Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 157 / Bezoekers Vandaag: 7731
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wissel slaat niet om in automatisch bedrijf
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

SniperEye

Netherlands
9 berichten

Geplaatst - 16 mei 2015 :  13:59:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van SniperEye  Reageer met citaat
Ik ga pogen om in heldere bewoording uit te leggen wat ik wil. Even gekopieerd van een ander forum waar ik werd doorverwezen naar dit forum.

Gewenste situatie

  • In blok 3 staat een Roco Plan V Douwe Egberts

  • De gewenste route is in blokvolgorde: 3 - 8 - 9 - 3 (korte stop) - 6 - 7 - 3 (korte stop) en dan weer van vooraf aan.

  • Om deze situatie te krijgen heb ik een variabele route ingesteld en toegekend door heel simpel een verbod in te stellen voor de blokken 1, 2, 4 & 5.


De parktijksituatie (een nu ongewenste situatie)

  • Ik selecteer automatisch rijden bovenin de balk

  • Ik sleep de gele "3" naar 7

  • Geluid van trein gaat aan en begint te rijden van blok 3 naar blok 8[/li]
  • Vervolgens rijdt de trein door naar blok 9

  • [*]Voorts rijdt de trein van 9 naar 3 echter ZONDER dat de wissel bij de rode pijl omslaat.
Hoe kan dat?


Het bijbehorende plaatje. Het gaat dus om de wissel bij de rode pijl en niet die bij de groene pijl!
[url=https://flic.kr/p/sHnHNy][/url]
[url=https://flic.kr/p/sHnHNy]2015-05-16 11_15_05-wissel van 9 naar 3 - Windows Photo Viewer[/url] on Flickr

Welke stappen heb ik zelf al ondernomen?
[list type=decimal]
[li]handleiding Koploper geraadpleegd[/li]
[li]een andere startershandleiding die ik op internet vond[/li]
[li]werking wissel in Koploper getest: deze werkt en reageert bij handmatig bediening via KL[/li]
[li]wisselstraat in baanontwerp gecontroleerd, instellingen staan goed[/li]
[/list]

LET OP: ik heb er bewust voor gekozen om hier geen overloopwissel van te maken en heb deze dus niet op één uitgang van de wisseldecoder aangesloten maar op 2 afzonderlijke uitgangen! Ik ben ook niet voornemens om dit aan te passen, want volgens mij moet het op mijn manier ook goed kunnen werken.

Er speelt nog een probleem waar ik wellicht nog een bericht over zal gaan posten. Echter ben ik eerst nog zelf uit aan het zoeken of ik daar het probleem van kan verhelpen. :thumbup:

Enjoy your freedom!

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 mei 2015 :  14:28:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Willen we dat nakijken is een backup van je baan wel handig !!!

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 16 mei 2015 :  16:51:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Snipereye,

Ik ben het helemaal met Theo eens. Zet je database eens op het forum dan kunnen we precies wat er fout is in je database.

Als schot voor de boeg denk ik dat de rijrichting van je Plan V verkeerd staat. Dan rijdt hij de verkeerde kant op en dus niet van blok 3 naar 7, maar naar blok 8. Vervolgens is Koploper de trein kwijt en schakelt dan ook geen wissels meer.
Voordat je automatisch rijden aanzet moet je altijd kijken of de rijrichting van de trein klopt met de gewenste rijrichting. Koploper kan dat bij een eerste opdracht namelijk niet controleren.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

SniperEye

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 16 mei 2015 :  17:43:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van SniperEye  Reageer met citaat
Excuseer voor het ontbreken van het bestand. Ik heb mij niet beseft dat dit noodzakelijk was.

Voor de volledigheid had ik ook de rijrichting gecontroleerd, deze is juist.

Download Attachment: GoosV1.bck
31,69 KB

Enjoy your freedom!
Ga naar bovenaan de pagina

Freak

68 Posts

Geplaatst - 16 mei 2015 :  18:12:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo te zien werk je nog met versie 8.2, upgraden naar 8.6 zou beter zijn.
Uit punt 2 en 4 zou je opmaken dat de lok de verkeerde richting in rijdt.
Verder schakelt in de demo mode de wissel juist.


Mvg,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 mei 2015 :  18:25:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerard,

Het klassieke probleem. Geen vinkje bij keerloc daar wel het wel moet.
Zie ook dit onderwerp daar wordt het duidelijk uitgelegd wanneer het vinkje gezet moet worden
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5200

De trein is nu gewoon de weg kwijt.

Verder kloppen je wisselstraten niet.
Als voorbeeld de route van 1 naar 6 dan moet alleen wissel 3 gezet worden, alle andere moet je niet zetten, die liggen niet in deze route.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 16 mei 2015 18:48:20
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 17 mei 2015 :  07:57:10  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door SniperEye
  • In blok 3 staat een Roco Plan V Douwe Egberts

  • De gewenste route is in blokvolgorde: 3 - 8 - 9 - 3 (korte stop) - 6 - 7 - 3 (korte stop) e
    [*]Ik sleep de gele "3" naar 7

  • [*]Geluid van trein gaat aan en begint te rijden van blok 3 naar blok 8[/li]


    Sowieso apart wat je doet.
    Je wilt na blok 3 naar blok 8 of 6, afhankelijk van waar je zit in je route.
    Om te starten sleep je de trein echter naar blok 7 Is al apart.
    En rijdt hij naar blok 8

    Tsja dan is het natuurlijk niet verwonderlijk dat koploper er niets meer van snapt.
    Kan op mijn tablet je database niet bekijken maar ik vermoedt dat je zo het een en ander nog vergeten bent in te stellen. Ik gok o.a. op de wisselstraten. En als je de route start moeten de frontseinen van het stel natuurlijk ook branden aan de zijde waar je heen wilt.
    Anders rijdt je nog de verkeerde kant uit. Koploper kan veel maar heeft nog steeds geen glazen bol modus

    Gr.
    Eric
    Ga naar bovenaan de pagina

    SniperEye

    Netherlands
    9 Posts

    Geplaatst - 17 mei 2015 :  13:58:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van SniperEye  Reageer met citaat
    quote:
    Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

    Gerard,

    Het klassieke probleem. Geen vinkje bij keerloc daar wel het wel moet.
    Zie ook dit onderwerp daar wordt het duidelijk uitgelegd wanneer het vinkje gezet moet worden
    http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5200

    De trein is nu gewoon de weg kwijt.

    Verder kloppen je wisselstraten niet.
    Als voorbeeld de route van 1 naar 6 dan moet alleen wissel 3 gezet worden, alle andere moet je niet zetten, die liggen niet in deze route.




    Toch wel het klassiek probleem? Dan heb ik dit alom bekende probleem verkeerd geinterpreteerd. Ik dacht juist dat dit wel goed stond

    De wisselstraat is gecorrigeerd inmiddels, had ik vlak na het maken van de backup file gedaan. Ik loop zo naar zolder en ga eens kijken of ik het gemaakt krijg.

    Dank allen voor de hulp.



    Enjoy your freedom!
    Ga naar bovenaan de pagina

    Wim Ros

    Netherlands
    6228 Posts

    Geplaatst - 17 mei 2015 :  14:37:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
    Gerard,

    Niet in de database welke jij hebt geplaatst, daar staat geen enkel vinkje bij keerloc.
    Of we kijken naar de verkeerde database, dus niet de meest recente of het is gewoon het bekende probleem.

    Mvg
    Wim.


    Alleen de waarheid ligt in het midden

    s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
    Ga naar bovenaan de pagina

    SniperEye

    Netherlands
    9 Posts

    Geplaatst - 17 mei 2015 :  15:13:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van SniperEye  Reageer met citaat
    Je opmerking was juist. Vinkje stond er inderdaad niet. Zojuist test gereden, en het werkt nu wel correct.

    En dan loop je plots tegen een nieuw probleem aan, een Engelse wissel die niet goed functioneert. Ik vermoed een mechanisch defect. Één wisseltong wil niet altijd omslaan :(

    Enjoy your freedom!
    Ga naar bovenaan de pagina
      Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
     Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
     Printversie
    Ga naar:
    Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
    Ga naar begin van deze pagina