Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 83 / Bezoekers Vandaag: 3457
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 484
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Minibaantje
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ajean

10 berichten

Geplaatst - 24 mrt 2014 :  14:00:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

In oktober neem ik deel aan de door het Belgische tijdschrift Modelspoormagazine uitgeschreven minibaantjeswedstijd.
Een onderdeel van mij minibaantje is een enkelsporige zijlijn waarop een railbus pendelt en op een tussenhalte stopt. Deze zijlijn wil ik door Koploper laten aansturen.
Omdat alle maten, wedstrijd gebonden, nogal aan de krappe kant zijn heb ik als beginnende gebruiker van Koploper nogal moeite met het plaatsen en definiëren van de blokken en de plaatsbepaling van de bezetmelders.

Enkele gegevens:

Baan is enkelsporig.
Er is pendelverkeer (alleen railbus)
De gehele raillengte bedraagt 180 cm (waarvan aan beide kanten 40 cm schaduwstation (kopspoor). Ongeveer halverwege het zichtbare gedeelte (100 cm) ligt de stopplaats.
De lengte van de railbus bedraagt 16 cm (buffer over buffer)
Er zijn geen seinen
Er zijn geen wissels

Ter aanvulling: zie tekening

http://www.viaferrum.nl/afbeeldingen/sectiesErstalbahn.jpg


Graag advies,

Alvast bedankt.

Groeten,

Adri

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2014 :  16:30:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adri,

Welkom op het forum. Ik heb nog een vraag voor wat betreft je baan. Is het de bedoeling dat de railbus pendelt tussen de schaduwstations, dus tussen A en E, of alleen op het zichtbare stuk?, dus tussen B en D.
Als je rijdt tussen A en E zou ik drie blokken maken, namelijk A, B-C-D en E. Beide schaduwstations kun je dan eventueel van één bezetmelder voorzien, want daar hoeft niet mooi langzaam gestopt te worden. In blok B-C-D zou ik dan drie bezetmelders maken, waarbij het baanstuk C er één van is. Die kun je dan als alternatieve stopplaats gebruiken.
Als je tussen B en D heen en weer wilt pendelen krijg je vijf blokken, A, B, C, D en E. A en E kun je dan eventueel weer van één bezetmelder voorzien en als je zorgt dat je langzaam blok C inrijdt dat blok ook. Dat kun je bereiken door een snelheidsbeperking voor dat blok in te stellen.




Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2014 :  16:54:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Adri,

Lijkt me niet zo moeilijk.



Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ajean

10 Posts

Geplaatst - 22 apr 2014 :  14:17:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Uitgaande van het voorstel van Wim, waarvoor dank, ben ik als beginner met Koploper aan de slag gegaan. Na eerst de uitgebreide handleiding te hebben doorgeworsteld en verschillende topics op internet gelezen te hebben, heb ik geprobeerd een opzet te maken.
Uitgangspunt is:
Railbus vertrekt uit opstelstation (blok) A en stopt voor een X periode bij een station (blok) C en rijdt dan verder naar opstelstation (blok) C. Na een X periode keert de railbus en rijdt na weer gestopt te hebben bij station (blok) C naar opstelstation (blok) A. Na een X periode herhaalt deze cyclus zich weer.
Ik heb dit geprobeerd te definiëren in Koploper (zie bijlage) echter het werkt niet.
Waar heb ik steken laten vallen of waar ben ik kompleet de mist in gegaan. Als hardware gebruik ik Roco Multimaus en booster, s88XPressNetLi en S88SD16-n

Graag advies/hulp
Alvast bedankt.

Groeten, Adri

Download Attachment: Erstalbahn.bck
6,42 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 22 apr 2014 :  16:42:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adri,

Er zat een kleine fout in de database en wel bij blok 2. Vandaaruit mochten de treinen alleen terug naar blok 1 en niet verder naar blok 3. De vinkjes stonden net verkeerd. Nu rijdt het, denk ik, zoals je voor ogen hebt.
Ik heb nog even de lijnen van de blokken meekleurend gemaakt en ook de bezetmeldbolletjes geactiveerd. Dat is niet meteen nodig voor een goed functioneren van Koploper, maar je kunt dan ook op je baanoverzicht de treinenloop volgen.
Het meekleuren van de lijnstukken doe je met het icoon met het doosje met de gekleurde lijnstukken.
Het meekleuren van de bezetmeldbolletjes via het icoon van de wisselstraat met het zonnetje erin en vervolgens bij [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>[Algemeen-3] bij zichtbaarheid bezetmelders opgeven: "Altijd, actief obv bezetmelding.
Ik heb gezien dat je in de doorrijdblokken (2 en 4) maar één bezetmelder gebruikt. Dat kan wel, maar je zult in die blokken dan geen mooi stopgedrag krijgen. Omdat dat op jouw baan niet speelt, is dat hier geen probleem.
De aangepaste database gaat hierbij:

Download Attachment: Erstalbahndm.bck
6,77 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

ajean

10 Posts

Geplaatst - 22 apr 2014 :  20:46:17  Toon profiel  Reageer met citaat
@Dirk
Bedankt voor je aanpassingen in de database.

Jammer genoeg werkt het nog steeds niet. Alles nog eens doorlopend en de handleiding er weer bijgenomen je hebben bemerkte ik dat in de toolwindow "overzicht locomotieven" alle knoppen en invoervelden gegrijst zijn en dus niet te benaderen. Zie bijlage.
Hierdoor kan ik niet aangeven in welk blok de railbus zich bevind en ook niet starten. Waar heb ik nog een fout gemaakt?

Groeten, Adri

Download Attachment: koploper1.jpg
130,67 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1917 Posts

Geplaatst - 22 apr 2014 :  20:51:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Klik met de linkermuisknop op het streepje achter "Huidig Blok".
Hou de muisknop ingedrukt terwijl je je muiscursor verschuift naar het blok waar je de railbus wilt plaatsen (dat is dus het blok waar de railbus op je baan staat).
Als het goed is, verandert bij dat blok de muiscursor van vorm, dan laat je de linkermuisknop los. Dan heb je de railbus in koploper in het blok geplaatst.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

ajean

10 Posts

Geplaatst - 22 apr 2014 :  21:40:14  Toon profiel  Reageer met citaat
@Huub
Bedankt voor de aanwijzing. De railbus rijdt nu. Alleen het afremmen, stoppen en keren zoals ik het voor ogen heb en dacht ingesteld te hebben wil nog niet zo. Ga me nog maar eens verdiepen in hoe het een en ander binnen de blokken moet worden geregeld.

Groeten, Adri

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 apr 2014 :  23:34:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Geduld...

Laat koploper rustig een tijdje rijden, drink een kop koffie en je zal zien dat het na elke doortocht beter wordt.

Niet steeds dingen gaan aanpassen, dan duurt het leren remmen nog langer.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

ajean

10 Posts

Geplaatst - 23 apr 2014 :  11:44:54  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Theo
Voor een loc op een spoorovaal is dit een prima tip. Maar op het door mij gebruikte kopspoor zie ik de loc liever niet met een klap tegen het stootblok tot stilstand komen.
Zal dus toch dingen moeten bijstellen.

Groeten, Adri
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 23 apr 2014 :  12:34:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik zelf in het begin deed was de optie:
"In stopsectie meteen stoppen" aanzetten.
Een lok die binnen een stopsectie komt wordt dan gelijk stil gezet. Minder mooi rijgedrag natuurlijk, maar ze stoppen wel waar ze stoppen moeten. Koploper was vervolgens in staat om te leren remmen zodat hij met een goede snelheid in de stopsecties komt.

Eventueel stuur ik hier dan nog iets in bij via opties als minimale tijd voor rijden met minimum snelheid en maximale tijd hiervan. Als ook de gemiddelde en minimale snelheid van treintypes.

Uiteindelijk zet ik dan de optie weer uit en zie dat de treinen dan toch netjes blijven stoppen.

Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 apr 2014 :  16:23:00  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ajean

@ Maar op het door mij gebruikte kopspoor zie ik de loc liever niet met een klap tegen het stootblok tot stilstand komen.



Zeer eigenaardig gedrag.. wanneer Koploper te "hard" op de stopsectie komt, omdat hij nog niet heeft leren remmen, maakt KL normaal een noodstop....maar rijdt NIET te ver.

Misschien je back-up nog eens hier zetten ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 23 apr 2014 16:58:31
Ga naar bovenaan de pagina

ajean

10 Posts

Geplaatst - 23 apr 2014 :  17:30:13  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Theo
Je hebt denkelijk gelijk. Ik moet de database toch nog een keer helemaal nalopen of opnieuw beginnen. Het lijkt wel of de blokken en/of bezetmelders niet herkend worden. Tips en hulp zijn zeer welkom.

Groeten, Adri
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 24 apr 2014 :  15:20:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adri,

Misschien staat je minimumsnelheid (in geijkte snelheden of in decoderstappen) nog te hoog, zodat de trein in de stopmelder wel netjes probeert te remmen. Vanwege de hoge snelheid is daar dan veel rijlengte voor nodig met als gevolg dat de trein tegen het stootblok aanrijdt. Het is ook verstandig om in de decoder de CV-waarden voor de optreksnelheid (CV3) en de afremvertraging (CV4) op een lage waarde (bijv. 2) te zetten, zodat de loc goed reageert op de vertragingsopdrachten van Koploper en niet uit zichzelf te ver doorschiet

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 apr 2014 :  17:41:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ajean

@ Theo
Je hebt denkelijk gelijk. Ik moet de database toch nog een keer helemaal nalopen of opnieuw beginnen. Het lijkt wel of de blokken en/of bezetmelders niet herkend worden. Tips en hulp zijn zeer welkom.

Groeten, Adri



Staat de database misschien in test mode, anders gezegd reageert de centrale op het noodstop commando? En anders even de logging meelaten lopen dan zie je wat koploper ontvangt en verzend.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 apr 2014 :  20:23:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Adri,

Heb even je database bekeken, maar ik ben bang dat je terugmelders verkeerd hebt genummerd, de nummering is in ieder geval niet in overeenstemming met de default instelling van de s88XPressNetLI.
bijgaande, een aangepaste database met daarin de juiste nummering voor de meldpunten.

Mvg
Wim.


Download Attachment: ErstalbahnWR.bck
6,47 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ajean

10 Posts

Geplaatst - 24 apr 2014 :  21:33:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Het verkeerd nummeren van de meldpunten- ik had de handleiding van Wim toch niet goed genoeg gelezen- blijkt de oorzaak te zijn van het niet werken van mijn minibaantje. Met de nieuwe database van Wim werkt alles zoals het moet.
Voor mij heeft dit forum zijn waarde bewezen. Aan alle dank voor het meedenken en de tips.

Groeten,

Adri
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina