Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 180 / Bezoekers Vandaag: 666
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Tip: gecontroleerd automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WouterL

Netherlands
75 berichten

Geplaatst - 01 apr 2015 :  13:14:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Met vijf jaar ervaring ben ik redelijk thuis in Koploper. Geautomatiseerd rijden is geen enkel probleem meer dankzij dit geweldige programma. Maar desondanks gaat er op en onder tafel regelmatig iets fout: een ontsporing, een nieuwe lok die te ver doorrijdt, nieuwe wagons die ontsporen, ingestelde snelheden die eigenlijk aangepast moeten worden, enz.

Het is dan handig om een trein die automatisch rijdt onder controle te brengen en hem bijvoorbeeld steeds over een kritisch traject te sturen. Als je hem gewoon automatisch laat rijden, is het bij mij zo dat het vele minuten kan duren voor hij op eenzelfde plek is. Niet omdat de baan zo lang is, maar omdat er een andere trein gaat staan of de loc in tegengestelde richting gaat rijden (dat kan op mijn baan). En met gewoon handmatig rijden, krijg je willekeurige snelheden, gooi je je posities door de war, moet je wissels handmatig omzetten en moet je extra op spookmeldingen attent zijn.

Nu dan de tip.
  • Zorg dat je in 'Overzicht locomotieven' de kolom 'Stop locomotief' toevoegt (rechtsklik op een van de kolomkoppen en zet een vinkje). Trek zo nodig het venster 'Overzicht locomotieven' iets naar rechts uit.
  • Zorg dat alle treinen de status 'Automatisch rijden' krijgen (naar een volgend blok slepen).
  • Zet nu vinkjes in alle vakjes onder 'Stop loc'. Zet nu 'Automatisch rijden' aan. Er gebeurt niets. Mooi.
  • Als je nu 1 vinkje wegklikt, gaat alleen de betreffende trein rijden, met de ingestelde snelheden en vertragingen. Als je hem meteen weer aanvinkt, rijdt hij tot de volgende verplichte stop.
  • Desgewenst kun je routes blokkeren door met rechts op een bloknummer te klikken en 'Handmatig geblokkeerd' aan te vinken.

Groet, Wouter

P.S. Is dit nou voor beginners of gevorderden ?

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 apr 2015 :  13:27:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het gevoel dat Paul dat ook ooit wou.
Daarom is er onder menu rijden een functietoets F12 (?) om alle loks te stoppen. Dan kiezen ze geen nieuw blok meer.
Dan hoef je al die vinkjes niet te zetten.
Kun je ineens met bullet 4 verdergaan ..

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 04 apr 2015 :  21:48:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Beste Theo,

F12 stopt alles, net als omschakelen van automatisch naar 'naar bestemming rijden'.

Maar wat ik vooral leuk en handig vind, is om vanuit de vinkjes treinen gedoseerd weer te laten rijden en stoppen.
Zo 'met de hand' rijden doet me denken aan vroeger, toen je nog aan de draaiknoppen zat. Maar met alle functionaliteit van automatisch optrekken en remmen, en zonder botsingen als je het niet meer kunt overzien .

Groet, Wouter



Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina