Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 95 / Bezoekers Vandaag: 1033
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 163
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wisseldecoder instellen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wimbongertman

Netherlands
23 berichten

Geplaatst - 06 sep 2014 :  20:14:36  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb een wisseldecoder roco 42625
met de multimaus kan ik hem schakelen (hij geeft aan w0028)
hoe stel ik deze nu in, in koploper? Ik heb het volgende gedaan:

onderhouden digitale onderdelen -> toegevoegd wisseldecode 4 uitgangen
Bij adres 28 ingegeven

Ik krijg de foutmelding ( bij actie bezetmelder ligt een onbekende functiedecoder vast)

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 sep 2014 :  20:29:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim,

Maar ik denk dat dat wel logisch is als je wissel 28 wil bedienen, moet je bij adres 6 opgeven dan maak je in koploper de wissel adressen 25 t/m 28 voor een decoder met 4 uitgangen. Nu heb je 217..224 aangemaakt.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 06 sep 2014 20:36:04
Ga naar bovenaan de pagina

wimbongertman

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 08 sep 2014 :  10:33:01  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo Wim

Wederom bedankt voor het antwoord. Ik ga er verder mee experimenteren.
misschien zijn het in jullie ogen wat onnozele vragen die ik stel, maar koploper heeft zo vreselijk veel mogelijkheden, vinkjes, schermen en voor mij onduidelijkheden, dat ik af en toe vreselijk vastloop en dan is wat hulp erg prettig.
Ga naar bovenaan de pagina

wimbongertman

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 14 sep 2014 :  20:32:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nu de wisseldecoder (4 uitgangen) ingesteld op adres 6.
Ik zie nu van nummer 25 tot 28
Mijn roco controler geeft aan W0028, dus dat zou moeten kloppen.
Ga ik nu naar wissel 1 dan zegt hij Nummer 1 (lenz wisseldecoder)Dat is ook de enigste wisseldecoder die ik kan kiezen/selecteren
Maar bij mijn digitale onderdelen kan ik geen Lenz wisseldecoder instellen. Die komt niet voor in het rijtje.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 sep 2014 :  20:41:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim,

Je snapt dus totaal niet waar je mee bezig bent. Plaats een back-up van je database dan kijken we even met je mee, zo komen we niet verder. Overigens is wissel 28 de vierde aansluiting op de decoder. Aansluiting 1 is wisseladres 25.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wimbongertman

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 14 sep 2014 :  23:36:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Je hebt volkomen gelijk. Ik doorgrond het echt niet. Ik loop stap voor stap de starters handleiding door. Af en toe gaat er dan iets anders als in de tekst staat, en dan begint het twijfelen en vervolgens het knoeien in allerlei schermen. Ik doe echt mijn best, maar zelfs met veel geduld en veel lezen lukt het niet.

Ik post de testbaan, misschien dat iemand snapt wat ik verkeerd doe.

Download Attachment: test1_20140914_233022.bck
18,82 KB
Ga naar bovenaan de pagina

wimbongertman

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 14 sep 2014 :  23:39:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een toevoeging. De roco wisseldecoder zit ingebouwd in wissel 1 en zit met twee draden verbonden aan de rails. Het verhaal dat wissel 28 de 4e uitgang is, kan ik ook al niet plaatsen.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 sep 2014 :  10:38:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Wim,

Voor mij is het glashelder.

Je hebt in je sporenplan de wissels 1 t/m 6 aangemaakt daar zie ik wissel 28 helemaal niet terug. Verder heb je voor de wissels 1 t/m 6 geen decoders (nummers) aangemaakt voor die wissel, daar zal je nog minimaal 2 decoders moeten aanmaken. eentje met adres 0 voor de wisseladressen 1 t/m 4 en eentje met adres 1 voor de wisseladressen 5 t/m 8.

Heb dus geen idee waar het wissel met de decoder met adres 28 op je baan ligt en dus welk symbool dat is, maar dat moet je sowieso met elkaar in overeenstemming brengen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wimbongertman

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 17 sep 2014 :  23:32:28  Toon profiel  Reageer met citaat
stap voor stap kom ik iets verder.
Maar iets is mij niet duidelijk (nog wel meer maar daar gaat de vraag niet over)
Baanontwerp -> wissel (rechter muisknop) wisselnummer is nu 28 Functiedecoder is Lenz wisseldecoder.

Digitale onderdelen ->
0001-0004 = wisseldecoder
0005-0008 = wisseldecoder
0025-0028 = wisseldecoder

Maar als ik iets wil toevoegen aan digitale onderdelen heb ik niet de mogelijkheid Lenz wisseldecoder te kiezen.

Overigens is voor mij ook een raadsel of mijn roco digitale wisseldecoder een lenz wisseldecoder instelling zou moeten hebben.

Misschien dat jullie moedeloos worden van mijn dommigheid, maar ik zie er geen gat in.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 sep 2014 :  00:23:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wim,

Je Roco-MultiMaus is een xPressNet systeem. xPressNet is op de markt gebracht door Lenz.

Aan het begin van je Koploper avontuur heb je gekozen bij digtal systeem voor Lenz.

Dat maakt dat je wisseldecoders door Koploper de naam Lenz decoder meekrijgen, wat eigenlijk staat voor het digitale format DCC.
Het moet nu eenmaal een naampje hebben en in koploper is er gekozen om het Lenz wisseldecoders te noemen. Je Roco decoder is dus ook DCC en uiteindelijk Lenz compatibel.

Als je voor Loconet gekozen had dan waren het Loconet decoder die naar hetzelfde DCC format luisteren en dus eigenlijk dezelfde wisseldecoders zijn.
Zou zeggen vergeet de benaming Lenz decoder en concentreer je op de adressering.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 18 sep 2014 00:27:01
Ga naar bovenaan de pagina

wimbongertman

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 28 sep 2014 :  23:25:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Dank voor de heldere uiteenzetting. Kennelijk denk ik veel te ingewikkeld. Ik heb inmiddels enkele wissels toegevoegd en werkend gemaakt in koploper. De terugmelders werken, de wissels werken. Nu nog de zaken goed instellen. Maar langzamerhand begin ik een piepklein beetje te snappen van koploper. Mijn testbaantje maakt mij steeds meer duidelijk. Bedankt voor de hulp, op naar de volgende problemen.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina