Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 100 / Bezoekers Vandaag: 8677
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Seinen aansturen via Koploper>DCC>OC32
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

project oN the rail

Netherlands
33 berichten

Geplaatst - 18 nov 2015 :  17:52:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort een beetje aan het stoeien met de OC32 om wat seinen (en later meer) aan te sturen. Met hulp van Leon op het Dinamo forum kan ik een Duits Blok/voor sein via DCC (via de Ecos) aansturen, alleen ik krijg niet voor elkaar om de seinstand HP1VR2 weer te geven. Ik heb bij Seineigenschappen (Uitgebreid) diverse combinaties geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar... Ik heb gezocht naar voorbeelden op het net, maar ik zie alleen voorbeelden met andere decoders.

Kan iemand met dezelfde configuratie (dus aansturen OC32 via DCC) een voorbeeld delen van een Duits bloksein met voorsein? Zit het em wellicht in de DCC adressen? Ik heb nu opeenvolgend ingevuld (101,102,103)

Dank voor jullie hulp!

Greetz, Jerome

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 18 nov 2015 :  20:22:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Heb je het nu over het aansturen met de ECoS of met Koploper?

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 nov 2015 :  22:44:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens mij over het configureren van de OC32. Maar verder is het een onduidelijk geheel, en daar zal het probleem wel liggen, heeft geen idee hoe het moet en of werkt zo te lezen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

project oN the rail

Netherlands
33 Posts

Geplaatst - 18 nov 2015 :  23:58:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hahaha Wim, wat een heerlijk ongenuanceerde reactie weer!

Ik had een probleem met het correct aansturen van een sein met de OC32. En inderdaad dus aansturing vanuit Koploper. Deze sein is in KL geconfigureerd als DCC Wisseldecoder waardoor de Ecos de OC32 aanstuurd middels een DCC signaal. Ik ben best redelijk ervaren met Koploper, maar niet aansturing van een sein op deze manier (vandaar deze post in het beginners deel)

Ondanks het volgen van de RTFM en DWEIS (de handleidingen dus) lukte het maar niet om de goede seinstand Hp1/Vr2 te krijgen op het fysieke sein (vanuit koploper). De andere seinstanden lukte wel, onder andere dankzij hulp van Leon via het Dinamo Forum. Vandaar mijn vraag hier of iemand een voorbeeld kon geven hoe sein eigenschappen moest worden ingevuld voor een sein aangestuurd met een OC32. Uiteindelijk heeft Leon dit getest in Koploper en de correcte standen doorgegeven. Dit triggerde mij omdat ik in koploper bij Sein eigenschappen maar 3 DCC adressen kon invullen en in het voorbeeld van Leon er 4 stonden (ook logisch achteraf aangezien er 4 DCC adressen worden gebruikt).

Blijkbaar heb ik ooit in koploper in het scherm onderhouden seinen de aansturing aangepast naar 3 adressen. (geen idee waarom overigens, maar ik gebruik dezelfde database al een jaar of 7...)

Anyway, ik heb de aansturing aangepast naar 4 adressen, het vierde adres ingevuld van het betreffende sein bij Sein eigenschappen en... voila het werkt zoals het moet.

Voor de volledigheid en evt handig voor anderen die dezelde configuratie gebruiken, de correcte settings:

de 4 opeenvolgende DCC adressen, (in mijn geval 101, 102, 103, 104)
bij Hp0: Adres 1 recht
bij Hp1/Vr0: Adres 2 recht
bij Hp1/Vr1: Adres 3 recht
bij Hp1/Vr2: Adres 4 recht
De rest kan leeg blijven.

Greetz, Jerome


Bewerkt door project oN the rail op 19 nov 2015 00:20:23
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina