Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 108 / Bezoekers Vandaag: 111
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Seinstelsel kiezen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 14 nov 2014 :  17:05:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Nu ik alles aan de praat heb op mijn baan is de tijd gekomen om de seinen te implementeren. Ik heb al driftig (Duitse) armseinen verzameld, maar vraag me nu af welk stelsel ik zal kiezen, omdat er geen Duits armseinenstelsel wordt aangeboden in Koploper. Is het dan het verstandigst om toch voor het Nederlands armseinenstelsel te kiezen?
Alvast bedankt voor je reactie! Groet, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 14 nov 2014 :  17:14:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Gewoon het Duitse seinstelsel kiezen.
Bij onderhouden -> baandefinities -> seinen -> seinen kun je dan de plaatjes van de lichtseinen vervangen door die van armseinen.
Het is verstandig om eerst een kopie te maken van het lichtsein (knop met dubbele plus bij onderhouden seinen) die kopie een andere naam te geven en dan pas de plaatjes te vervangen. Als je dan iets verkeerd doet, kun je altijd weer teruggrijpen op het door koploper gegenereerde sein. Die plaatjes veranderen is ook het enige dat je moet veranderen, het Duitse seinstelsel is voor arm- en lichtseinen gelijk.

Het Nederlandse armstelsel werkt heel anders en kun je niet gebruiken voor Duitse armseinen als je het een beetje realistisch wilt houden.

Huub

Bewerkt door hubertus op 14 nov 2014 17:16:16
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 14 nov 2014 :  21:26:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor je snelle reactie. Ik ga het zo proberen! Groet, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 15 nov 2014 :  22:49:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Nu heb ik het Duitse seinstelsel gekozen en het plaatje van inrijsein (los) vervangen door een armsein. In "seinen" heb ik de electrische aansturing veranderd in "één adres". Ik heb in Baandefinities de betreffende (wissel)decoder aangesloten. Via de ECOS functioneert het sein prima, maar in Koploper krijg ik het niet aan de praat. Wat doe ik niet goed?

Download Attachment: Blokken-56.bck
218,82 KB

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 16 nov 2014 :  09:42:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Je zult nu in elk geval nog niet de goede plaatjes zien. Je hebt maar bij een seinstand het plaatje aangepast, dat moet je bij iedere seinstand doen. En nogmaals het advies om eerst een kopie te maken van het bestaande sein en dan in die kopie wijzigingen aan te brengen, zodat je altijd kunt blijven terugvallen op de door koploper gegenereerde seinen.

In de bijlage heb ik de door jou aangepaste seinen weer in oorspronkelijke staat gebracht en daarnaast drie armseinen aangemaakt. Daarmee kun je elk gewenst hoofdsein op je baan kwijt.

Daar heb ik er één van op de plek van jou sein gezet. Het is een sein met maar één armpje die alleen stop of veilig kan tonen. Op de plek waar jij het hebt staan, hoort eigenlijk een sein dat drie standen kan tonen: stop (Hp0, arm horizontaal), veilig met normale snelheid (Hp1, één arm schuin omhoog) en beperkte snelheid (Hp2, twee armen schuin omhoog). Maar dat is jouw keuze hoe realistisch je het wilt hebben.

In koploper werkt het nu, sein wordt op het goede moment omgezet en de opdracht wordt ook verstuurd. Als het bij jou op de baan dan nog niet werkt, is er iets met de ecos, maar daar heb ik geen verstand van.

Huub



Download Attachment: test.bck
211,78 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 nov 2014 :  10:13:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Huib en Jan,

Over de werking van de seinen via Koploper en een ECoS staat het volgende in de Koploper handleiding.

quote:
Werking van seinen

De afbeeldingen die in de centrale staan genoemd, zijn lang niet alle seinstanden die nodig zijn om de seinstelsels juist te tonen. Koploper maakt derhalve geen gebruik van deze afbeeldingen. Om de seinen aan te sturen vanuit Koploper moet je het volgende doen:



· Definieer de seinen NIET op de centrale

· Als alle seindecoders van hetzelfde type zijn (of DCC of Motorola), stel dan op de centrale (dus niet Koploper) bij "instellingen-2" het juiste start-protocol voor nieuw magneetartikel. In Koploper hoeft niets ingesteld te worden. Bij instellingen per database / systeem specifiek geef je op bij functiedecoders seinen "Default op centrale". Er kan in Koploper verder niets worden ingesteld.

· Er zijn verschillende soorten seindecoders. Bij instellingen per database / systeem specifiek moet je opgeven wat op de centrale staat ingesteld als start-protocol voor een nieuw magneetartikel. Deze moeten gelijk zijn aan elkaar. In het baanoverzicht moet je nu bij seinen en draaischijven welk protocol er wordt gebruikt of gewoon het default protocol overnemen uit instellingen per database / systeem specifiek.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 16 nov 2014 :  12:12:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Hubertus en Wim, hartelijk dank voor jullie tips en werk. Ik ga ermee aan de slag en houd jullie via het forum op de hoogte. Hubertus ook dank voor de database. Vr groet, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 16 nov 2014 :  16:42:29  Toon profiel  Reageer met citaat
HET IS GELUKT! Dank jullie wel. En nu de rest van de seinen ......

Alleen is in de nieuwe database uitgezet dat de schermen precies zo worden weggeschreven als ze op dat moment zijn en ik kan echt nergens meer vinden waar ik dat ook alweer moet instellen: al een uur aan het zoeken ...... frustrerend ...... Jullie hebben vast een tip ......waarvoor dank. Groet

Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 16 nov 2014 :  16:52:48  Toon profiel  Reageer met citaat
In het venster linksboven met linkermuis klikken op het koploper-symbool.
Dan kiezen voor positie venster -> opslaan bij afsluiten.
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 16 nov 2014 :  21:12:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ach ja, dank je wel. Gek dat dat soort dingen in de handleiding niet te vinden is ............. Groet, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  15:41:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub, Ik kom nog even terug op het combisein: ik heb net geprobeerd zo'n combisein (dus met twee armen) in te stellen in koploper, maar ik kom er niet uit bij seineigenschappen uitgebreid: Ik neem aan dat bij HP0 zowel Recht als Afb moet zijn ingesteld, bij HP1/Vr0 alleen Recht ...... maar kennelijk moet ik ook iets invullen bij alle andere gegevens, maar ik snap niet wat ik bv bij Hp2/Vr0 of HP1/Vr1 etc. zou moeten aangeven. Misschien komt het ook omdat ik het seinstelsel an sich al ingewikkeld vind, maar misschien heb jij nog een goed tip, waarvoor alvast weer mijn hoogste dank. Gr Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  16:09:59  Toon profiel  Reageer met citaat
ik zal het uitleggen aan de hand van een sein dat ik zelf op de baan heb.
Dat sein stuur ik aan met drie uitgangen van een functiedecoder, rechtdoor op adres 50, rechtdoor op adres 51 en afbuigend op adres 51.
Daarmee kan ik de drie standen van het sein tonen.
Maar in koploper heeft dit sein acht standen. Dat heeft er mee te maken dat koploper bij de aansturing er vanuit gaat dat het uitrijsein een lichtsein is dat met een voorsein is gecombineerd. Bij zo'n lichtsein kan Hp1 gecombineerd zijn met Vr0, Vr1 en Vr2. Maar voor jouw armsein maakt dat geen verschil in het aantal armpjes dat omhoog moet staan, dat is steeds maar één armpje. Dus bij Hp1/Vr0, Hp1/Vr1 en Hp1/Vr2 vul je iedere keer hetzelfde in. En hetzelfde doe je bij de varianten met Hp2. Sh1 is bij armseinen altijd een apart sein, dus die is niet van toepassing.
En dan krijg je uiteindelijk zoiets:



Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is?
Zo niet, vraag gerust verder.

Huub

edit, ik zie dat ik hier zelf Sh1 heb weggelaten, maar bij jou had ik die stand er dacht ik wel nog in laten staan met n.v.t.

Bewerkt door hubertus op 20 nov 2014 16:12:28
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  19:20:36  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door janspoor

Ach ja, dank je wel. Gek dat dat soort dingen in de handleiding niet te vinden is ............. Groet, Jan


Je hebt welliswaar je antwoord al maar dit staat toch echt wel in de handleiding. Zelfs 3 keer En ook in de online help

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  20:38:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Alweer zeer bedankt, Huub, voor de uitleg. Ook voor het feit dat ik met nieuwe vragen ook bij je terecht kan.
Tegen Eric zou ik willen zeggen: ik heb me werkelijk suf gezocht in de handleiding, zowel op papier alsook online, maar uitgerekend het aspect van mijn vorige vraag kan ik nergens vinden. Daarmee wil ik niet zeggen dat het nergens staat, dus als je me een link wilt sturen houd ik me aanbevolen.
Groet aan ieder, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  21:52:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben ik weer ...... Ik krijg het niet voor elkaar. Ik doe waarschijnlijk iets heel fout, maar het lukt niet. Het gaat over het ingetekende sein in blok 30. Die in 15 heb ik alleen nog maar getekend, dus die komt nog. Ik heb het sein los helemaal getest en daarmee is niks mis. Hopelijk zie jij waar de fout zit.

Download Attachment: Blokken-57.bck
212,21 KB

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  22:11:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric.....gevonden (wel lang zoeken hoor) bij Rijwindow (Algemeen). Ik verwacht in een index dan "positie venster" o.i.d. ..... maar goed, we weten het weer. Gr Jan


Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  22:21:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou in ieder geval bij onderhouden baanontwerp -> seineigenschappen de default seinstand op onveilig zetten. Dan zie je Hp0 zolang er geen rijweg is ingesteld. Nu zie je in dat geval Hp1.

Maar wat doet het niet goed? Komt het seinbeeld in koploper niet overeen met wat je verwacht? Of komt het seinbeeld op je baan niet overeen met wat je in koploper ziet?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  22:45:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het sein aangesloten op twee adressen. Bij dit sein (Fleischmann 9206) is het zo dat de rode draad zorgt voor Hp0 en de groene voor Hp1: die zitten op adres 43. Op adres 42 zit de bruine draad die zorgt voor HP2. Ik heb het sein via ECOS eerst geprogrammeerd om te zien of dit correct werkt en daarna deze programmering weer gewist zoals in de handleiding van Koploper (dank Wim Ros) staat beschreven. Daarna geprobeerd het sein te testen via het testprogramma in Koploper maar dat werkt dus niet. Overigens gebruik ik de WDD decoder van RoSoft. Ik ga morgen nog eens wat andere dingen proberen. Ik houd je op de hoogte. In ieder geval dank voor de snelle reactie. Groet, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  22:55:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch nog even geprobeerd, maar nu breekt mijn klomp helemaal want in het testprogramma functioneert de bovenste arm van het armsein nu goied en wisselt keurig van Hp0 naar Hp1, alleen staat er dat dit adres 42 zou zijn, terwijl ik die op adres 43 heb aangesloten ....
Maar goed, morgen weer. Ik blijf open staan voor goede tips. Groet, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2,
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  22:58:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je het echt hebt aangesloten zoals je beschrijft, klopt je uitgebreide tabel in koploper niet.
Zou dan het volgende moeten zijn:



(Het kan zijn dat ik recht heb gezet waar het afbuigend moet zijn en omgekeerd)

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  23:54:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

Als jij het zo hebt aangesloten als op het tekeningetje wat jij mij vandaag prive deed toekomen, dan zit rood en groen verkeerd aangesloten op de decoder. De volgorde is Rood Zwart Groen. Als je dat zo aansluit op de decoder dan werken alle gegeven voorbeelden en zou het verder geen probleem meer hoeven te zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 21 nov 2014 :  22:42:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond Huub en Wim. Het heeft wat voeten in aarde gehad maar ik ben eruit!! zie bijlage. Ik wilde alleen het scherm met de aansturing van het sein printen maar dat lukte me niet ....
Pas toen ik in het testprogramma de functiedecoders ben gaan testen drong het (eindelijk) tot me door dat het WISSELdecoders zijn en dat de aanduiding "recht" en "afb" niets meer of minder is dan de rode/groene/bruine draad aansluiting. Ik ben wel benieuwd wat jullie commentaar/kritiek is op de huidige instellingen..... . Overigens, Wim, was de aansluiting goed maar had ik ze in het tekeningetje verkeerd ingetekend. Natuurlijk wilde ik jou niet passeren, Huub, maar voor de correcte aansluiting op de decoder volgde ik even de korte lijn naar de maker (RoSoft). Wat een raadsel blijft, Wim, is de aansluiting van de grijze draad van het sein voor de verlichting: het blijft een mysterie dat de lampjes branden op beide polen van de AC aansluiting......


Download Attachment: Blokken-58.bck
212,58 KB

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 21 nov 2014 :  22:45:18  Toon profiel  Reageer met citaat
O ja, bijna vergeten: alles getest, wisselstraten aangepast vwb peberkte snelheid. Tot nu toe loopt alles als een zonnetje. Dus heel erg bedankt weer!

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina