Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 353 / Bezoekers Vandaag: 9047
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vreemde gewaarwording met IB2
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Qurinus

Netherlands
53 berichten

Geplaatst - 11 apr 2015 :  19:30:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste spoorders,

Heeft iemand hier ook ervaring mee.
In de IB2 staan 4 rijwegen ingesteld en de spoorspanning staat niet aan dus op rood.
Start je dan koploper op en druk je het groene spiegelei in dan worden direct beide eieren grijs en starten de rijwegen. Dat had ik toch niet de bedoeling? Koploper staat dan vast en kan niet meer gebruikt worden.
Mijn gevoel zegd nu dat dus rijwegen in IB2 niet samen gaan met koploper.
Dan zal ik ze moeten verwijderen en das jammer. Ik heb die rijwegen gebruikt om inzicht te krijgen hoe treinen worden aangestuurd en reageren op de opdrachten. Zover nu mijn ervaring met IB2 is dat het niet zuiver is en dingen niet werken, bijv binnen de instructies op terugmelding reageren. Sommige opdrachten worden soms wel en soms niet uitgevoerd en wissels krijg ik nog helemaal niet aan de praat. In koploper dus wel. Ik denk maar verder te gaan met koploper en de rijwegen in IB2 te vergeten.

Groeten Krijn

Bewerkt door Qurinus op 11 apr 2015 19:32:12

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 11 apr 2015 :  22:18:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Krijn,

Voor zover ik je verhaal goed lees, klopt het wel. Als Koploper namelijk ziet dat er treinen rijden, staan beide spiegeleieren op grijs. Je kunt Koploper niet afsluiten als er nog treinen rijden; Koploper weet dan niet meer waar ze staan. Doordat door de commando's van je IB treinen gaan rijden, staan de spiegeleieren op grijs. Je hebt nu eigenlijk twee kapiteins op één schip en dat gaat vaak niet goed, zo ook hier. Of Koploper is de baas, of de IB, maar beide dat werkt niet.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Qurinus

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 12 apr 2015 :  11:23:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Dacht ik al, maar toch vreemd omdat de IB2 op rood staat en dus niet actief is. Ook vreemd dat je de rijwegen niet uit kunt zetten maar dat ze dus gewoon actief worden als je op het groene ei van koploper drukt. Er kunnen dus geen rijwegen zijn aangemaakt als je koploper wil gebruiken. Maar oke weer iets geleerd van de IB2 en Koploper. Misschien dat dit ook een leer moment is voor andere IB2 gebruikers.

Nu gaan leren hoe ik de rijwegen in koploper krijg want dat is nu voor mij nog niet duidelijk.

Bedankt Dirk
Groeten Krijn
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 12 apr 2015 :  17:18:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Krijn,

Misschien is er sprake van een misverstand. Ik dacht dat, wanneer je op het groene spiegelei drukte, de IB ook aanging, maar zoals ik het nu begrijp, blijft die uit, maar worden in Koploper ook beide spiegeleieren grijs.
Dan is er sprake van een andere situatie. Koploper verwacht dan namelijk een melding terug van de IB dat die is aangegaan. Als dat niet gebeurt, blijft Koploper wachten en blijven beide spiegeleieren grijs. Normaal gesproken hoort namelijk de IB aan te springen als je op het groene spiegelei drukt. Als dat niet gebeurt kun je dat ondervangen door op de IB op de GO-knop te drukken. Dan verschijnt als het goed is in Koploper ook het groene spiegelei. Vervolgens zou het allemaal moeten werken.

Overigens hoef je in Koploper geen routes in te voeren. Dat zoekt koploper zelf uit. Als je specifieke routes wilt, kun je dat regelen met variabele of vaste routes.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Qurinus

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 12 apr 2015 :  18:13:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

De eerste keer had je goed begrepen.
IB2 staat op rood, echter zodra je het groene spiegelei aanklikt gaat natuurlijk de IB2 op groen en dan gaan de spiegeleieren op grijs. Dat is de volgorde. Dus je eerste analise was de juiste.

Groeten Krijn
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina