Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 115 / Bezoekers Vandaag: 8969
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 problemen met viessmann 5233 bezetmelders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

lucroco

Belgium
3 berichten

Geplaatst - 11 jun 2015 :  23:54:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en een starter met koploper.
Eventjes kort het probleem schetsen. Heb een simpel 2 rail ovaal gemaakt met negen secties die 3 blokken vormen (is voor het testen).
Iedere sectie is aangesloten op een viessmann bezetmelder (dus 2 modules 5233) De bezetmelders zijn aangesloten op een ECOS en op het scherm van de ECOS is de trein sectie per sectie te volgen. Dus in principe werkt de bezetmelding zoals verwacht. Met koploper eveneens dit ovaal ingegeven met negen bezetmelders en drie blokken. In de demo mode kan ik een trein laten rijden op het ovaal, maar eenmaal een loc op het baantje loopt het mis, loc rijdt gewoon volgende blok binnen en op het scherm blijft die regelmatig in de vorige blok staan en rijdt de loc gewoon verder op het ovaal of soms stop hij ergens.
Krijg het terug op gang door loc in koploper van het spoor te halen en opnieuw op het spoor te zetten en de handblokade op te heffen in koploper. Denk dat de bezetmelders af en toe kortstondig een bezetmelding geven zonder loc op die sectie. Alle sectie worden via een bezetmelder gevoed, dit om achtergebleven wagons (laatste wagon heeft steeds een sluitlicht of en elektrische verbruiker) te detecteren en zo het blok bezet te houden en de volgende loc tegen te houden.

Iemand die hetzelfde probleem heeft of had?

Spoorse groeten uit Gent

Download Attachment: TESTBAAN.bck
8,42 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 jun 2015 :  00:12:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Klassieke probleem, koploper komt de melders niet in de volgorde tegen die jij hebt opgegeven bij de blokken.
Onder in het rijwindow vind je de informatie welk meldernummer verwacht te ontvangen.
Rede kan zijn dat de loc de verkeerde kant op rijdt, of dat de informatie niet klopt met de werkelijkheid op de baan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 jun 2015 :  00:17:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Probleem denk ik al gevonden.

melder 2.01 zal niet bestaan bij het gebruik van 2 stuks 5233.
Deze hebben elk 8 meldpunten en vormen samen een volledige s88 melder met 16 meldpunten.
Dus melder 2.01 is in werkelijkheid 1.09

Deze 2 melders geven samen de meldpunten 1.01..1.16 terug.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 12 jun 2015 00:31:55
Ga naar bovenaan de pagina

lucroco

Belgium
3 Posts

Geplaatst - 12 jun 2015 :  21:44:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor je snelle reactie, op mijn ECOS werkt het wel en kan je de loc zonder problemen volgen, dus ook op sectie negen die bezetmelder 2.01 is. Als ik de 2 modules als 1 bezetmelder van 16 stuks programeer op mijn ECOS dan werkt het op de ECOS niet en op koloper evenmin.
Maar zal nog eens proberen, (wel vandaag niet meer) mischien toch iets verkeerd gezet.
Heb gezien dat jij 16 bezetmelders op 1 print zet, ben geïntreseerd om een exemplaar te testen of in werking te zien.

spoorse groeten

Luc
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 jun 2015 :  21:53:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Testprogramma in koploper openen en de terugmelders monitoren, dan zie je welke melders koploper ontvangt en aan de hand daarvan kun je de blokeigenschappen juist invullen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina