Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 712 / Bezoekers Vandaag: 6748
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Met de hand richting wisselen lukt niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

TWieb

Netherlands
55 berichten

Geplaatst - 29 dec 2013 :  12:10:07  Toon profiel  Reageer met citaat

Beste mede-Koplopers

Ik heb de afgelopen dagen een nieuwe locomotief toegevoegd. De locomotief heeft cabineverlichting.
Bij het invoeren van de locomotief (Onderhouden --> Locomotieven --> Locomotief selecteren --> Tabblad 'Functies') heb ik bij 'Functies: 2' bij 'Omschrijving' ingevoerd: 'Cabineverlichting' en bij 'Gedrag': 'Stilstand' geselecteerd. Op deze manier wil ik dat de cabineverlichting aangaat zodra de locomotief tot stilstand is gekomen.
Echter, zodra ik deze instelling maak, lukt het me niet meer, als ik de communicatie (F5) ben gestart, met de hand van richting te wisselen om kleine correcties in de plaats van de locomotief aan te brengen.
Wat gebeurt er: de locomotief komt vooruit aanrijden en remt af. Zodra hij gestopt is gaat de cabineverlichting aan. Met de regelknop wissel ik van rijrichting. De cabineverlichting in de locomotief wisselt van voor naar achter. Dan gaat het mis. Als ik dan wil gaan rijden, rijdt de locomotief niet achteruit maar wisselt de cabineverlichting meteen van achter naar voren en rijdt vooruit weg.
Ik kan alleen van richting wisselen als ik dat in het rijwindow aangeef.
Zodra ik de functie uit 'Onderhouden locomotieven' verwijder, gaat alles weer naar wens.
Kan iemand me helpen bij het vinden van een oplossing waarbij de functie om bij stilstand de cabineverlichting te laten branden gecombineerd wordt met de mogelijkheid toch van rijrichting te wisselen?

Met vriendelijke groet,
TWieb

Ik rijd met Intellibox / Loconet / Märklin / Koploper 8.2.17

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  12:35:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo TWieb,

de keeropdracht geef je dus zelf, terwijl koploper waarschijnlijk niet verteld is dat de loc achteruit naar het volgende blok moet, misschien handig om je database te plaatsen, en de bewuste blokken vermelden,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  13:26:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Walter

Het gaat niet om een speciaal blok. Het gaat er om dat je altijd met handbediening Koploper kan overrulen (in dit geval van rijrichting wisselen). Maar dat lukt dus niet als je bij functies hebt aangegeven als iets geactiveerd moet worden als de loc stilstaat.

M.v.g. TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  13:38:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo TWieb,

er kan maar 1 kapitein op het schip zijn, als jij de rijrichting in Koploper overruled dan kijkt Koploper nog steeds bij automatisch rijden naar de rijrichting zoals verteld in onderhouden blokken van jouw keeropdracht trekt koploper zicht dus niks aan, als jij verteld hebt dat de loc niet hoeft te keren om naar het volgende blok te gaan.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  13:42:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Twieb,

Toch zou het handig zijn als je even de back-up van je de betreffende database plaatst, dan kan er even naar gekeken worden, mij klinkt het niet helemaal logisch, dat het zo reageert.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  15:53:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hierbij de betreffende database.
TWieb

Download Attachment: Backup-29-12.bck
185,61 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  16:53:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
TWieb,

Kan hier gewoon richting wisselen laten rijden enz. enz. ook als de loc in automatisch bedrijf staat aangemeld.
F2 aan F0 aan of F2 uit F0 aan maakt niet uit werkt zoals verwacht.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  17:08:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim
Ik ben benieuwd hoe je het getest hebt. Het lukt mij niet de situatie in de test-mode te controleren. Dan gaat het wel goed.
Het gaat mis als je het in het echt test en de draaiknop van de Intellibox gebruikt: indrukken om van rijrichting te wisselen en dan wegrijden terwijl er communicatie tussen baan en Intellibox is. Dan blijkt het van richting wisselen ongedaan gemaakt te worden en de trein de andere kant uitrijdt als jij wilt (de richting in welke de locomotief was komen aanrijden).
M.v.g.
TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  17:47:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
TWieb,

Gewoon via mijn IB (LocoNet) centrale en voor de zekerheid ook nog via een Z21 en een LocoNet-Interface.
Als ik iets test dan doe ik dat met de echte spullen zover aanwezig, en met de database waarmee het misgaat. Alleen dit werkt zoals ontworpen.

Je loc moet wel stilstaan en mag niet door koploper op een snelheid zijn gezet, want dan grijpt koploper in en hersteld de situatie zoals koploper heeft ingesteld, bij mijn weten.
Handmatig ingrijpen via de centrale werkt alleen als de lok stilstaat, en je wil van richting wisselen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 29 dec 2013 17:51:06
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 30 dec 2013 :  12:24:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim
Je hebt gelijk. Op de manier waarop jij hebt getest is er niets mis. Ik heb het onvoldoende nauwkeurig beschreven.
Het gaat pas mis als je na het rijden kiest voor 'Stop met automatisch rijden'. Dan is het niet mogelijk van richting te veranderen.
Ik ben benieuwd of jij dit ook op jouw baan terugvindt.
Met vriendelijke groet,
TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 dec 2013 :  13:36:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
TWieb,

Dus dan is de loc uit automatisch bedrijf en staat er linksonder in het rijwindow handmatig. Ook dat was getest en werkt zonder probleem sterker nog dan zie je de rijrichting button mee omgaan, en kun je ook de regelaar van het rijwindow gebruiken om de lok te laten rijden.
Helaas, maar ik kan niets ontdekken hier, kan het niet reproduceren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 30 dec 2013 :  21:04:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim
Ook ik heb het nog een keer goed gecontroleerd. Als bij
Onderhouden --> Locomotieven --> Tabblad 'Functies' --> bij '2:' staat ingevuld:
Omschrijving: Cabinelamp
Gedrag: Stilstand
en in het Rijwindow van de betrokken locomotief staat linksonder 'Handmatig', dan kan ik niet van richting wisselen: ik kan wel aangeven dat ik van richting wil wisselen en de cabinelamp wisselt dan naar de andere, maar zodra ik weg wil rijden in de nieuwe richting, springt de cabinelamp terug en rijdt de loc in de oorspronkelijke richting verder.
Ook als bij
Gedrag: Rijdend
staat lukt dan niet. Staat er iets anders ingevuld (Rijwindow aan/uit, Rijwindow knop, Aan of Uit) dan werkt het wel.
Kan de soort decoder nog iets uitmaken? In de locomotief zit een ESU LokPilot V4.0.
Groet, TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 dec 2013 :  22:26:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
TWiieb,

Ik heb het getest met de instellingen zoals ze in de backup staan, daarmee kan ik het hier niet reproduceren, verder heeft de centrale geen weet welke decoder er in een loc zit en koploper al helemaal niet, dat kan geen invloed hebben.
Het spijt me ik kan je niet verder helpen, en als een probleem niet te reproduceren is kan Paul Haagsma dat ook niet.

BTW als het een Lokpilot 4.0 is waarom stuur je die dan met 14 stappen aan, en niet gewoon met DCC28 stappen?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 30 dec 2013 22:28:35
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 31 dec 2013 :  14:41:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim
Dank voor de moeite die je doet om mij te helpen.
Echter, ik blijf zitten met het probleem en kom er niet achter waarom bij mij iets gebeurt dat niet bij jou gebeurt.
Ik heb daarom van 2 andere locomotieven de functies aangepast. Op het moment dat ik in Onderhouden --> Locomotieven --> Tabblad 'Functies' van een van de functies het gedrag wijzig in 'Rijdend' of 'Stilstaand' gaat het ook bij die locomotieven mis: er is, als in het Rijwindow links onderaan 'Handmatig' staat, niet van richting te wijzigen. Wel heb ik gemerkt dat bij locomotief 023 het soms wel lukt (gemiddeld 1 van de 5 keer). Dat gebeurt dan als ik blijf proberen van richting te wisselen. Maar daarna gaat het weer mis.
Hoe kan ik je, anders dan het opsturen van de database, op afstand laten zien wat er bij mij gebeurt? Een filmpje maken?
Met vriendelijke groet,
TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 31 dec 2013 :  14:44:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Vergeten: de database met 3 locomotieven.
M.v.g. TWieb

Download Attachment: 131231-Stroe.bck
188,52 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 31 dec 2013 :  15:32:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
TWieb,

Hoogstwaarschijnlijk iets gevonden, dat zal volgend jaar wel opgelost worden denk ik.
Klusje voor Paul, rijwindow reageert niet (meer) op richting veranderingen via de centrale, luistert niet mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 31 dec 2013 :  16:21:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat zou fijn zijn!
Ik voelde me al zo dom dat ik iets met Koploper doe dat ik anderen niet kan duidelijk maken.
Nogmaals, dank voor de moeite.
TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 jan 2014 :  16:20:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
TWieb,

De oorzaak en het mogelijke verschil in gedrag is gevonden,
via de Z21 werkt het allemaal perfect aangestuurd als LocoNet centrale, via de oude IB met software versie 1.5 werkt het ook allemaal, had alleen gisteren er een andere IB aangehangen eentje met software versie 2.0. en daar gaat het inderdaad niet goed.
Het probleem zit denk ik meer in de IB en software versie 2.0 dan dat het in koploper zit. Of Paul dat wil of kan fixen heb mijn twijfels.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 01 jan 2014 :  16:30:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim
Dank voor je speurwerk. Het zou jammer zijn als het aan de IB software 2.0 zou liggen en Paul daar niet op kan inspelen: ik heb net wat moeite gedaan om van 1.5 naar 2.0 te updaten.
We wachten af.
Met vriendelijke groet,
TWieb
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 jan 2014 :  16:36:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
TWieb,

Met software versie 2.0 gaat het dus niet werken, met de versie 1.5 geen probleem, dus als je net de upgrade hebt gedaan, is dat de oorzaak.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 jan 2014 :  16:48:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Tjeerdo,

Dat is en blijft het risico van het gebruik van Koploper; nieuwere versies van centrales worden niet meer ondersteund. Dit staat toch heel duidelijk op mijn website. Ik vind in dit geval dat de bug eigenlijk aan de kant van de IB ligt en dat hun dat dus moeten oplossen.

Vanaf 2014 (nu dus) ga ik hier wel strenger in worden, anders blijf ik dit doen en daar wil ik nu juist vanaf. Afgelopen tijd heb ik wel eens mijn ogen dicht geknepen en toch nog wat zitten doen. Je boft dus nog wel: dit draadje is begonnen in 2013 (en Wim mailde mij hier gisteren over). Dus nog net binnen de tijd.

Ik beloof echter niets en zal in de komende periode eens kijken wat ik met de oplossing die Wim heeft aangedragen kan doen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 01 jan 2014 :  16:54:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul
Ik weet het over de grenzen die jij, terecht, aan je support stelt.
Ik stel het erg op prijs dat je toch nog een poging onderneemt het op te lossen. De ervaringen over de snelheid waarmee IB software aanpassingen doet zijn niet zo goed: fijn dat jij een poging waagt.
En overigens: een voorspoedig 2014!.
Met vriendelijke groet,
Tjeerdo.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2014 :  09:01:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Versie 8.3 staat op mijn site; hierin is het opgelost.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 08 mrt 2014 :  09:30:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt.

Groetjes
Walter Weerdenburg

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

Zolderbaan

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 08 apr 2014 :  10:53:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door TWieb


Beste mede-Koplopers

Ik heb de afgelopen dagen een nieuwe locomotief toegevoegd. De locomotief heeft cabineverlichting.
Bij het invoeren van de locomotief (Onderhouden --> Locomotieven --> Locomotief selecteren --> Tabblad 'Functies') heb ik bij 'Functies: 2' bij 'Omschrijving' ingevoerd: 'Cabineverlichting' en bij 'Gedrag': 'Stilstand' geselecteerd. Op deze manier wil ik dat de cabineverlichting aangaat zodra de locomotief tot stilstand is gekomen.
Echter, zodra ik deze instelling maak, lukt het me niet meer, als ik de communicatie (F5) ben gestart, met de hand van richting te wisselen om kleine correcties in de plaats van de locomotief aan te brengen.
Wat gebeurt er: de locomotief komt vooruit aanrijden en remt af. Zodra hij gestopt is gaat de cabineverlichting aan. Met de regelknop wissel ik van rijrichting. De cabineverlichting in de locomotief wisselt van voor naar achter. Dan gaat het mis. Als ik dan wil gaan rijden, rijdt de locomotief niet achteruit maar wisselt de cabineverlichting meteen van achter naar voren en rijdt vooruit weg.
Ik kan alleen van richting wisselen als ik dat in het rijwindow aangeef.
Zodra ik de functie uit 'Onderhouden locomotieven' verwijder, gaat alles weer naar wens.
Kan iemand me helpen bij het vinden van een oplossing waarbij de functie om bij stilstand de cabineverlichting te laten branden gecombineerd wordt met de mogelijkheid toch van rijrichting te wisselen?

Met vriendelijke groet,
TWieb

Ik rijd met Intellibox / Loconet / Märklin / Koploper 8.2.17


Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina