Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 92 / Bezoekers Vandaag: 8140
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Selectie meerdere variabele routes
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Patrick Smout

Belgium
89 berichten

Geplaatst - 17 dec 2014 :  20:48:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik voor een loc meerdere variabele routes heb gemaakt die gelijktijdig actief zijn, hoe beslist koploper dan welke uitgevoerd wordt?

bvb. bij beide variablee routes is voor "Geldt wanneer" gekozen voor "Logische actie" en de actie is waar voor beide routes

of

bvb. bij beide variablee routes is voor "Geldt wanneer" gekozen voor "Logische waar"

Voor vaste routes heb ik kunnen terugvinden dat koploper een route naar keuze neemt uit de beschikbare routes.

Stel dat ik nu een ovaal heb met inhaal spoor.
Blokken 1 - 21 - 3 en inhaalspoor 22 parallel aan 21.
Stel ook dat ik 2 variable routes heb, A en B. Route A heeft een verbod voor blok 21 en route B voor 22.
De loc kan zowel route A als B uitvoeren.

Klopt mijn redenering dan dat:

1) Als ik de loc in blok 21 zet variabele route A aktief zal worden bij start automatisch rijden
2) Als ik de loc in blok 22 zet variabele route B aktief zal worden
3) Als ik de loc in 1 of 3 zet koploper zal kiezen of A of B aktief wordt bij start automatisch rijden.



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 17 dec 2014 :  20:53:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan worden ze allemaal uitgevoerd.

Een variabele route is een beperking. Wanneer een trein aan de voorwaarden voldoet van die variabele route, is de beperking van toepassing.

In jouw voorbeeld, kun je de loc dus helemaal niet plaatsen in blok 21 of 22, want beide zijn uitgesloten door een variabele route.
Even aangenomen dat beide routes op basis van een logsich waar (want dat was je voorwaarde) op dat moment actief zijn voor die loc. Dus bij die loc zijn de variabele routes aangevinkt of vanuit treintype/getrokken trein/treinstel/altijd zijn de variabele routes bij die loc sowieso actief.

Huub

Bewerkt door hubertus op 17 dec 2014 21:00:44
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 17 dec 2014 :  22:02:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok, nieuw inzicht verworven

In mijn beleving was of route A (met zijn beperkingen) van kracht of route B (met zijn specifieke beperkingen).
Dat beiden gecombineerd werden is me ontgaan maar nu vallen wel wat puzzelstukjes op z'n plaats (ondermeer waarom er geen beweging te krijgen is in een testovaaltje)



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Bewerkt door Patrick Smout op 17 dec 2014 22:04:09
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 18 dec 2014 :  12:11:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Patrick,
Nog even ter aanvulling: als je gelijktijdig met verscillende variabele routes rijdt, vooral, als er een of meerderen door logische acties worden uitgevoerd, dan loop je de kans, dat je heel snel een tegenstrijdigheid hebt. In de ene route mag de loc een blok wel inrijden en in de andere niet. Je vergeet, dan heel snel, dat je dat in een route hebt uitgesloten. Vooral bij testen kan dat heel vervelend zijn. Ik heb me de gewoonte eigen gemaakt om voordat ik ga testen even te kijken welke variabele routes voor de desbetreffende loc gelden en vervolgens bij het menu rijden te kijken hoe de logische acties en eventueel de telfuncties staan. Dan kun je desgewenst ingrijpen en de test alsnog uitvoeren.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina