Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 194 / Bezoekers Vandaag: 9810
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Gelijkmatig schaduwstation vullen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marcel01

Netherlands
105 berichten

Geplaatst - 28 apr 2015 :  04:39:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Als voorbereiding op de nieuwe baanopbouw, ben ik met een aantal configuraties bezig voor de test fases. De eerste test fase is vanuit het schaduwstation richting klimspiraal, vervolgens een keerlus en weer via de klimspiraal naar het schaduwstation. Hier wilde ik een aantal zaken realiseren en is dan ook toegepast. De back up file is toegevoegd.

Er is ook een wens, welke ik niet voor elkaar krijg en dat is het gelijkmatig opvullen van het schaduwstation. Deze wens heb ik om treinen bij benadering een gelijke tijd hier aanwezig te laten zijn en dus met dezelfde regelmaat weer de paradebaan op te laten oprijden.

Via onderhouden, baan definities, blokken kan gekozen voor kans, volgorde of optimale lengte. Geen van deze keuze garandeert een gelijkmatige vulling. Kans zou het dan nog het dichts benaderen, maar na het toepassen de tel functies, begonnen de tellingen wel uiteen te lopen en dus was de ene gedeelte van het schaduwstation ruim gevuld en de andere niet.

Ik zat te denken om iets te doen met de uitkomsten van de tellingen, bijvoorbeeld via een variabele route waarbij de hoogste waarde het inrijd blok wordt uitgesloten. Daar kwam ik verder niet uit.

Is er een goede manier om een schaduwstation gelijkmatig te laten opvullen?

Bij voorbaat dank.

Marcel




Download Attachment: Test-sst1-spir.bck
26,94 KB

marcel01

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 28 apr 2015 :  09:28:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

Heb je al eens gekeken om e.e.a. te regelen via "blokgroepen"? Als je je schaduwstation als een blokgroep definieert heb je, via deze optie, nog meer mogelijkheden om je schaduwstation leeg te rijden. Op die manier werkt het bij mij goed.

Sukses,
Fred.

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 apr 2015 :  12:06:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

Mij lijkt de eenvoudigste oplossing van de blokken 1,6,11 aan het begin ook een blokgroep te maken. Dan heb je aan het begin een filter.

Een andere optie is een deadlock preventie in blok 25 waarbij je aangeeft dat er alleen naar blok 1 gereden mag worden als blok 4 vrij is, en alleen naar blok 6 als blok 8 vrij is, en alleen naar blok 11 als blok 14 vrij is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 28 apr 2015 12:46:14
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 28 apr 2015 :  17:30:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Fred en Wim

Bedankt voor deze adviezen. Klinkt allemaal goed en zal ze bekijken.

Groeten

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 29 apr 2015 :  00:33:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

De opties van Fred en Wim reeds ingevoerd en uitgeprobeerd. (Simulatie)

Fred

Ik heb een blokgroep aangemaakt waarbij het hele schaduwstation meedeed. Ik liep hierop al snel vast want FIFO laat een trein terecht niet vertrekken als het niet de eerste loc is en er is toch een volgend blok vrij. Krijg dan "is niet eerste loc". Nu zijn hier maniertjes voor, bijvoorbeeld de FIFO niet aan te vinken, maar dan schiet het t doel voorbij en is het uitrijden in random order. Dit wilde ik dus niet. Ik kwam niet verder dan, zo krijg ik het niet voor elkaar terwijl ik wel geloof dat er een manier is.

Wim,

Je eerste optie was wel bingo. Ik heb naast de tellers in het inrijd gedeelte ook deze op de uitrijd blokken gezet. Beginnend met 6 test locs, toen 9, vervolgens 12 en als laatste 15. Nu maakt het aantal van >4 niet uit, maar dan kon ik de telling wat sneller zien oplopen.

In de tweede testfase komt na het schaduwstation nog een schaduwstation met 15 blokken, in dezelfde opzet en zo heb ik denk ik het verkeer geregeld zoals ik het wilde. Een korte, snelle maar effectieve wijze van schaduwstation regeling.

De deadlock optie heb ik nog niet geprobeerd. Dit kan altijd nog.

Bedankt nogmaals voor de adviezen,

Marcel

PS. database toegevoegd met oplossing.




Download Attachment: Test-sst1-spir.bck
29,97 KB

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina