Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 449 / Bezoekers Vandaag: 4335
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf aansturing
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

PietG

Netherlands
8 berichten

Geplaatst - 09 jun 2015 :  09:37:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van PietG  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben zelf een draaischijf aan het bouwen en inmiddels zo ver dat ik een werkende aandrijving heb die ik handmatig kan besturen. Het is een simpele schijf met vijf sporen 1 t/m 5 waarbij spoor 1 een tegenoverliggend spoor heeft namelijk spoor 3 en spoor 2 heeft ook een tegenoverliggend spoor namelijk spoor 4 en dan is er naast spoor 4 nog spoor 5. Bij elk van de sporen 1, 2 en 5 heb ik een contact aangebracht waardoor een bezetmelding gegeven wordt als de kop van de brug dit spoor bereikt. Deze bezetmelding wordt gegeven bij beide uiteinden van de brug.

Vervolgens heb ik in koploper (versie 8.3 build 5) een draaischijf gedefinieerd volgens de Roco definitie zie bijgesloten back-up file. Ik kan, als ik de schijf aansluit op een schakeldecoder en een bezetmelder, de schijf keurig vanuit koploper bedienen. Er doet zich alleen een voor mij onverklaarbaar probleem voor dat wanneer ik in koploper de opdracht geef om de kop van de brug van spoor 2 naar spoor 3 te laten draaien er een stopopdracht vanuit koploper komt als de kop van de brug spoor 3 nog niet heeft bereikt. De brug zou bij deze opdracht bijna 180 graden moet draaien maar stopt al na een verdraaiing van ongeveer 45 graden.

Als ik tijdens het draaien de bezetmeldingen zichtbaar maak met behulp van het test programma dan zie ik ook geen bezetmelding geactiveerd worden op het moment dat koploper wel het stop commando geeft.

Zie ik iets over het hoofd of maak ik een denk fout ? Wie kan mij verder helpen.

Vast bedankt
Piet Groenenberg

Download Attachment: Draaischijf.bck
14,33 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 jun 2015 :  12:05:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Piet,

De bezetmeldingen die je in blok 6 kunt verwachten zijn alleen die van de brug, ik denk 2.8 alle andere die in de opstelsporen zitten die kun je daar niet verwachten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 jun 2015 :  12:17:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De kortsluiting klinkt als een polariteit probleem van de brugsporen t.o.z. van de loodsporen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PietG

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 09 jun 2015 :  15:09:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van PietG  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor je snelle reactie. Voor wat betreft de bezetmeldingen van de sporen en de brug hier zal ik naar kijken.

Voor wat betreft de rest vrees ik dat ik niet duidelijk genoeg geweest ben in mijn beschrijving. Ik heb namelijk alleen nog maar de aandrijving van de schijf getest. Er zijn nog geen rails aangesloten. Het stop commando dat ik bedoelde is het schakel commando dat koploper afgeeft als de brug de juiste positie bereikt heeft. En dit commando komt al bij een verdraaiing van de brug na ongeveer 45 graden en dat terwijl nog zeker 120 graden verder gedraaid moet worden.
Zoals ik het begreep geeft koploper doormiddel van een schakel decoder de richting van draaien aan en door middel van een tweede uitgang op de schakeldecoder de opdracht start draaien dan wel stop met draaien. Het laatste op het moment dat de brug de juiste positie heeft bereikt. Deze positie moeten dan natuurlijk wel met behulp van een melder aan koploper worden doorgegeven. In mijn definitie zijn dit de melders 2.4, 2.5 en 2.6.
Wat ik niet begrijp is dat de schakeldecoder de opdracht stop draaien geeft als geen van de melders 2.4, 2.5 en 2.6 geactiveerd zijn. En dat dit zich alleen voordoet op het moment dat de brug draait van spoor 2 naar spoor 3 in de andere geteste opdrachten gaat het wel zoals ik verwacht.
Ik heb ook nergens kortsluiting.

Vriendelijke groeten,
Piet Groenenberg

Bewerkt door PietG op 09 jun 2015 15:10:43
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 jun 2015 :  15:26:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Piet, dan doet Koploper ook precies wat jij hem laat doen.

De brug positie in aanvullende wisselstraat juist opgeven en dan zal de situatie opgelost zijn.
Zie de huidige situatie en de positie waar de brug naar toe gaat.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PietG

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 09 jun 2015 :  21:04:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van PietG  Reageer met citaat
Wim,

Je had gelijk dat de aanvullende wisselstraat niet goed opgegeven was ik heb dit gecorrigeerd echter het probleem blijft het zelfde. Ben nog wat verder gegaan met testen en heb vast gesteld dat als ik de brug laat draaien van spoor2 naar spoor3 of van spoor1 naar spoor5 het stop draaien signaal gegeven wordt na een verdraaiing van een graad of 10 en niet na het bereiken van de positie waarna gedraaid moet worden. geef ik de opdracht om een spoor verder te draaien dus van spoor2 naar spoor4 of van spoor1 naar spoor4 gaat het weer goed,

Vriendelijke groeten
Piet Groenenberg

Bewerkt door PietG op 09 jun 2015 21:06:06
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 jun 2015 :  23:11:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Piet,

Als ik het hier juist ingeef en het gehaal via testprogramma laat werken zie ik de draaibrug naar de juiste plaats draaien.
Hoe laat jij het werken, gewoon live en zo dat de schrijf daadwerkelijk werkt? En hoe weet je dan dat de brug zijn positie heeft bereikt?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PietG

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 10 jun 2015 :  06:29:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van PietG  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik heb voor de schijf inmiddels een aandrijving gebouwd en daarmee de test uitgevoerd. De positie van de brug detecteer ik met micro switches waarmee ik dan een bezetmelder activeer. De draairichting en het starten en stoppen van de motor schakel ik met een schakeldecoder die twee relais aanstuurt. Om de brug juist te positioneren maak ik gebruik van een extra micro switch die om de 15 graden schakelt. Deze switch staat parallel aan het relais contact dat de motor in of uitschakelt. Na het stop draaien commando vanuit koploper zal de motor dan stoppen op de eerst volgende stoppositie. Dit werkt ook naar behoren. Ik had echter verwacht dat het stopdraaien commando vanuit koploper gegeven zou worden bij het actief worden van de bezetmelding van de brug positie waarna gedraaid wordt. Echter in de gevallen waarbij de brug moet draaien van spoor2 naar spoor3 of spoor1 naar spoor5 komt het stop commando al veel eerder. Ik kan dit ook zien omdat ik een controle led zie oplichten bij het aansturen van de schakel decoder. Voor zover als ik het nu kan zien geeft koploper een stop commando als de voorgaande bezetmelding inactief wordt en niet als de bezetmelding van de gewenst positie actief wordt.
Ik hoop dat zo duidelijk is hoe ik het een en ander heb gebouwd.

Vriendelijke groeten,
Piet
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 jun 2015 :  10:38:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PietG

Ik had echter verwacht dat het stopdraaien commando vanuit koploper gegeven zou worden bij het actief worden van de bezetmelding van de brug positie waarna gedraaid wordt. Echter in de gevallen waarbij de brug moet draaien van spoor2 naar spoor3 of spoor1 naar spoor5 komt het stop commando al veel eerder. Ik kan dit ook zien omdat ik een controle led zie oplichten bij het aansturen van de schakel decoder. Voor zover als ik het nu kan zien geeft koploper een stop commando als de voorgaande bezetmelding inactief wordt en niet als de bezetmelding van de gewenst positie actief wordt.




Klopt, dat komt waarschijnlijk omdat dat de manier is waarop de andere draaischijven werken, die krijgen terug spanning direkt na overschrijden vorige positie. Zij lopen dus naar de eindpositie op hun parallel kontakt, NIET op hun handschakelaar.
Wanneer koploper dan uitschakelt draait de brug netjes verder via het parallel contact, de draaischijf bepaalt zelf het exacte stoppunt. Kun jij die microswitch niet sneller terug laten inschakelen ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PietG

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 10 jun 2015 :  13:35:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van PietG  Reageer met citaat
Theo,

Bedankt voor je reactie. Jammer dat klopt wat ik constateerde maar het is aanpasbaar dus gaan we maar aan het werk om de aanpassing te maken.

Vriendelijke groeten
Piet

Bewerkt door PietG op 10 jun 2015 13:35:49
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 jun 2015 :  14:10:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Piet,

Wat jij beschrijft als hoe het zou moeten werken, vind ik helemaal niet terug in de database.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PietG

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 10 jun 2015 :  16:08:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van PietG  Reageer met citaat
Wim,

In mijn beschrijving geef ik weer wat ik had verwacht en wat ik vervolgens zie bij de test. Snap even niet met wat je bedoelt met terug vinden in de database.

Vriendelijke groeten
Piet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 jun 2015 :  18:19:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Piet,

Ik zie nergens het stop commando wat koploper zou geven, ook niet wat hem eventueel triggert. Dat is wat ik niet zie, en wat niet klopt met het verhaal.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 10 jun 2015 :  18:48:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Je hebt in Koploper gekozen voor de Roco draaischijf, de werking van jouw draaischijf zal overeen moeten komen met de Roco draaischijf zoals beschreven in het document van Paul van Zelm (site Koploper).

Wat jouw Koploper database betreft.

In onderhouden blokken is nergens een vinkje gezet, ook niet waar dat wel moet.

Van de wisselstraten, is er volgens mijn bescheiden mening niet één juist ingevuld.

Hoe het wel moet kan ik hier wel opschrijven, maar dat heeft niet zoveel zin, want dit alles staat zeer goed beschreven in het document "Hoe automatiseer je een draaischijf", op de Koploper site.

Succes

Groeten Jan.

Ga naar bovenaan de pagina

PietG

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 10 jun 2015 :  21:32:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van PietG  Reageer met citaat
Hallo,

Naar aanleiding van de opmerking van Theo heb ik de schijf aangepast. de bediening vanuit koploper wekt nu feilloos. Bedankt Theo.

Jan, Het klopte dat de wisselstraten niet goed stonden in de data base op aangeven van Wim had ik dat al gewijzigd dit staat in een eerdere post had alleen de nieuwe data base niet hier opnieuw geplaatst excuus hiervoor. Heb de gewijzigde data base als nog bij deze post geplaatst. Verder ben ik nog niet zover dat de schijf is opgenomen in de baan en de blokken zijn alleen maar getekend om het draaien te testen. Nu dit goed werkt kan ik weer verder met het afbouwen van de schijf.

Wim, Theo en Jan hartelijk bedankt voor het mee denken jullie hebben me fijn geholpen.

Vriendelijke groeten
Piet


Download Attachment: Draaischijf.bck
14,24 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 10 jun 2015 :  22:31:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Wisselstraten zijn nu goed. Sorry, ik dacht dat jullie het over één wisselstraat hadden.

Bij onderhouden blokken, staan nog geen vinkjes bij keer loc, waar dat moet.
Bijvoorbeeld: Eigenschappen blok 6. Uit blok 1 naar blok 2, dit is minder dan 90 graden, hier moet een vinkje bij keer lok.
Uit blok 1 naar blok 4, dit is meer dan 90 graden, hier moet geen vinkje bij keer lok.
Bij eigenschappen blokken 1,2,3,4 en 5, hier moet overal een vinkje bij keer loc.

Verder in deze database bij alle blokken in "Aanvulling blokgegevens", een vinkje zetten bij "Alle locomotieven mogen keren".

Groeten Jan
Ga naar bovenaan de pagina

PietG

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 11 jun 2015 :  08:01:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van PietG  Reageer met citaat
Jan,

Bedankt voor je duidelijke uitleg met betrekking tot de blok eigenschappen. Ik ben echter nog niet zo ver met de bouw van de schijf dat ik er werkelijk op kan rijden dus ik had hier nog geen aandacht aan besteed. Mijn vraag ging alleen over het draaien van de brug en de aansturing daarvan vanuit koploper en dit werkt nu naar behoren dank zij alle adviezen en opmerkingen. Ik zal bij het verder bouwen dankbaar gebruik maken van je opmerkingen over de blokeigenschappen.

Vriendelijke groeten,
Piet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina