Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 297 / Bezoekers Vandaag: 5381
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 972
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper ziet bezetmelder niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

geert

Netherlands
8 berichten

Geplaatst - 13 mrt 2015 :  09:55:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Na enige jaren rust ben ik toch weer met treintjes begonnen. Ik was al wat bekend met digitaal en ik heb nu de (voor mij grote) stap gewaagd om met Koploper te beginnen. Mijn schaalgrootte is N en het digitale systeem is Roco Multimaus. Voor de communicatie met de computer heb ik de S88Express interface van Wim Ros. Als bezetmelder heb ik de S88N printplaat van dezelfde Wim Ros. Tussen het interface en de uitgang van de S88N zit een patch kabel. Om eenvoudig te beginnen heb een railovaal gemaakt en in 4 blokken verdeeld. Elk blok begint en eindigt met een sectie van ongeveer 15 cm, totaal dus 8 secties. Deze heb ik met 8 draden aangesloten op aansluitnr.1 t.m. 8 van de S88N. Deze heeft een 18 polige kroonsteen. De voedingsdraad vanaf de centrale zit op punt 17 en 18. Ik ga in Koploper naar tabblad [Algemeen] -> [Testprogramma]. De loc kan ik met het testprogramma besturen. Hij rijdt voor en achteruit en ik kan het licht aan en uit doen. De communicatie tussen de computer en de centrale is er dus wel. Bij [Digitale onderdelen] heb ik 1 bezetmelder ingevuld. Als ik in het testprogramma de bezetmelders wil testen, dan laat ik de loc rondjes rijden. De nummers van de bezetmelders zouden dan één voor één moeten oplichten en er zou een bel te horen moeten zijn. Er gebeurt echter niets. Onderaan de bladzij staat iets van: Hoeveel bezetmelders moeten er gecontroleerd worden? Dit staat er echter in lichtgrijze letters en het vakje waar je het aantal in moet vullen toont 0 en dat kan ik ook niet veranderen. Ik heb het ook geprobeerd met een 6 draads flatcable i.p.v. de patchkabel, maar zonder resultaat. Ik maak een beginnersfout, maar welke?

Vr.gr. Geert S.


21348

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2015 :  11:45:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Geert,

Daar heb je via je prive mail een antwoord op ontvangen. Deze instructies uitvoeren, en dan heb ook jij terugmelding.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

geert

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2015 :  12:15:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Waarvoor mij hartelijke dank!!
Kan ik dit weekend mooi verder met de "Handleiding voor beginners"

Groeten: Geert S.
Ga naar bovenaan de pagina

vanpari

Belgium
4 Posts

Geplaatst - 12 apr 2015 :  11:31:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo forumleden
Hier mijn (waarschijnljke) beginnersfout : ik probeer koploper uit op een kleine baan met marklin m-rails, ecos II en marklin contactrails 5104 / 5105 (daar heb ik er ongeveer 60 van) en terugmelder viessmann 5217.
Zo heb ik 14 contactrails ingebouwd op mijn baantje. Elke contactrail heeft 2 contactpunten, waarvan ik er telkens één verbind met de terugmelder, die verbonden met de ecos en 1 bruine (massa) aan de zijkant van de terugmelder verbonden met de massa (heb ik gelezen op een forum).
Wanneer ik nu de bezetmelders wil testen : Algemeen / Testprogramma / tabblad Bezetmelders , laat ik de loc handmatig rijden en zouden de bezetmelders oplichten en een bel klinken en dat gebeurt dus niet.
Verder werkt alles (wissels en zo) prima.
Moet ik de bezetmelders misschien ook aanduiden op de ECOS ?

Waar is mijn beginnersfout ? Kan iemand mij helpen ?

Eddy

vanpari
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 apr 2015 :  11:46:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De bezetmelder sluit je aan op de 5104 naar de Viessmann en ook naar de massa? Sluit je hem dan 2 x keer aan? Als dat ja is dan is daar je fout. In dat geval is alles bezet en zal er geen verandering worden gemeld in het testprogramma, dat reageert alleen op veranderingen.

De meldersectie sluit je aan via de 5104 naar de Viessmann melder met 1 draadje.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Freak

68 Posts

Geplaatst - 12 apr 2015 :  12:15:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eddy,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door vanpari

Moet ik de bezetmelders misschien ook aanduiden op de ECOS ?
Bij de ECoS ook S88 modules aangemaakt ?.
Zo ja, zie je op de ECoS de meldingen oplichten ?.


Mvg,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

vanpari

Belgium
4 Posts

Geplaatst - 12 apr 2015 :  12:42:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de heel vlugge reactie :

op de eerste reacctie : zal de massa eens wegnemen

de tweede reactie : heb de terugmelders op ecos niet aangemaakt

dit zal voor binnen een week zijn, want ik vertrek binnen 2 uur voor een weekje Lissabon

zal daarna de genomen stappen rapporteren.

Nogmaals bedankt,

Eddy


vanpari
Ga naar bovenaan de pagina

Freak

68 Posts

Geplaatst - 12 apr 2015 :  12:52:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eddy,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door vanpari

de tweede reactie : heb de terugmelders op ecos niet aangemaakt
Bij de ECoS het aantal 16-voudige opgeven.


Mvg,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

vanpari

Belgium
4 Posts

Geplaatst - 12 apr 2015 :  12:55:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Heb nog vlug even getest met eerst die bruine draad (massa) van bezetmelder naar massa weg te nemen (was vlug gedaan) en dan terug te testen : nog altijd geen resultaat.

Groeten,

Eddy

vanpari
Ga naar bovenaan de pagina

vanpari

Belgium
4 Posts

Geplaatst - 19 apr 2015 :  18:17:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Na een weekje Lissabon is er terug tijd voor de treintjes : heb de Ecos geconfigureerd met de S88 en er gebeurde nog altijd niets
Op een forum vond ik hoe je de kabel van de s88 moet verbinden met de Ecos en ik ben dit gaan nakijken en wat bleek : ik kon de kabel dieper in de Ecos duwen en daaaaaaaaaaaan : BINGO
De Ecos gaf al de bezetmeldingen aan.
Nu met koploper : BINGO
Hoe stom kan een mens zijn en wat een beginnersfout.

By the way : er loopt een bruine draad (massa) van de Viessmann naar de massa (komt terug op verschillende forums)

In elk geval ieder bedankt voor het snelle advies al heb ik mijn eigen domme fout toevallig ontdekt.

Eddy

vanpari
Ga naar bovenaan de pagina

Leon2d

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 25 mei 2015 :  10:31:25  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door geert

Beste forumleden,

Na enige jaren rust ben ik toch weer met treintjes begonnen. Ik was al wat bekend met digitaal en ik heb nu de (voor mij grote) stap gewaagd om met Koploper te beginnen. Mijn schaalgrootte is N en het digitale systeem is Roco Multimaus. Voor de communicatie met de computer heb ik de S88Express interface van Wim Ros. Als bezetmelder heb ik de S88N printplaat van dezelfde Wim Ros. Tussen het interface en de uitgang van de S88N zit een patch kabel. Om eenvoudig te beginnen heb een railovaal gemaakt en in 4 blokken verdeeld. Elk blok begint en eindigt met een sectie van ongeveer 15 cm, totaal dus 8 secties. Deze heb ik met 8 draden aangesloten op aansluitnr.1 t.m. 8 van de S88N. Deze heeft een 18 polige kroonsteen. De voedingsdraad vanaf de centrale zit op punt 17 en 18. Ik ga in Koploper naar tabblad [Algemeen] -> [Testprogramma]. De loc kan ik met het testprogramma besturen. Hij rijdt voor en achteruit en ik kan het licht aan en uit doen. De communicatie tussen de computer en de centrale is er dus wel. Bij [Digitale onderdelen] heb ik 1 bezetmelder ingevuld. Als ik in het testprogramma de bezetmelders wil testen, dan laat ik de loc rondjes rijden. De nummers van de bezetmelders zouden dan één voor één moeten oplichten en er zou een bel te horen moeten zijn. Er gebeurt echter niets. Onderaan de bladzij staat iets van: Hoeveel bezetmelders moeten er gecontroleerd worden? Dit staat er echter in lichtgrijze letters en het vakje waar je het aantal in moet vullen toont 0 en dat kan ik ook niet veranderen. Ik heb het ook geprobeerd met een 6 draads flatcable i.p.v. de patchkabel, maar zonder resultaat. Ik maak een beginnersfout, maar welke?

Vr.gr. Geert S.


21348

Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 25 mei 2015 :  10:35:58  Toon profiel  Reageer met citaat
eh ja
Ga naar bovenaan de pagina

Leon2d

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 25 mei 2015 :  10:37:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Geert, ik heb hetzelfde probleem. Kun je mij misschien ook de info verstrekken of Wim?
Ik denk dat het iets met een instelling van het begin adresnummer is.

Groeten Leon
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 mei 2015 :  11:05:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Leon,

Zoals aangegeven in de beschrijving.
Bij digitale onderdelen het eerste module adres op 65 zetten en kiezen voor 16 melders bij Lenz.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Leon2d

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 25 mei 2015 :  17:46:36  Toon profiel  Reageer met citaat

Dank je wel Wim. Ik snap alleen niet zo goed waarom de nummering dan begint bij 65.1 maar oké als het maar werkt.
Andere vraag hoe sluit ik een servo met wisseldecoder aan binnen koploper. Moet ik dan toch de wisseldecoder gebruiken? (Zie afbeelding)


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Leon,

Zoals aangegeven in de beschrijving.
Bij digitale onderdelen het eerste module adres op 65 zetten en kiezen voor 16 melders bij Lenz.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Download Attachment: image.jpg
1116,57 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 mei 2015 :  21:41:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Leon,

Waarom? Dat is een Lenz erfenis.

De wisselmotor sluit je niet aan op de wisseldecoder, daarin zit een eigen decoder, en die sluit je aan op de railspaninning via de DCC in aansluitingen.

Dat blauwe ding is geen Servo maar een Motorische aandrijving.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Leon2d

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 26 mei 2015 :  21:15:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Wim, dank je wel voor de info. Dat ik de motor aan de rijspanning moet aansluiten is mij ook bekend maar hoe meld ik de decoder dan aan in koploper. Moet ik de decoder toch ergens aanmelden?
Met vriendelijke groet
Leon
Beste Leon,

Waarom? Dat is een Lenz erfenis.

De wisselmotor sluit je niet aan op de wisseldecoder, daarin zit een eigen decoder, en die sluit je aan op de railspaninning via de DCC in aansluitingen.

Dat blauwe ding is geen Servo maar een Motorische aandrijving.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
[/quote]
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 mei 2015 :  01:19:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Leon,

Hier staat hoe je wisseldecoders aanmeld in koploper en hoe je de eerste melder aanmeld.
De blauwe decoder heb je een adres gegeven via de centrale stel dat is adres 5, dan moet daar het adres bereik 5 t/m8 voor worden aangemaakt. Voor koploper decoder 1, met 4 uitgangen.
Eventuele andere gelijksoortige decoders kun je dan op 6,7,8 programmeren.
De WDD kun je instellen op 1 t/m 4 is in koploper decoder 0, met 4 uitgangen.
Zelfde geldt voor servo decoders voor 1 servo.

http://www.rosoft.info/KoploperXPressNetLI.html

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina