Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 219 / Bezoekers Vandaag: 8409
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Schakelaar voor handmatig bezet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Marcobello

103 berichten

Geplaatst - 27 mrt 2015 :  13:52:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen

Hoe kan ik op het tableau een schakelaar maken die een bepaald blok handmatig bezet maakt of niet meer, zodat ik met 1 muisklik een blok handmatig bezet kan maken?

Bedankt voor jullie antwoord(en)

Marc

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2015 :  15:30:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marc,

Als je met "Tableau" gewoon het baanontwerp bedoeld kan het met een combinatie van een Schakelaar met Logische Actie en Speciale actie.

De speciale actie "Blok handmatig geblokkeerd (zolang waar)".

Deze laat je aansturen door een Logische actie die je op zijn beurt bedient met een schakelaar die je in het baanontwerp plaatst.

Mocht je met "Tableau" een extern Tableau bedoelen met een echte elektrische schakelaar dan is het een kwestie van een bezetmelder hierop aansluiten en die aanvinken bij "Bezet bij" in de blokgegevens van het desbetreffende blok.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2015 :  20:31:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jack,

Bedankt voor je reactie en dat ziet er helemaal oké uit, maar ik krijg het niet ingevoerd. Kun je iets concreter zeggen wat ik daarvoor moet doen. Wat maak ik eerst, de logische actie of speciale actie? Welke conditie moet ik kiezen op het eerste tabblad van speciale acties? Stel dat ik blok 9 zo wil manipuleren, klik ik dan bij actie blok 9 aan (op het 2de tab-blad)? (enz. )

Alvast ook bedankt voor je verdere hulp!

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2015 :  04:51:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marc,

Eerst maak je de logische actie. Geeft hem alleen een naam, b.v. "Blk 9 Bezet schakelaar", verder niets invullen.

Plaats nu een schakelaar in het baanontwerp bij blok 9. Kies uit het menu in de bovenbalk de optie "Schakelaar Eigenschappen" (3e van rechts).
Er komt nu een Menu van de schakelaars. Klik nu op de schakelaar met de muis.
Stel bij "Zet Logische actie" de zojuist gemaakte logische actie in.

Maak een Speciale actie en geeft hem een naam, b.v. "Blk 9 Bezet".
Bij Conditie kies je de bovenste mogelijkheid: 1 of meer bezetmelders bezet/logische acties waar.
Vink in het vak Logische actie(s) de gemaakte logische actie aan.

Op het Tabblad Actie kies je bij "Wat dan doen" voor "Blok handmatig geblokkeerd (zolang waar)".
Bij "Blok" vul je blok 9 in.

Alles is nu ingevuld en het zou moeten werken.

In mijn baan net even geprobeerd en hier werkt het.

Succes, gaat vast lukken.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2015 :  11:12:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack,

Geweldig bedankt voor je snelle reactie en om het gedetailleerd uit te leggen. Ik struikelde vooral over die lege logische actie die er moet zijn om de speciale actie te maken. Ik leer elke dag bij!

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2015 :  13:59:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack,

Het werkt prima! Ik vraag me af hoe je dit bedacht hebt. Kun jij zelf zoiets in elkaar steken, of maak je gebruik van één of andere handleiding? Mij lukt het in ieder geval nog steeds niet zo geweldig goed om zelf oplossingen (en combinaties van logische en speciale acties) te bedenken. Mijn kleine IQ?

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2015 :  16:24:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marc,

Mooi dat het werkt.

Ja een handleiding voor dit soort dingen is er niet. Creatief denken en experimenteren is vaak de oplossing. Als er een update van KL kwam met nieuwe mogelijkheden ging (ga) ik wel altijd proberen of ik daar iets mee kan bouwen, gewoon voor de fun dingen uitproberen en soms als Bèta tester voor Paul.

Ook ik ontdek nog geregeld nieuwe mogelijkheden, ook vaak naar aanleiding van vragen op ons forum. Deze van jou had ik in de praktijk nog niet geprobeerd en was dus weer leuk om te proberen.

Ik documenteer wel in een document wat ik allemaal uitgezocht heb zodat ik daar in kan terug zoeken waarom iets op een bepaalde manier gebouwd is, vraag mij namelijk geregeld af "waarom heb ik dat ook al weer zo gedaan" :-)

Groeten Jack.


Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina