Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 229 / Bezoekers Vandaag: 1594
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 230
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Modelspoorwijzer.net

 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Groep uitrijsein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Silvester

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 06 aug 2015 :  16:20:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben bezig in koploper met de seinen e.d.
Nu stuit ik op een probleem:

Meerdere blokken die samenkomen vr het sein.
Hoe kan ik het sein nu aansturen? Ik kan maar 1x aangeven uit welk blok. Dit is dus een zogenaamd groepen uitrijsein.

Voorbeeld:

blok
------1-------------2-------------fictiefblok?--
------3----------/ -O <Dwergsein

Mogelijk moet ik een fictief blok maken voor het sein met 1 bezet meld punt?

Alvast bedankt voor de hulp ;-)

Gr. Silvester



Wim Ros

Netherlands
4701 Posts

Geplaatst - 06 aug 2015 :  22:39:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens mij staat een sein altijd maar in 1 blok en zorgt die voor de beveiliging van dat ene blok. De trein mag dat blok uit als het sein niet meer op onveilig staat. Het sein kan dus nooit een groep blokken beveiligen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 07 aug 2015 16:17:40
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1161 Posts

Geplaatst - 06 aug 2015 :  23:03:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt het sein opnemen in de wisselstraat.
Ik weet niet uit mijn hoofd of dit in Koploper bij alle stelsels werkt of alleen bij het Duitse.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
1763 Posts

Geplaatst - 07 aug 2015 :  13:37:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub en Silvester,

In het Nederlandse seinstelsel kan dat in ieder geval ook. Als je het sein opneemt in een wisselstraat kun je vrij veel zaken regelen.
Wat Wim zegt blijft echter wel staan. En sein beveiligt het uitrijden van n blok. Dat kan wel naar verschillende blokken zijn via een wissel, vandaar de mogelijkheid om een sein in een wisselstraat op te nemen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1161 Posts

Geplaatst - 07 aug 2015 :  14:10:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland kent men het groepsuitrijsein. En sein dat voor meerdere sporen geldt. Voor het Duitse stelsel is dat in koploper bewust gemplementeerd. Voor de andere volgens mij niet, maar ik dacht wel mpgelijk. Weet ik niet meer zeker. Maar het is conform het grote voorbeeld.
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 07 aug 2015 :  14:28:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb als volgt opgelost op de Zwitserse baan:
uit het andere blok wil/mag een trein gaan rijden, dan met speciale actie zet ik het sein op veilig(groen).
simpel en veilig. het blok 4 sec vertraagd optrekken gegeven.

werkt prima

Henny Noordhoek (Duiven gld)
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1161 Posts

Geplaatst - 07 aug 2015 :  14:46:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even iets rechtzetten.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Dat kan wel naar verschillende blokken zijn via een wissel, vandaar de mogelijkheid om een sein in een wisselstraat op te nemen.



In verreweg de meeste gevallen wordt dat geregeld via de snelheidsbeperking van de wisselstraat en het "volgende sein" dat bij onderhouden wisselstraat moet worden ingevuld. Slechts in uitzonderingsgevallen (zoals het genoemde groepsuitrijsein en de Nederlandse armvertakkingsseinen) neem je een sein op in de wisselstraat.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Silvester

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 07 aug 2015 :  18:39:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Volgens mij staat een sein altijd maar in 1 blok en zorgt die voor de beveiliging van dat ene blok. De trein mag dat blok uit als het sein niet meer op onveilig staat. Het sein kan dus nooit een groep blokken beveiligen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Hoi Wim,

Wat je zegt strookt niet helemaal met het grootspoor.
En daar loop ik juist mee vast.
Een sein beveiligd de sporen welke achter het sein liggen.
Niet zoals waar koploper vanuit gaat het blok ervoor waar bij rood gestopt moet worden.
Of ik nu van spoor 1, 2 of 3 vertrek (1:1 niet beveiligd gebied) moet ik langs het seintje dat mij toegang geeft tot het (1:1 bediende gebied) In koploper alles ingetekend uiteraard zodat in model ook in het niet beveiligde gebied autom. kan worden gereden.

Nu kan ik maar 1 blok opgeven als zijnde vanaf.
Als dit ook vanaf een Wissel bezetmeld punt gaat is het top!

Gr. Silvester

P.S. ik zal zo even de back up hier neerzetten.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
4701 Posts

Geplaatst - 07 aug 2015 :  20:03:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dat zeg ik toch, bij rood moet de trein stoppen, de sporen achter het sein zijn niet veilig. Rijden opzicht wordt door geel knipper aangegeven in Nederland, max 40 km/u

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1549 Posts

Geplaatst - 08 aug 2015 :  10:12:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt Wim, maar hoe zit het met wegrijden uit zo'n zone ?

In Belgie staan daar dan bij elk spoor rangeerseinen en juist achter de wissels n "groot" sein. Na dat grote sein rijdt men niet meer op zicht.

Ik denk dat Silvester zo iets zoekt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
4701 Posts

Geplaatst - 08 aug 2015 :  11:44:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo, rijden opzicht dus, oftewel zelf aan de knop draaien denk ik zo maar.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Silvester

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 08 aug 2015 :  23:20:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Theo, rijden opzicht dus, oftewel zelf aan de knop draaien denk ik zo maar.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus




Hoi Wim,

Met geel knipper is het ook niet juist want we gaan het bediende gebied in. Dus geel of zelfs groen is mogelijk.
Ik begrijp dat ik eigenlijk een extra "blok" moet maken wil ik het seintje goed laten werken. Klopt dat?

Gr. Silvester
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
1763 Posts

Geplaatst - 09 aug 2015 :  14:38:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Weer wat geleerd. Ik zet meestal de seinen met afwijkend seinbeeld in de wisselstraat zelf. Bij [Volgend sein] had ik eigenlijk nog nooit gekeken. Er staan ook nog maar heel weinig seinen op de baan, dus dat moet nog worden opgebouwd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing Problemen bij het forum? Stuur een email. Conrad
Bestel hier en steun het forum!
© EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina