Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 81 / Bezoekers Vandaag: 3715
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 afremmen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

grint019

Netherlands
50 berichten

Geplaatst - 20 jun 2014 :  16:00:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo
Ik heb een vraag over afremmen.
Mijn lok rijdt een blok binnen om minimumsnelheid begint keurig te remmen na de eerste bezetmelder. echter hij rijdt heel langzaam tot voorbij de 2e bezetmelder en stopt op een wissel, die vervolgens wordt geblokkeerd.
Wat kan ik hier aan doen?
mvg
Ernst

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 jun 2014 :  19:31:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ernst,

Machinist misschien wakker maken

Maar zonder dollen plaats ff je database want met de beschikbare info kunnen we alle kanten op dus eigenlijk niks.

Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 jun 2014 :  20:21:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Alles wijst naar een verkeerde instelling van het blok en de melders.
Plaats een backup van de database en geef aan om welk blok het gaat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 21 jun 2014 :  12:37:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Rob

Bijgaand mijn backup.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
groetjes
Ernst

Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 21 jun 2014 :  14:57:47  Toon profiel  Reageer met citaat
en nu met bijlage...

Download Attachment: kleinbaanplan.bck
24,94 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 jun 2014 :  16:29:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En nu nog even aangeven om welke loc het gaat en om welke blokken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 jun 2014 :  16:38:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo,

misschien wat te maken met de ijkwaarden van je locs, deze lijken handmatig ingevuld, bovendien zie ik geen ijktraject in jouw database ingesteld, met een juiste ijking is de kans groter dat Koploper wel juist kan berekenen waar een loc moet remmen om op de juiste plaats te stoppen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 21 jun 2014 :  18:18:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Rob

Beide loks remmen niet op tijd.
Ik heb dit met andere loks nog niet geprobeerd.

En inderdaad, ik heb de aantallen handmaig ingevuld.
Maar ik snap niet zo goed Rob, wat je bedoelt...

groetjes
Ernst
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 jun 2014 :  20:48:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ernst,

om de juiste afstand voor het stoppen te leren, maakt naar mijn mening Koploper gebruik van de waarden die bij de ijking verkregen zijn. Kloppen de ijkwaarden niet dan kan het voorkomen dat je loc te vroeg remt en kruipt naar de stopmelder omdat de door koploper berekende tijd niet overeenkomt met de gereden lengte.

Voor het ijken zelf heb ik nog wel een PowerPoint presentatie van een lezing die ik jaren geleden gegeven heb.

Rob slaapt denk ik nog gezien zijn reactie om de machinist wakker te schudden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 21 jun 2014 20:49:40
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 jun 2014 :  22:19:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ernst,

Stel de tijd eens anders in die nu verantwoordelijk is voor het afremmen van 50 naar 0, die staat nu op 20 sec, dat lijkt me een beetje aan de lange kant, verder geef koploper even de tijd om het leren remmen proces uit te voeren. Of te wel heb even geduld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 22 jun 2014 :  09:21:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn heren
Ik zal jullie adviezen uiteraard opvolgen.
Jullie horen van me!
groetjes
Ernst
Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 11 jul 2014 :  17:38:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim, Walter en overigen
Ik heb jullie adviezen opgevolgd; de locomotieven geijkt, de remafstand verlaagd naar 50 en heel veel geduld gehad.
Maar beide locomotieven blijven voorbij de stopsectie (= de 2e bezetmelder) 'kruipen'.
Doe ik nog steeds iets niet goed?

groetend
Ernst


Download Attachment: kleinbaanplan.bck
25,21 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 jul 2014 :  17:54:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ernst,

Om welke locomotieven gaat het dan?
En doen ze dat in alle blokken?
Dus geef gewoon de volledige informatie waar we iets mee kunnen, en maak er voor ons geen zoekplaatje van.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 20 aug 2014 :  20:12:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim
excuses voor mijn late reactie, ik ben enkele weken op vakantie geweest.
Het probleem bijft hetzelfde: alle locs beginnen weliswaar keurig te remmen na de eeste bezetmelder, maar blijven vervolgens heel langzaam doorkruipen tot voorbij de tweede bezetmelder. Ze rollen dus te ver door. Ik heb dit al ontelbare keren herhaald, maar de situatie verandert niet.
Hopelijk is dit voldoende informatie.
mvg
Ernst


Download Attachment: kleinbaanplan.bck
27,43 KB

Download Attachment: kleinbaanplan.bck
27,44 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 aug 2014 :  21:07:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Klein bijkomend vraagje:

Hoe lang zijn uw bezetmelders ?
Hoe ver rijdt de trein nog door nadat tweede bezetmelder detecteert ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 aug 2014 :  21:23:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ernst,

Tussen de eerste en tweede melder zit daar soms een stuk zonder detectie tussen?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 aug 2014 :  21:54:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ernst,

Om e.e.a. uit te sluiten vink eens in instellingen per database op tabblad algemeen de optie : in stopsectie onmiddellijk stoppen aan.

Ik heb net zo een idee dat je melder niet herkend wordt cq niet juist is gedefinieerd.

Je zou de spookdetectie kunnen inschakelen, die reageert op het bezet worden van een niet verwachte melder.

Tevens kan je ook onderin je rijwindow kijken wat er vermeld staat. bv volgende melder.

Als je de loc met de handregelaar rijdt hoe reageert deze dan op stoppen? Is dit snel traag of ook niet?

En wat dat slapen betreft, dat was een geintje

Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 21 aug 2014 :  08:18:07  Toon profiel  Reageer met citaat

beste allemaal
De trein rijdt ongeveer 4 cm door na de 2e bezetmelder.
Er zitten geen stuk zonder detectie tussen de bezetmelders en de tips van Rob ga ik proberen.
Ik kom er in het weekend op terug

Alvast bedankt heren
groetend
Ernst
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 aug 2014 :  12:28:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Is die 4 cm na het begin van de bezetmelder ?
Hoe kan hij dan al op het wissel staan ?

Heb jij nog massavertraging in de decoder zitten ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 24 aug 2014 :  16:41:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal
Ik heb "in stopsectie onmiddellijk stoppen" aangevinkt. Ook heb ik spookdetectie ingeschakeld.
Als ik de loc met de handregelaar laat stoppen doet hij dat keurig en geijkmatig.
Het probleem blijft hetzelfde: voorbij de eerste bezetmeder begint de loc te remmen, dat doet ie prima. Maar dan blijven de locs op de allerlaagste snelheid ("1") doorkruipen. tot voorbij de 2e bezetmelder.
Ik weet overigens niet wat Theo bedoelt met massavertraging.

groetjes
Ernst

Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 24 aug 2014 :  16:55:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ernst,

Wat geeft het rijwindow linksonder aan? Daar moet een melding staan.

Daarnaast als de loc uiteindelijk stil staat op het wissel heeft deze dan nog spanning? Anders gezegd, kan je hem nog handmatig laten rijden of brandt de verlichting nog?

En wat geeft het rijwindow als snelheid aan?

Massavertraging (CV 4)is een instelling welke je kan maken in je decoder waardoor het afremmen langer of korter duurt. Als ik je relaas echter lees heeft dat er m.i. niets mee van doen.


Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 24 aug 2014 16:57:08
Ga naar bovenaan de pagina

grint019

Netherlands
50 Posts

Geplaatst - 30 aug 2014 :  16:49:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Rob en de rest
Ik heb alleen in het weekend de tijd om met mijn baan actief te zijn.
Vandaar dat ik nu pas reageer.
Wat bedoel je met het rijwindow linksonder aangeeft?
De snelheid valt voorbij de 1e bezetmeder terug naar 5 km per uur.Maar hij blijft op die sneheid doorkruipen tot voorbij de 2e bezetmelder.
Ik dacht dat locs geacht werden te stoppen voor de 2e bezetmelder..

De verlichting blijft branden en de trein rijdt daarna zowel automatisch als handmatig door.
groetjes en alvast bedankt voor je reactie!
Ernst
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 30 aug 2014 :  17:20:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ernst,

Normaal werkt Koploper zo dat de trein begint af te remmen als hij de eerste bezetmelder van een blok binnenrijdt. Met behulp van "Leren remmen" wordt de snelheid dan afgebouwd tot de ingestelde minimum snelheid bij het bereiken van de tweede stopmelder. Bij het bereiken van de tweede stopmelder gaat de trein dan netjes stoppen. Het is dus niet zo dat de trein voor de tweede bezetmelder moet stoppen.
Het is ook vanzelfsprekend dat de verlichting blijft branden. Het stoppen wordt geregeld door de decoder en di houdt de verlichting netjes aan, want de spanning staat nog steeds op de baan.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 aug 2014 :  19:28:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ernst, Linkonder in het rijwindows staat de te verwachten bezetmelder, dat zou het nummer moet zijn van de stopmelder van het blok. Wordt een beetje lastig als je de basiswerking van koploper nog niet onder de knie hebt, krijg je heel veel spraakverwarringen van.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 31 aug 2014 :  13:35:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ernst,

Ik heb nog even naar je database gekeken. Ik zie dat de minimumsnelheid voor alle treinen erg laag is, namelijk 5 km/uur. Dan gaan ze inderdaad erg langzaam rijden, want de minimumsnelheid is de snelheid die de trein moet hebben als hij gaat remmen. Bovendien is het gat tussen de gemiddelde snelheid en de minimumsnelheid vrij groot. Dat betekent dat de snelheid tussen de eerste en tweede bezetmelder behoorlijk stevig moet worden afgebouwd en dat lukt waarschijnlijk niet. Ik zou de minimumsnelheid op iets van 25 à 30 km/uur zetten, dan rijdt het, denk ik, al een stuk mooier.
Tenslotte vraag ik me af of de snelheden van alle locs al goed zijn geijkt. Een loc met snelheid 0 op stap 14 en dan aflopend vanaf 136 km/uur lijkt me niet goed. Ook bij de locs waarbij de snelheden alle netjes vijfvouden zijn, twijfel ik aan de resultaten van het ijken. Het is ook onwaarschijnlijk dat bij het ijken alle treinen op stap 1 5 km/uur rijden. Ik denk dat je nog eens goed naar het ijkproces moet kijken. Als de treinen namelijk met een andere snelheid rijden dan Koploper denkt, krijg je het nooit netjes aan het rijden.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 31 aug 2014 :  17:47:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk


Het is ook onwaarschijnlijk dat bij het ijken alle treinen op stap 1 5 km/uur rijden



Waarom is dat onwaarschijnlijk?

@Ernst

Maar ik begin gewoon het vermoeden te krijgen dat de stopmelder niet gezien wordt cq te laat reageert. Zomaar dromend kan een mogelijk oorzaak zijn dat of de melder niet juist is aangesloten.

  • geen scheiding tussen wissel en bezetmeldpunt dit icm met een diode schakeling
  • wissel en bezetmeldpunt verkeerd om aangesloten


  • Om dit te controleren moet je de bezetmelder eens handmatig bezet maken. In Koploper en je centrale moet je dan de betreffende melder zien oplichten.

    Bijkomende vraag, hoe wordt de rail van de wissel gevoed? Ik begrijp er tevens uit dat de remmelder aan de stopmelder grenst. Is dit correct?

    Grtzz Rob


    Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
    Ga naar bovenaan de pagina
    Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
    Volgende pagina
     Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
     Printversie
    Ga naar:
    Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
    Ga naar begin van deze pagina