Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 355 / Bezoekers Vandaag: 9064
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 dynamische blokken.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ChrisBurger

Netherlands
162 berichten

Geplaatst - 06 mei 2015 :  17:34:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Even een theoretische vraag over dynamische blokken.

Situatie is als volgt:
B1 B2
->-w1---o------blok 1----->----blok 2-----o---w2--->---
....\----o----blok 3----->----blok 4-----o----/
....w3---o----blok 5----->-----blok 6---o----w4

Treinen rijden van links naar rechts.

Wanneer een trein gaat rijden van bv blok 1 naar blok 2 wordt er een wisselstraat actief die er voor zorgt dat de wissel 2 in de juiste stand staat voor het geval dat de trein zover doorrijdt dat deze over de wissel heenrijdt en daarna terug kan rijden zodat de bezetmelder niet meer actief is en dus niet ontspoort op de wissel.

Gegeven: er staat een trein in blok 2, daarna komt er een trein binnen op blok 3 en rijdt na een paar seconden door naar blok 4. Tijdens dat doorrijden mag de lok in blok 2 gaan rijden maar wacht netjes. Nu had ik verwacht dat de trein in blok 2 pas gaat rijden als de trein in blok 4 weer teruggereden is en de bezetmelder 2 (lichtsluis) vrijkomt. Dat gebeurt niet bij mij. De trein in blok 2 gaat rijden op het moment dat de trein in blik 4 stil staat (en nog terug moet rijden) met gevolg dat er af en toe een aanrijding is.

Gebeurt dit nou omdat ik een wisselstraat gecreëerd heb. Deze wordt vrijgegeven zodra de lok de bezetmelder 2 activeert. Ik zou de wisselstraat vrij willen geven als de bezetmelder weer vrijkomt, maar dat kan ik volgens mij niet instellen.

Heeft iemand ervaring met deze situatie??
groet, Chris Burger

Maerklin CS1-reloaded (4.0.0) C-rails Koploper

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 mei 2015 :  19:55:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij moet die volgorde zo.

Een trein mag alleen starten uit blok2 als er GEEN trein beweegt in de blokken 4 of 6. De bezetmelder die gemeenschappelijk is aan 2+4+6 moet een "nuttig" signaal blijven afgeven, dat slechts op één trein betrekking heeft.

UW beschrijving geeft mij het idee dat de lichtstraal soms "doorheen" een trein kijkt en hem te vroeg laat stoppen bij het terugrijden en de vertrekken de trein laat wegrijden.

I wist niet dat de uitgaande wisselstraten meeschakelden bij het binnenrijden, moet ik nog eens onder tafel kijken

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 06 mei 2015 :  20:31:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Bedankt voor je bericht.

Mijn lichtsluizen worden door een microcontroller schakeling gestuurd en daar zit een kleine vertraging in om het korte "doorheen" stralen niet te detecteren. Verder denk ik dat Paul in zijn software ook een kleine vertraging heeft ingebouwd.

Ik blijf tot nog toe van mening dat Koploper wanneer er een wisselstraat is ingevoerd in dynamische blokken er alleen nog naar de wisselstraat wordt gekeken. En de wisselstraat wordt meteen vrijgegeven als de trein de lichtsluis bundel onderbreekt.

Ik hoop dat er een gebruiker reageert die ook een wissel schakelt wanneer de trein van het eerste naar het tweede dynamische blok rijdt. Hoe vertrekken bij hem/haar de treinen?

vr. groet,
Chris Burger


Maerklin CS1-reloaded (4.0.0) C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

willem-1

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 09 mei 2015 :  14:01:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik rijd tweerails en gebruik ook lichtsluisjes over 4 sporen en heeft de achterliggende wissels ook veilig gezet in verband met het door rijden.Bij mij vertrekt er pas een trein als de lichtsluis is vrijgegeven. Ik heb de lichtsluis onder een hoek van 45 graden gezet om doorschijnen tussen de wagons te voorkomen.Het werkt bij mij goed. Groeten Willem

W Bouwman
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 09 mei 2015 :  14:45:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Laat de communicatielogging eens meelopen en kijk wanneer de wisselstraat wordt vrijgegeven. Het kan zijn dat melder 2 toch even vrij komt. Ik vraag me af of er in de software een vertraging zit, althans niet standaard. Ik heb het tenminste nooit gemerkt. Vrij is vrij.

Het kan ook zijn dat je iets verkeerd hebt ingesteld. Als je in de blokgroep hebt aangegeven dat er een gecombineerde stopmelder is en een enkele treinbeweging, zou het gewoon goed moeten werken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 09 mei 2015 :  23:17:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank voor de reacties. Ik ga de komende tijd het gedrag vd treinen in de dynamische blokken rustig bekijken. Ik kom er op terug!
Chris Burger

Maerklin CS1-reloaded (4.0.0) C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 11 mei 2015 :  14:46:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Vraagje
Waarom bezetmelding met lichtsluisjes i.p.v. bezetmelders via de rails.

Mvg
Koos

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 11 mei 2015 :  19:04:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos,

>Waarom bezetmelding met lichtsluisjes i.p.v. bezetmelders via de rails.

Met bezetmelders via de rails verlies je ruimte. Een lichtsluis is veel compacter. Maar met rails kun je natuurlijk ook werken.

vr. groet, Chris

Maerklin CS1-reloaded (4.0.0) C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 mei 2015 :  22:12:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Chris,
Deze theorie volg ik even niet. Waarom verlies je daarmee ruimte. Je kunt het begin van melden toch op dezelfde plek beginnen of eindigen als dat nu de lichtsluis staat. Dat het minder betrouwbaar kan zijn is een ander verhaal.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 11 mei 2015 22:13:19
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 11 mei 2015 :  23:02:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Je hebt een hele rails (18 cm) nodig om een trein te detecteren bij een dynamische blok. Als de trein over de stopmelder rijdt moet er constant contact zijn, anders gaat het niet goed.

vr groet, Chris Burger

Maerklin CS1-reloaded (4.0.0) C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 11 mei 2015 :  23:06:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb vier lichtsluizen die de vertrekkende treinen regelen op mijn schaduwstation. Ik heb er nu twee gecontroleerd via de datacommunicatie en bij deze twee lichtsluizen ging alles volgens de regels. Eerst de trein terug laten rijden en als de bezetmelder vrijkomt kan een andere trein vertrekken.

Binnenkort ga ik de andere twee nog controleren.

vr. groet, Chris Burger

Maerklin CS1-reloaded (4.0.0) C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 mei 2015 :  23:28:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de ganse wisselcombinatie genomen als bezetmelder, zowel aan ingang als uitgang. Bij sommige wissels heb ik een kort stukje rail erbij genomen om te zorgen dat de trein "buiten profiel" stopt.

Werkt niet "slecht", alleen heb ik een paar stuurrijtuigen die als ze vooraan staan wel eens te vroeg stoppen bij het terugrijden. Slechte detectie door led verlichting en weinig gewicht op draaistel ?
Daarna detecteren ze dan wel weer en blokkeren dan het uitrijden van de andere treinen.
Oppoetsen van de wieltjes brengt meestal weer enkele weken rust...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 mei 2015 :  11:11:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Ik heb de ganse wisselcombinatie genomen als bezetmelder, zowel aan ingang als uitgang


Kijk eens aan hier geef je zelf het antwoord en de rede waarom het met echte melders geen verlies geeft op lengte. De plaats waar de inrij melder eindigt en waar de aankomst melder begint bepalen de lengte. Alleen als gevolg van contact verlies kan er een probleem ontstaan, wat bij een lichtsluis mits goed geplaatst nooit het geval kan zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 12 mei 2015 :  15:24:54  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo Chris,
Je probleem is dat een trein nadat hij in het 2e deel van een dynamisch blok is gekomen, en dan dus weer even achteruit moet, door de wissels is gereden en dan ontspoort. Klopt dit?
Ik had dit ook en heb het opgelost door de (1e) wissels na het 2e blok mee te nemen in de wisseltraat, zoals je die moet definieren in het baanoverzicht. Daar kan je aangeven welke wissels zijn geselecteerd als je van het ene naar het andere blok rijd. Niets staat je in de weg om ook een wissel NA een blok mee te definieren, zodat deze dus goed ligt...
Werkt in ieder geval bij mij goed.
grtz
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 13 jun 2015 :  18:11:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Het heeft even geduurd, maar ik heb nu via de datalogging twee situaties vastgelegd; een goede en een foute.

Ik heb in mijn schaduwstation vier uitgaande lichtsluizen, waarvan er twee goed en twee foute reageren.

Eerst mijn goede situatie:
Lok 119 staat voor de lichtsluis 1.07 en er rijdt een tweede lok 194 naar de lichtsluis. Terwijl de lok 194 rijdt, geef ik een rijopdracht aan lok 119. Deze blijft keurig wachten totdat lok 194 helemaal is uitgereden.
Zo hoort het ook!!
Hier de datalogging:
398 17:34:40 (w): Zet wissel 84 stand: 0 (=recht)
399 17:34:40 (l): Adres: 194 snelheid: 0 licht aan vooruit
400 17:34:42 (l): Adres: 194 snelheid: 13 licht aan vooruit
401 17:34:50 (z): Bezetmeldpunt: H1.07: bezet
402 17:34:50 (l): Adres: 194 snelheid: 0 licht aan vooruit
403 17:34:51 (l): Adres: 194 snelheid: 0 licht aan achteruit
406 17:34:53 (l): Adres: 194 snelheid: 1 licht aan achteruit
415 17:34:56 (l): Adres: 194 snelheid: 4 licht aan achteruit
416 17:34:57 (z): Bezetmeldpunt: H1.07: vrij
417 17:34:57 (l): Adres: 194 snelheid: 5 licht aan achteruit
418 17:34:58 (l): Adres: 194 snelheid: 0 licht uit vooruit
419 17:34:58 (w): Zet wissel 84 stand: 1 (=krom)
420 17:34:58 (l): Adres: 119 snelheid: 0 licht aan vooruit
421 17:34:58 (l): Adres: 119 snelheid: 1 licht aan vooruit
422 17:34:58 (l): Adres: 119 snelheid: 2 licht aan vooruit

Nu mijn foute situatie:
Lok 82 (die normaal achteruitrijdt) staat voor de lichtsluis 1.02 en er rijdt een tweede lok 172 (die normaal achteruitrijdt) naar de lichtsluis. Terwijl de lok 172 rijdt, geef ik een rijopdracht aan lok 82. Deze lok (82) gaat meteen rijden als lok 172 de lichtsluis onderbreekt.
Zo hoort het niet!!
Hier de datalogging:

1 17:36:49 (w): Zet wissel 90 krom
2 17:36:49 (l): Adres: 172 snelheid: 0 licht aan achteruit
3 17:36:51 (l): Adres: 172 snelheid: 10 licht aan achteruit
4 17:37:06 (z): Bezetmeldpunt: H1.02: bezet
5 17:37:06 (l): Adres: 172 snelheid: 0 licht aan achteruit
6 17:37:07 (w): Zet wissel 90 recht
7 17:37:07 (l): Adres: 172 snelheid: 0 licht aan vooruit
8 17:37:07 (l): Adres: 82 snelheid: 0 licht aan achteruit
9 17:37:07 (l): Adres: 82 snelheid: 1 licht aan achteruit
10 17:37:07 (l): Adres: 82 snelheid: 2 licht aan achteruit
11 17:37:08 (l): Adres: 82 snelheid: 3 licht aan achteruit
12 17:37:08 (l): Adres: 82 snelheid: 4 licht aan achteruit
13 17:37:08 (l): Adres: 82 snelheid: 5 licht aan achteruit
14 17:37:09 (l): Adres: 172 snelheid: 1 licht aan vooruit
15 17:37:09 (l): Adres: 82 snelheid: 6 licht aan achteruit
16 17:37:09 (l): Adres: 82 snelheid: 7 licht aan achteruit
17 17:37:09 (l): Adres: 172 snelheid: 2 licht aan vooruit
18 17:37:10 (l): Adres: 82 snelheid: 8 licht aan achteruit
19 17:37:10 (l): Adres: 172 snelheid: 3 licht aan vooruit

vr. groet Chris Burger

Maerklin loks CS1-reloaded (4.0.2) C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 13 jun 2015 :  18:14:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb in mijn database drie problemen.
Twee wisselstraten die niet opgeheven worden als de lok uitgereden is.
Voorseinen functioneren niet helemaal goed.
Problemen met dynamische blokken.

Ik zal proberen morgen mijn database te plaatsen, zodat er gekeken kan worden welke instellingen niet goed zijn.

vr. groet, Chris Burger


Maerklin loks CS1-reloaded (4.0.2) C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 14 jun 2015 :  10:50:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Drie problemen = 3 draadjes ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 jun 2015 :  10:53:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Het grootste probleem zit tussen de stoel en het toetsenbord.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina