Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 206 / Bezoekers Vandaag: 8509
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 HULP GEZOCHT
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jan10

Netherlands
31 berichten

Geplaatst - 21 okt 2014 :  13:52:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Is iemand genegen naar deze backup te kijken of de juiste waardes ingevoerd zijn.
Vr.Gr.Jan

Download Attachment: MijnBaanJvB2013dm2_20130323_105136.bck
35,82 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 okt 2014 :  14:03:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

Zo op het eerste gezicht helemaal correct, alleen of de melders overeenkomen op je baan en in de database kunnen we zo niet zien, dus gewoon starten met proef rijden en testen en kijken waar je eventueel tegen aanloopt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 21 okt 2014 :  14:14:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Zitten een paar foutjes in.
Bij enkele blokken ben je het vinkje vergeten bij "keer loc"
Bijvoorbeeld in blok 2 als je vanuit blok 6 naar blok 5 wilt.
Ook in blok 3 zit zo iets.
In blok 9 ben je denk ik wat rijmogelijkheden vergeten aan te geven, want je kunt nu nooit in blok 4 komen.

Bij de wisselstraat van blok 3 naar 9 heb je wissel 53 ten onrechte geselecteerd.

Dit is wat ik in de gauwigheid heb gezien. Kan zijn dat er nog een paar dingen verkeerd zitten.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jan10

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 21 okt 2014 :  15:01:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank voor jullie reacties zal de bezetmelders controleren en zien wat er nog meer uitkomt.
Gr.Jan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 21 okt 2014 :  15:08:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub en Jan,

Het klopt dat de database, zoals ik die begin 2013 heb gemaakt nog niet helemaal compleet was. Het was een eerste vingeroefening om in ieder geval te kunnen rijden. Omdat het de bedoeling was om op de buitenste ring linksom (ccw) te rijden en op de binnenste rechtsom (cw) heb ik keeropdrachten waarmee je van binnen naar buiten kon gaan of omgekeerd achterwege gelaten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 21 okt 2014 15:13:08
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 21 okt 2014 :  15:54:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan, Wim en Huub,

Ik heb nog even naar je database gekeken. Er zat nog een fout in blok 2, waar de verkeerde bezetmelders waren genoteerd. Verder heb ik twee variabele routes gemaakt, één voor de buitenring en één voor de binnenring. De locs 7 en 14 rijden nu linksom op de buitenbaan, de andere twee 8 en 16 op de binnenbaan.
Vanzelfsprekend zijn er meer dingen aan te vullen. Dat kun je natuurlijk zelf oppakken en als je vragen hebt, horen we het wel weer.



Download Attachment: JvB2014.bck
33,68 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 okt 2014 :  17:16:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan,

Begin met 1 lok te laten rijden van een blok naar een blok kijk of de loc doet wat hij moet doen en in het blok aankomt en stopt, werkt dat dan de loc naar het volgende blok laten rijden, als het overal goed gaat dan kan je het automatisch rijden starten met meerdere locs.

Gaat het ergens mis dan kijk je waarom het misgaat en dan los het het probleem eerst op, snap je niet wat het probleem is dan stel je hier een vraag, alleen dan leer je hoe het werkt, je hebt er niet zoveel aam als iemand anders je problemen oplost, daar schiet je niets mee op.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jan10

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 22 okt 2014 :  13:59:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Kan iemand mij vertellen hoe ik 'n download attachment in mijn koploper verwerkt krijg?
Gr.Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 22 okt 2014 :  14:51:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Als je het bestand bedoeld dat hier op het forum staat, gaat dat als volgt:

Je klikt met de rechtermuisknop op het attachment en kiest dan voor "Doel opslaan als.. ". Het bestand wordt dan op je PC opgeslagen.

Dan start je Koploper op en gaat naar [Algemeen]=>[Backup/Restore]. Dan verschijnt er een scherm en dan kies je voor "Gegevens teruglezen". Je volgt dan de instructies en zoekt de map op, waarin het bestand op dat je net hebt gedownload staat.

Als je die procedure hebt doorlopen zal de nieuwe database in Koploper staan.
Eigenlijk is het het omgekeerde van een database wegschrijven

Ik stuur je hierbij nog een nieuwe database. In overleg met Huub heb ik de database nu compleet gemaakt. Dat wil zeggen dat nu alle verbindingen tussen de blokken aanwezig zijn. Ik heb de vaste route verwijderd en de variabele routes inactief gemaakt. De locs rijden nu dus volledig vrij. Als je ze alleen via de buiten- of de binnenring wilt laten rijden, kun je in het Rijwindow bij "Rijgedrag" één van de variabele routes per lok weer actief maken.
Ik heb de mogelijkheid om te keren bij de loks nog niet aangezet. Als je wilt dat ze in een bepaald blok waar dat mag keren moet je bij "Rijgedrag" een vinkje zetten bij "Duw/Trekcombinatie"

Mocht je nog vragen hebben dan horen we het weer graag.



Download Attachment: JvB2014_2.bck
33,75 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 okt 2014 :  14:55:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

Je bedoeld hoe je de file van Dirk kunt inlezen in Koploper?
Nu even downloaden in een map die je terug weet te vinden.
Dan Koploper menu algemeen openen, dan restore/backup selecteren, dan restore kiezen en de map openen en daarna de file van Dirk en dan verder de stappen volgen die koploper je dan wil laten doen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jan10

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 22 okt 2014 :  15:48:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim & Dirk,
Door de bomen het bos niet meer zien.....De hele dag aan het frobelen met koploper en dan niet zien hoe het filetje weggeschreven moet worden.I.P.V. ''Doel opslaan als'' staat er op mijn scherm ''koppeling opslaan als'' en daar kompleet overheen gekeken.Sorry voor deze simpele vraag.Toch beide bedankt.Het eerste probleem heeft zich aangediend.Blok 22 veranderd niet van kleur bij binnen rijden van lok en ook de bezetmelding is er niet. Dus even de zaak kontroleren.
Gr.Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 okt 2014 :  19:25:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan, helemaal niet rottig bedoeld, maar als het al vastloopt op de basisvaardigheden zoals het opslaan van een bestand het knippen en plakken e.d. dat wordt het toch wel een heel erg lastig verhaal.

Maar als een bezetmelding niet werkt dat kunnen wij dat niet controleren van achter ons scherm, dat is toch echt iets wat jij zelf op je baan en met je eigen spullen kunt en moet controleren en oplossen. Ook daar helpt een beetje basiskennis en een beetje inzicht ontzettend veel bij. De paniekmode die je nu laat zien zeker niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina