmelders niet in de volgorde waarin jij ze hebt opgegeven. Links onder in je rijwindow staat het nummer wat koploper als volgende melder verwacht tegen te komen, en als dat niet het volgende nummer is dan is koploper de trein kwijt ook als hij een ander spoor neemt. Zet de spookmeldingen maar aan dan weet je het binnen een stukje van het rondje.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 29 nov 2015 :  12:09:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ik heb de spookmelding aangezet.
Als ik op het rijwindow kijk zie ik inderdaad de blokken maar daar kan ik geen fout in vinden.
De spookmeldingen komen op zodra de lok het eerste bezetmeldpunt van blok 14 tegenkomt (terwijl de juiste bezetmelder word aangegeven in het rijwindow)
Als ik nu in de eigenschappen van blok 14 ga kijken zie ik ook niks vreemds, de volgorde van de bezetmelders staan goed.

Ik zie echt iets over het hoofd maar zou niet weten wat of waar ik nu moet kijken.

Ruud










Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 nov 2015 :  12:53:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ruud,

Klopt de volgorde waarin de meldpunt tegengekomen wordt dan?
Ik weet zeker van niet, want anders zou het werken en heb je niet dit verschijnsel wat je beschrijft en waar alles opwijst dat de volgeorde van meldpunten in het blok b.v. 7 niet juist is.


Hier geef je op dat H1.13 het eerste meldpunt is terwijl je in je sporenplan het waar in blok punt benoemd als H1.14
Als je nu deze volgorde juist opgeeft zal het ook bij jouw werken.
Dat schreef ik ook al in mijn eerste antwoord.
Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 29 nov 2015 :  13:35:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ja dat is waar je had al in je eerste antwoord mij er op gewezen dat de volgorde niet klopte.
Je kijkt nu nog naar de oude instellingen die had ik ondertussen al veranderd.
Even een opsomming:

Van Blok 1 H1-2 > (blok 13)H2-9 > H2-10 > (blok 15) > H2-13 > H2-14 > (blok7) H1-14 > H1-13 > (blok 14) H2-11 > H2-12 > Terug in blok 1 H1-1

Van blok 2 H1-4 >(blok 13)H2-9 > H2-10 > (blok 15) > H2-13 > H2-14 > (blok 8) H1-16 > H1-15 > (blok14) H2-11 > H2-12 > Terug naar blok 2 H1-3

Van blok 3 H1-6 >(blok 13) H2-9 > H2-10(blok 15) H2-13 > H2-14 >(blok 9) H2-02 > H2-01 >(blok 14) H1-11 > H1-12 terug naar blok 3 H1-5

En zo verder

Download Attachment: Hoofdbaan_20151129_132714.bck
26,73 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 nov 2015 :  13:49:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Goed dan is koploper daarvoor ergens het spoor bijster.
Zoals al eerder aangegeven kijk onder in je rijwindow welk bezetmeldpunt koploper verwacht tegen te komen op de baan en controleer op de baan of dat ook het punt is wat hij als eerste tegenkomt.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 30 nov 2015 :  11:35:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ik heb een paar testritjes gemaakt.
In het rijwindow geeft hij goed aan welke bezetmeldpunt er wordt verwacht.

TOTDAT

1e test
Vertrek vanaf blok 4 alles geeft hij goed aan op bezetmeldpunt H2-13 verzet hij de wissels naar blok 8 en zodra de lok over bezetmeldpunt H2-14 rijdt dan staat er H2-16 (deze is niet aangesloten en benoemd in koploper)de lok stopt vervolgens op bezetmeldpunt H1-16.
De wissels blijven op bezet staan.

2e test
Vertrek van blok 4 bij, bezetmeldpunt H2-13 verzet hij de wissels naar blok 10, bij blok 10 geeft het rijwindow ook goed aan dat de lok
naar H2-03 gaat ,zodra hij over H2-03 rijdt stopt de lok midden op de wissels. De rijwindow geeft niet aan welke bezetmelder hij moet tegen komen. Wel geeft de window overzicht lokomotieven aan dat de trein te lang is voor blok 14.

3e test

Zelfde traject als hier boven maar nu in het rijwindow B:14


Download Attachment: H2-16.JPG
36,81 KB

Download Attachment: B-14.JPG
36,78 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 nov 2015 :  12:24:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ruud,

Klopt toch echt helemaal met wat jij opgeeft binnen koploper.


De andere melding spreekt voor zichzelf. Bij aanvullende blokgegevens heb je zelf een getal ingevuld dat maximale treinlengte welke kleiner is dan de treinlengte die in het rijwindow wordt weergegeven.

Tot zover doet koploper precies wat jij hem hebt verteld.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 30 nov 2015 :  12:28:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ribliek

dan staat er H2-16 (deze is niet aangesloten en benoemd in koploper)


Dan heb je hier vermoedelijk een oorzaak te pakken.
Je hebt namelijk H2-16 wel benoemd in koploper, het is de stopmelder in blok 8, komend uit blok 15. Misschien verkeerde melder gekozen bij het onderhouden van de blokken en moet dit H1-16 zijn?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 30 nov 2015 :  12:32:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt helemaal, zag het toen ik de eigenschappen van blok 8 na keek.
Over die trein lengte ga ik nu even na kijken.

Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 nov 2015 :  12:42:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ruud,

Alle andere blokken daar staat de maximale treinlengte nog gewoon op zijn default van 999 alleen in blok 14 heb jij die lengte verandert.
Zet hem terug op 999 of op een lengte die langer is dan de langste trein. En dan zal koploper precies doen wat jij hem verteld hebt wat hij moet doen.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 30 nov 2015 :  20:08:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Gelukkig het werkt nu.
Bedankt voor het oplossen van dit probleem.
Ik ga nu met meerdere locomotieven rijden kijken of dat gaat lukken.

Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 02 dec 2015 :  15:36:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nu met een aantal lok's gereden en het werkt goed .
Nu heb ik twee blokken toegevoegd.

Maar nu het volgende probleem .
Nu ik twee blokken heb toegevoegd gaan de lokomotieven met minimale snelheid van uit blokken 1 t/m 6 naar blok 13 en blijven met minimale snelheid door rijden tot aan bezetmeldpunt H2-10, daar stoppen ze en gaan over op handmatig.

Wat heb ik hier verkeerd gedaan.

Ruud

Download Attachment: Hoofdbaan_20151202_153747.bck
29,76 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 dec 2015 :  16:30:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als de locomotief op handmatig over gaat, dan kan hij geen vervolg blok vinden, en daar is de oorzaak van de rij mogelijkheden zijn niet aangevinkt bij alle tabbladen. Dit is de volgende veel gemaakte beginnners fout.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 02 dec 2015 :  16:38:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Yep ben echt een echte beginner, maar ja heb ook niet in een dag leren lopen.

Maar nu werkt het wel

Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 03 dec 2015 :  19:25:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo heb weer een probleem .


Heb nu een paar keer gereden met twee locomotieven en elke keer krijg ik na een tijdje (minuut of vier) een spookmelding. En elke keer op een andere bezetmelder.

Ik heb alles (denk ik ) nagekeken , maar kan echt niks vinden.

Ruud

Download Attachment: Hoofdbaan_20151203_192829.bck
30,69 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 dec 2015 :  20:26:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De oorzaak van spookmeldingen kunnen wij niet vinden in een database, de oorzaak van spookmeldingen moet je zoeken en oplossen op je spoorbaan. Kan te maken hebben met een verkeerde manier van het geheel aansluiten. Maar ook dat kunnen we niet zien van achter ons beeldscherm.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 05 dec 2015 :  14:11:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nu zo'n beetje alles wat ik aangesloten heb na gekeken .
Heb een keyboard er vanaf gehaald ,stekkers van trafo's omgedraaid de netwerkkabels anders gelegt en de diode's op de bezetmelders na gemeten en gekeken of ze allemaal op de juiste manier zijn aangesloten,maar de spookmeldingen blijven.

Wat me wel opvalt is dat als ik de wissels in het testprogramma test dat hij wissel 1 t/m 5 op eenvolgend laat werken maar de volgende 5 wissel 6 t/m 10 van 10 naar 6 afwerkt.

Ook kan ik maar 1 rijwindow openen terwijl bij instellingen database bij het tabblad Algemeen 2 de maximaal te openen rijwindows op 5 staat.

Wat kan ik nog doen om dingen uit te sluiten

Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 05 dec 2015 :  14:28:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ribliek

Ik heb nu zo'n beetje alles wat ik aangesloten heb na gekeken .
Heb een keyboard er vanaf gehaald ,stekkers van trafo's omgedraaid de netwerkkabels anders gelegt en de diode's op de bezetmelders na gemeten en gekeken of ze allemaal op de juiste manier zijn aangesloten,maar de spookmeldingen blijven.


En heb je de bezetmelders dan ook allemaal gecontroleerd via het testprogramma? Zolang daar mogelijk een fout in zit blijf je spookmeldingen krijgen.
Test dit door met een loc de hele baan af te rijden en te controleren of dan ook het juiste bezetmeldpunt in het testprogramma oplicht.
Als voorbeeld, stel dat de loc de punten 1,2,3 en 4 in die volgorde moet tegenkomen, worden die dan ook echt in die volgorde weergeven in het testprogramma?
Zolang dat niet in orde is blijf je problemen houden. Dit is iets wat je zelf moet doen, daar kunnen wij vanaf afstand niet mee helpen. Is echt iets fysieks op je baan wat je moet controleren en oplossen.

quote:
Wat me wel opvalt is dat als ik de wissels in het testprogramma test dat hij wissel 1 t/m 5 op eenvolgend laat werken maar de volgende 5 wissel 6 t/m 10 van 10 naar 6 afwerkt.

Dan lijkt het erop dat je de tweede reeks verkeerd aangesloten hebt. Misschien vanaf de verkeerde kant begonnen met aansluiten?

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 05 dec 2015 :  15:11:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja ik heb ze via het testprogramma getest en hij geeft alles keurig op de juiste positie aan.

Bij de wissels klopt het inderdaad wel.Niet aan gedacht.


Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 05 dec 2015 :  15:37:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ribliek

Ja ik heb ze via het testprogramma getest en hij geeft alles keurig op de juiste positie aan.


En heb je dat dan in je blokken ook juist ingegeven? Daar moet koploper weten in welke volgorde ze verwacht worden.
Klopt dat niet dan krijg je spookmeldingen.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 05 dec 2015 :  15:52:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb al vaker een verhaaltje geschreven, hoe naar mijn mening op de beste en veiligste manier kunt testen of je database goed in elkaar zit qua wisselstraten, vinkjes en verwachte bezetmelders.

Nog maar een keertje:
Zet één loc op je baan en plaats die ook in koploper met de goede rijrichting in het betreffende blok. Kies voor rijden volgens bestemming en sleep de loc met de muis naar het volgende blok. Als het goed is gaat de loc rijden en komt netjes in het volgende blok weer tot stilstand. Dat zet je steeds een blok voort tot je alle mogelijke verbindingen tussen blokken hebt gehad.
Wil de loc niet rijden, heb je vermoedelijk een tabblad bij onderhouden blokken niet (goed) ingevuld. Komt de loc in het volgende blok niet tot stilstand, weet je dat er bij de te verwachten bezetmelders iets niet goed is ingevuld (of je bezetmelders niet goed werken). Rijdt de loc de verkeerde kant op verder, heb je met de vinkjes iets verkeerd gedaan. Rijdt de loc naar het verkeerde blok, zijn je wisselstraten niet goed gedefinieerd (of werken je wissels niet betrouwbaar).
Laat variabele en vaste routes achterwege tot het zonder die dingen overal rijdt. Eveneens speciale en logsiche acties.
En een tip: definieer de loc voor deze test als niet electrisch treinstel (van 1 cm lengte), die kan in principe in ieder blok komen en mag ook altijd keren.

Veel werk, maar wel betrouwbaar.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 05 dec 2015 :  17:13:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub

Ik heb gedaan wat jij beschreven hebt en dat werkt perfect.
De locomotief gaat alle blokken af die ik aangewezen heb met de muis.

Ruud
Ga naar bovenaan de pagina

Ribliek

Netherlands
37 Posts

Geplaatst - 06 dec 2015 :  14:59:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Na alle dingen die ik nu gedaan (Met hulp van jullie) heb om het probleem uit de wereld te helpen heb ik vanmorgen het programma maar van de computer gehaald en opnieuw geïnstalleerd.

En nu rijden er 4 locomotieven lekker in het rond (Al meer dan twee uur) zonder ook maar een spookmelding.

Dus conclusie waarschijnlijk is er een bitje omgevallen in het programma wat deze problemen hebben veroorzaakt.

Ik laat de locomotieven nog even hun rondjes doe, en ga dan weer lekker op mijn gemak verder om de baan verder uit te breiden.

Ruud
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina