Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 265 / Bezoekers Vandaag: 6093
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 start vaste route omlopen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mthonissen

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 05 nov 2014 :  03:21:36  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo allemaal

ik probeer een vaste route te maken voor een lokwissel in blok 27

ik heb 1 kleine vaste route gemaakt richtng draaischijf waar in blok 27 word ontkoppeld en naar draaischijf rijdt voor andere loc

hoe krijg ik nu automatisch een andere loc voor de trein?
ik heb al wat geprobeerd met een kleine vaste route vanuit draaiblokken maar ik krijg deze niet goed icm die ontkoppelroute

ik heb zon vermoede dat ik met speciale acties moet werke ofzoiets
maar hier snap ik niks van

ik heb al zitte googlen maar kan niet echt iets vinden waar ik iets aan heb

ik zie ook net in simulatie dat als loc in draaiblok staat te wachte er nog treinen blok 27 binnen kunnen rijden (waar dus nog een ontkoppelde treinstam staat hoe kan ik dit oplossen?

sorry voor de vele vragen maar ik kom er even niet meer uit
wie zou mij kunne helpen ?

groetjes marc



Download Attachment: 2012117203337.bck
61,41 KB

Bewerkt door mthonissen op 05 nov 2014 06:25:00

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 05 nov 2014 :  08:49:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou het eerst met één loc proberen, dus dezelfde loc die afkoppelt, koppelt ook weer aan. Je breidt daarvoor de vaste route uit met de rijweg van de draaischijf naar blok 27.
In de vaste route geef je bij blok 27 dat de treinlengte moet worden opgeslagen, maar als ik naar je locs kijk, is de treinlengte overal 0 cm. Dan valt er ook niets op te slaan. Normaal gesproken wordt blok 27 bezet, zodra een treinlengte is opgeslagen.
Bij weer aankoppelen, haal je de treinlengte dan weer op.

Als je het met één loc werkend hebt, ga je uitbreiden met een tweede loc. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Een oplossing is om vrijwel dezelfde vaste route ook voor deze loc aan te maken. Alleen in plaats van blok 33 neem je blok 34 als wachtspoor voor de loc.
In de eerste route geef je in blok 33 aan dat met vertrek gewacht moet worden tot de andere loc in blok 34 is. Kan op basis van de bezetmelder in blok 34, op basis van treintype of je gaat een logische actie maken met hetzelfde doel.
In de tweede route doe je hetzelfde, maar dan geef je dus in blok 34 aan dat gewacht moet worden tot er een loc in blok 33 is.

Nogmaals, er zijn meer manieren om het voor elkaar te krijgen, maar dit is een oplossing die zeker werkt.

Huub

p.s. dit is niet echt een beginnersonderwerp hoor
Ga naar bovenaan de pagina

mthonissen

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 06 nov 2014 :  05:39:31  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi huub / of iemand anders?

ik heb de gegevens ingevoerd zoals je beschreven hebt
dit werkt zover goed, in simulatie dan, alleen als de 1ste loc de route gaat volgen stopt hij netjes in wachtblok en wacht op bezetmelding andere 2 blokken,maar hier komt geen andere loc omdat blok 27 bezet is door treinstam.
ik heb zo mn baan ingesteld dat je alleen via lokwissel blok 27 richting draaischijf kan.
het kan evt. wel via blok 17 maar hoe dit moet gaan snap k even niet,
want het is niet de bedoeling dat een loc met treinstam richting blok 28 gaat rijden. dat gaat niet goed

hoe kan ik dit oplossen?

gr marc

Download Attachment: 2012117203337.bck
61,17 KB

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 nov 2014 :  08:28:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet nog een paar dingen aanpassen.
De deadlocks uit blok 33, 34 en 35 moet je veranderen.
In ieder geval hoort blok 27 er niet in, maar ik zou beginnen met ze helemaal te verwijderen. Mocht het uiteindelijk toch nodig zijn, kun je op dat moment bekijken welke deadlock nodig is.

In de vaste route bij blok 27 (de tweede keer) moet je het vinkje zetten bij "inrijden bij bezetmelding".
Ook moet je daar bij rij en stopgedrag voor een van de opties met stoppen kiezen. En je moet daar nog aangeven dat je lengte en treintype ophaalt.

Dan zul je de eerste keer de trein handmatig moeten weghalen uit blok 27, je moet de carrousel op gang brengen.

Ik denk ook niet dat je met de huidige voorwaarden voor vertrek uit blok 33, 34 en 35 goed gaat. In ieder geval niet bij meer dan twee locs. Wat ik zelf doe, is bij afkoppelen het treintype van de loc wijzigen in rangeren en dan wachten op treintype in het naastgelegen draaischijfspoor. Dus een loc in blok 33 wacht op een treintype rangeren in blok 34, in blok 34 wordt gewacht op blok 35 en in blok 35 wordt gewacht op blok 33.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

mthonissen

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 06 nov 2014 :  12:30:09  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo

okee super ik ga hier maar eerst eens mee verder experimenteren

eerst maar proberen alles goed in koploper in te voeren en dan op de baan maar gaan testen

bedankt alvast voor de hulp

gr marc
Ga naar bovenaan de pagina

mthonissen

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2015 :  10:38:57  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo allemaal

ik heb het onderstaande zover mogelijk in gevuld

maar nu wachten de locs niet in wachtblok blokken 33,34,35

in variabele route zie je in "overzicht lokomotieven" dat de vaste route gewoon start
alleen wachten ze niet op volgende loc

wat zou ik hier fout ingesteld hebben?

in de vaste route heb ik ingevuld dat ze moeten wachten op bezetmelding volgend draaiblok

groetjes marc
Ga naar bovenaan de pagina

mthonissen

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2015 :  10:46:46  Toon profiel  Reageer met citaat
hier heb ik nog een back up bijgevoegd

gr marc

Download Attachment: 2012117203337.bck
62,71 KB
Ga naar bovenaan de pagina

mthonissen

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2015 :  11:03:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mthonissen

hallo allemaal

ik heb het bovenstaande zover mogelijk in gevuld

maar nu wachten de locs niet in wachtblok blokken 33,34,35

in variabele route zie je in "overzicht lokomotieven" dat de vaste route gewoon start
alleen wachten ze niet op volgende loc

wat zou ik hier fout ingesteld hebben?

in de vaste route heb ik ingevuld dat ze moeten wachten op bezetmelding volgend draaiblok

groetjes marc

Ga naar bovenaan de pagina

mthonissen

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2015 :  12:02:17  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo

of zou ik hier een logische of speciale actie voor moeten maken?

gr marc
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2015 :  18:33:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Ik val er maar zo in zonder echt alles 100 % gelezen te hebben.

Ik heb hier 1 trein rijden die om de beurt door twee verschillende locomotieven gereden wordt. Links om de ene , rechts om de andere.
Na een ronde dus kopmaken enz.

Ik heb hier voor twee vaste routes geschreven. Voor iedere locomotief 1 route. Die twee routes grijpen in elkaar. Zijn dus van elkaar afhankelijk.
1 voorbeeld. Een lok is losgemaakt van de trein en rijdt los naar zijn opstelspoor. Als de lok op het opstelspoortje is aangekomen triggert hij de route van de andere lok zodat hij voor de trein gaat komen. Dat triggeren gebeurd inderdaad met een logische actie.

Dus zoals het hier is uitgedacht. Twee loks, ieder een route en die twee routes zijn aan elkaar gekoppeld.
Bij het eerste opstarten zul je even een slim truukje moeten toepassen dat de twee routes goed in elkaar gaan grijpen..
Heeft het één maal volledig gereden dan rijdt het als een trein :-)

Dat is de tip die ik je kan geven.

Succes, Johan

Bewerkt door Blausee-Mitholz op 13 mrt 2015 18:35:12
Ga naar bovenaan de pagina

mthonissen

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2015 :  18:43:47  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo

dit ga ik ook zeker uitproberen 2 vaste routes maken

maar ik blijf dan eigenlijk alleen met de vraag zitten waarom die locs niet wachten op bezetmelding ander wachtblok , wie zou me hier een antwoord op kunnen geven?

maar dat vaste routes ga ik zeker proberen bedankt voor de tip super!!
aldoende leert men

groetjes marc
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2015 :  19:20:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Ik gebruik in vaste route "stop, vertrek na logische actie" Daarbij selecteer je de logische actie die je er voor aangemaakt hebt.
Ik gebruik er geen bezetmelding voor wachten of zo.

Succes, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

mthonissen

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2015 :  11:32:55  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo

ik heb dit geprobeerd met 2 vaste routes
maar aan het eind van de route reageren ze niet op de logische actie (stoppen vertrek na logische actie)
maar ze gaan na vertrekvertraging gewoon verder rijden

ik weet echt niet meer wat ik hier fout in vul wie kan me verder helpen
ik zal wel ergens iets zijn vergeten in te vullen maar wat!!!

gr marc
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2015 :  13:49:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Onder het menu "rijden" kun je de logische actie resultaten zichtbaar maken. Dan kun je zien wat er mee gebeurt.
Misschien is ze altijd waar, of nooit waar, op het moment dat jij het wel verwacht.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina