Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 102 / Bezoekers Vandaag: 24
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Sein instellen in koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 berichten

Geplaatst - 04 feb 2014 :  19:18:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Na het lezen van gebruikshandleiding van koploper over de seinen kom ik er niet aan uit.
In heb simpele seinen met rood en groen licht (led)en de DCC wissel/seindecoder van Rosoft.
Ik begrijp dat op deze decoder dus 4 seinen van dit type op kan aansluiten.
In totaal heb ik 12 aansluitingen in groepjes van 3 waarvan de middelste de plus is ?

Vraag een:is klopt dit bovenste verhaal en vraag twee: hoe zet je dit dan in kloploper.


Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 feb 2014 :  20:52:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert,

Wat heeft het aansluiten van seinen op een decoder nu te maken met koploper? Maar goed dat zal dan wel weer aan mij liggen.

Het plaatje uit de aansluit- en instelgegevens van de decoder is toch gewoon duidelijk daarin.




Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 04 feb 2014 :  21:11:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn vraag is de grijze draad is dat de + (denk van wel)dit ivm als ik het verkeerd aansluit.
Als ik het goed begrijp moet ik bij digitale onderdelen opgeven dat er een wisseldecoder/seindecoder bij komt ?
De laatste wisseldecoder is adres 5 (21 t/m 24) dan wordt de nieuwe wisselseindecoder adres 6 (25 t/m28)
Als ik dan ik koploper een standard 2 standen sein kies en vervolgens op rechter muisknop druk en de tool eigenschappen kies kan ik geen seinnummer ingeven ?


Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 04 feb 2014 :  21:26:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry sorry maar ik heb het gevonden heb steeds het verkeerde sein geselecteerd het NL 2bits ????
proberen proberen ik kom er wel

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 07 feb 2014 :  12:42:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Alle seintjes werken goed rood / groen schakelen perfect als de trein rijd.
Heb alleen nog een vraag:
op baanoverzicht staan ze nu getekend op rood ik wil een sein op groen hebben staan kan dat ?
ik ben al bij onderhouden seinen bezig geweest maar dan veranderd alles naar groen op baanoverzicht.
Dus kun je allen alle seinen op rood hebben op het baanoverzicht of op groen !



Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli

Tema modelbaan is RhB, rijdendmaterieel is Bemo
(Zwitserland)
s88SD16-n bezetmelders, s88XPressNetLI Interface, WDD Wissel/Seindecoders, Roco Multimaus, Roco booster 10764 en 10765.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 feb 2014 :  12:51:14  Toon profiel  Reageer met citaat
je kan dat per sein instellen.Veilig of onveilig naar volgend blok.Ook 2 blokken vooruit kijken aanzetten mss.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 07 feb 2014 :  13:16:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar veranderd dat dan de sein kleur op je baanoverzicht?

Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli

Thema modelbaan is RhB, (Zwitserland)
Rijdend materieel is Bemo
s88SD16-n bezetmelders, s88XPressNetLI Interface, WDD Wissel/Seindecoders, Roco Multimaus, Roco booster 10764 en 10765.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 feb 2014 :  13:35:41  Toon profiel  Reageer met citaat
als je zet sein " veilig naar volgend blok" en dat blok is niet bezet dan zal het sein zichtbaar zijn als groen.Ik heb dit gedaan in mijn schaduwstations en blokken in volle baan.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 feb 2014 :  14:19:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert,

Bij onderhouden sein (Tool sein eigenschappen) kun je bij Default seinstand toch gewoon veilig kiezen ipv van onveilig.
Dan staan het sein bij default altijd op groen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 09 feb 2014 :  20:05:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch nog een klein probleem met een sein op mijn baan; het betreft sein nummer 30 ik wil dat dit sein op rood gaat als er treinen vanaf de blokken 20 , 21 , 22 komen en op groen als er treinen komen van af blok 24.
Wat ik ook probeer het lukt me niet ! de rest werkt wel goed alleen sein 30 wil niet zoals ik het wil.


Download Attachment: AlpGrum.bck
65,16 KB

Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli

Thema modelbaan is RhB, (Zwitserland)
Rijdend materieel is Bemo
s88SD16-n bezetmelders, s88XPressNetLI Interface, WDD Wissel/Seindecoders, Roco Multimaus, Roco booster 10764 en 10765.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 10 feb 2014 :  09:29:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ga naar Onderhouden -> baandefinities -> baanontwerp.
Klik op de knop voor sein eigenschappen.
Klik op sein 30 en haal in het gedeelte "naar welke blokken" het vinkje weg bij 25.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 10 feb 2014 :  12:27:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja inderdaad Hubertus 25 weg gevinkt en het werkt.
Maar ik was gisteren bezig op de Laptop in test modus en dan werkt het dus niet! ik had alle opties geprobeerd verkeerd aangesloten uit/aan vinkje hier weg en daar weg maar niks hielp.
En nu vanmorgen op de baan zelf werkt het wel bedankt.
correctie het werkt nu ook in de test modus nadat ik de file (alpGrum.bck) opnieuw geladen had.

weer een leermoment.

Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli

Thema modelbaan is RhB, (Zwitserland)
Rijdend materieel is Bemo
s88SD16-n bezetmelders, s88XPressNetLI Interface, WDD Wissel/Seindecoders, Roco Multimaus, Roco booster 10764 en 10765.

Bewerkt door Bert Ruedisueli op 10 feb 2014 12:35:10
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 14 feb 2014 :  14:41:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch weer een probleem ! ik ben nu bezig met een standard 3 standen sein (groen rood geel) maar krijg het niet werkend.
Ik heb 2 adressen toegekend 33 en 34 en volgens de multimaus branden de ledjes dan ook als ik ze programeer (afbuigend en rechtdoor) maar ze branden maar even !
En volgens mij staat in koploper alles goed maar bij inschakelen (automatische rijden) brand er geen een ledje ze lichten wel even alle drei op maar daarna niks.
Dit drie standen sein zit op een aparte decoder (DCC wissel/seindecoder van Rosoft) met vier uitgangen waarvan ik er nu dus twee gebruik.

De rest van de twee standan seinen werken wel goed.


Download Attachment: wdd3Bit.jpg
63,8 KB


Download Attachment: AlpGrum.bck
65,71 KB

Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli

Thema modelbaan is RhB, (Zwitserland)
Rijdend materieel is Bemo
s88SD16-n bezetmelders, s88XPressNetLI Interface, WDD Wissel/Seindecoders, Roco Multimaus, Roco booster 10764 en 10765.

Bewerkt door Bert Ruedisueli op 14 feb 2014 20:05:15
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 feb 2014 :  22:00:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Bert, de adressen voor sein 1 op de decoder zijn adres 33 en 34 en 35 de adressen voor het tweede sein op de decoder zijn de adressen 37 en 38 en 39. En volgens de administratie gebruik je een standaard seindecoder en geen 3bit seindecoder. Zou daar het probleem liggen, dat je gewoon de verkeerde instellingen gebruikt?
Je sein staat in blok 28 en je geeft op dat blok 25 wat het blok is waar hij vandaan kan komen. Dat is niet juist het blok waar hij naar toe gaat is blok 27. En in dat blok staat geen sein.
Seinen en seinbeelden in koploper werken alleen als het volledig is ingevuld, en niet zo maar met ergens een verdwaald seintje.
Dit heeft vooralsnog niets met de seindecoder zelf te maken, heeft alles te maken met hoe het in koploper is ingevuld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 14 feb 2014 22:29:33
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 14 feb 2014 :  22:10:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim dus ik moet een andere chip hebben om dit type sein te kunnen sturen ?
Ja inderdaad staat in verkeerd blok maar ik dacht dat dat voor bv het groene licht niet uit maakt dat moet toch gewoon branden !


Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli

Thema modelbaan is RhB, (Zwitserland)
Rijdend materieel is Bemo
s88SD16-n bezetmelders, s88XPressNetLI Interface, WDD Wissel/Seindecoders, Roco Multimaus, Roco booster 10764 en 10765.

Bewerkt door Bert Ruedisueli op 14 feb 2014 22:17:28
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 feb 2014 :  22:24:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert, je hebt ook nog het verkeerde sein symbool gekozen, als het gaat om 3 -bit sein dan zul je die ook moeten selecteren en als je dat doet kun je ook de knipper functies selecteren in het menu uitgebreid.
Zal eerst eens beginnen met de juiste symbolen te kiezen en daarbij de juiste opdrachten, voor je iets gaat opsturen.

Voor het juist instellen van de decoder die je gebruikt zie de afbeelding


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Bewerkt door Wim Ros op 14 feb 2014 22:36:08
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 14 feb 2014 :  22:36:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok Wim ga morgen weer verder laat het nog weten alvast bedankt.

Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli

Thema modelbaan is RhB, (Zwitserland)
Rijdend materieel is Bemo
s88SD16-n bezetmelders, s88XPressNetLI Interface, WDD Wissel/Seindecoders, Roco Multimaus, Roco booster 10764 en 10765.
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 15 feb 2014 :  13:33:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim opgelost ! het was een gewone wisseldecoder atmel/pic chip waar waarschijnlijk ik zelf eens een stickertje opgeplakt heb met de tekst sein.
Ik meen me nog te herinneren dat ik eens een atmel/pic van jou opgestuurd had gekregen en ik denk dat ik toe ergens een foutje gemaakt heb.

Het werkt nu wel standard 3 standen sein op een standard seindecoder met 2 adressen.


Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli

Thema modelbaan is RhB, (Zwitserland)
Rijdend materieel is Bemo
s88SD16-n bezetmelders, s88XPressNetLI Interface, WDD Wissel/Seindecoders, Roco Multimaus, Roco booster 10764 en 10765.
Ga naar bovenaan de pagina

Hoograven

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 04 feb 2021 :  18:02:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb een vraagje betreffende een 3 bit dwergsein:
welke gegevens moet ik hiervoor invoeren bij seineigenschappen?
Heb al geprobeerd met alleen Rechts, zoals ook in het schema voor de hoge 3 bits seinen ingevoerd worden, mat dat werkt helaas niet.


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Bert, je hebt ook nog het verkeerde sein symbool gekozen, als het gaat om 3 -bit sein dan zul je die ook moeten selecteren en als je dat doet kun je ook de knipper functies selecteren in het menu uitgebreid.
Zal eerst eens beginnen met de juiste symbolen te kiezen en daarbij de juiste opdrachten, voor je iets gaat opsturen.

Voor het juist instellen van de decoder die je gebruikt zie de afbeelding


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 04 feb 2021 :  21:28:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat je in moet vullen hangt af van wie de fabrikant van het sein en de seindecoder is.

Hierbij hoe het werkt voor een dwergsein en een DR4018 van Digikeijs



Download Attachment: Seinbeeld.jpg
180,06 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 04 feb 2021 :  21:34:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien ,niet helemaal on topic. Maar was er in koploper niet een mogelijkheid om seinen te testen op hun werking. Ik meen mij te herinneren dat dat in een nieuwe opzet met alleen een sein zou moeten kunnen. Kan iemand mij dit bevestigen? of verbeteren?


N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

Hoograven

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 04 feb 2021 :  21:38:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk, dank voor je reactie.
Ging er vanuit dat dit altijd standaard is, maar dit wist ik dus niet.
Gebruik de SDD van Rosoft
samen met de dwergseinen van modelspoorseinen.NL.
Denk dat dit dus toch weer een andere instelling vereist.
Piet
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 05 feb 2021 :  10:06:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door richard

Misschien ,niet helemaal on topic. Maar was er in koploper niet een mogelijkheid om seinen te testen op hun werking. Ik meen mij te herinneren dat dat in een nieuwe opzet met alleen een sein zou moeten kunnen. Kan iemand mij dit bevestigen? of verbeteren?


N-spoor, TC bmd-16sd



Dat kan idd. Via “ Algemeen” en dan “ Testen” . Daar kun je het doen. Zelfde plek voor wissels, functiedecoders, locomotieven en bezetmelders

Mevr.gr
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 feb 2021 :  11:35:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoograven

Dirk, dank voor je reactie.
Ging er vanuit dat dit altijd standaard is, maar dit wist ik dus niet.
Gebruik de SDD van Rosoft



Piet, de standaard SDD is geen 3-bit seindecoder, die stel je voor je dwergsein hetzelfde in zoals aangegeven in bovenstaand schema.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Hoograven

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 05 feb 2021 :  14:50:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, ik heb het nu ingevuld zoals in de bijlage. Maar op deze manier gaat het sein ipv geel knipper rood knipper.
Als ik de R naar de 2e positie verplaats en de 3e stand niets invul, dan blijft het sein gewoon geel continu branden.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 feb 2021 :  16:21:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Je database plaatsen, en aangeven om welke decoderadressen het gaat.

En heb je een SDD met een gemeenschappelijke Plus of een gemeenschappelijke MIN?
Of anders gewoon rechtstreeks vragen, is het eerder opgelost.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina