Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 357 / Bezoekers Vandaag: 6333
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Deadlock opheffen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Sunbird

38 berichten

Geplaatst - 28 dec 2013 :  22:02:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hierbij post ik mijn database van KL8.2

Opzet:
De sporen 1,2,6,7,8,9 en 10 zijn ingebruik. het getekende rangeerstuk is nog niet op genomen.
NS2427 draait de vaste route: omlopen
BR065 draait de variabele route: personen vervoer linksom.

De omloop route is een dubbele omloop zodat de ns2427 altijd met getrokken bakken rijdt maar dan links en rechtsom.
De variabele route is er voor om de personen trein altijd rechts om te laten lopen zodat hij goed bij het perron uit kom zowel op spoor 1 als spoor 2.

Waar het nu misgaat is als de NS2427 aan het omlopen is en bv in blok 9 staat de BR065 al begint en oprijdt naar blok 6. De NS2427 heeft dan inmiddels spoor 1 bereikt en moet nog omkeren op spoor 6. Dat gaat dan niet omdat de BR65 blok 6 bezet houdt en niet terug mag rijden.
Nu kan het deels worden op gelost door de br65 toestemming te geven terug te rijden maar dat wil ik eigenlijk niet. De br65 zou eigenlijk moeten wachten totdat de ns2427 weer op spoor 2 is aangekomen en daarmee spoor 1 vrij is.

Voor mijzelf vindt ik het belangrijk om te snappen waar het in zit. Ik snap in beginsel het verhaal van de deadlock en hoe dit toe te passen maar aan de andere kant kom ik uit deze nog niet uit.

Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Groetjes Gerwin

Download Attachment: StationEibergen.bck
39,1 KB

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 dec 2013 :  22:27:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Gerwin,

ondanks dat dit probleem is op te lossen met deadlocks, ben je zoveel aan het instellen dat het bijna niet meer kan rijden.

Allereerst heb je aangegeven in onderhouden blokken dat alle treinen overal naar toe mogen, en bovendien in aanvullende blokgegevens dat treinen overal mogen keren.

Daarna ga jij je treinen in tegenstelling tot wat je eerder hebt opgegeven overal beperkingen opleggen dat ze maar 1 kant op mogen in variabele route's en maak je de beperking nog groter in vaste route's.

Doordat de 2 treinen niet meer uit kunnen wijken ontstaat jouw probleem.

Mijn advies deactiveer/verwijder de variabele en vaste route's op de 2 rangeeroute's na. Verwijder ook de vinkjes dat alle treinen mogen keren in de blokken. Het is niet conform werkelijkheid dat een getrokken trein op de vrije baan achteruit rijdt.

De permissie tot keren kan je wel in je rangeerroute's meegeven zodat het keerverbod overruled wordt.

Het rechtsrijden kan je weer aangeven in onderhouden blokken dat de trein eerst naar het rechterspoor gaat als voorkeur.

Bij aanpassen van deze instellingen kunnen jouw 2 treinen gewoon langs elkaar heen zonder elkaar te hinderen.

ps het rijden met geijkte snelheden werkt niet als je de locs niet geijkt hebt, ik vrees dat ze nu overal op maximum snelheid rond toeren. Beter is totdat je ze geijkt hebt te laten rijden met decoderstappen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 28 dec 2013 22:33:42
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 28 dec 2013 :  22:42:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat zal ik eens langs lopen want wat je zegt klinkt wel logisch.

De gedachte er achter is, misschien wel net verkeert, is door alle loc overal te laten keren zijn ze veel flexibeler, de beperkingen opleggen voor bepaalde routes. De vele routes in het systeem zijn om verschillende zaken waar ik mee bezig ben te testen, maar er kunnen er wel een paar uit.

Groeten
Gerwin
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 dec 2013 :  22:50:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Gerwin,

Variabele en vaste route's kunnen in ingewikkelde baanplannen verstikkend werken, daarom misschien goed om het doel van de route's te bekijken.

Even kort samengevat wat voorbeeldjes.

Een variabele route kan je gebruiken voor uitsluitingen zodat een personentrein niet op goederensporen komt.

Een vaste route kan je gebruiken voor rangeeropdrachten zoals je hebt gedaan in je omlooproutes, hier zijn ze juist gebruikt.

De vinkjes dat alle treinen mogen keren staan niet voor niets standaard uitgevinkt, het is ongewenst dat een getrokken trein achteruit verder rijdt met alle wagons voorop. Desondanks kan een treinstel wel keren in stationsblokken, en kan je in een vaste route alsnog een achteruitrijdende trein opvangen om weer vooruit verder te laten rijden.

Succes,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 dec 2013 :  23:06:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Walter,

Een getrokkentrein zal alleen mogen keren als je in aanvullende blokeigenschappen aanvinkt dat alle treinen mogen keren in dat blok.
Zolang je dat niet doet zal alleen een trekduwtrein of treinstel keren in een blok waarbij het vinkje keer loc is gebruikt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 dec 2013 :  23:09:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wim,

dit was al door Gerwin in alle blokken aangegeven in aanvullende blokgegevens, hier heb ik al op gereageerd.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  00:00:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Walter,

En wat ik dus aangaf, dat hij dat nu juist niet moet doen. Vinkjes weg bij alle locomotieven mogen keren in de aanvullende blokeigenschappen van alle blokken.

Verder kun je het probleem van het bezet raken van een blok oplossen door dit blok te laten claimen door de trein die de vaste route aan het afwerken is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  10:46:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor het mee denken.

Resumé
Keren van een loc aangeven in de route (vast of variabel) In de blokgegevens alleen aangeven als alle locs mogen keren als het een rangeerstuk is (variaties daar gelaten.
Hier zal ik vandaag nog een doorheen lopen.

Het claimen heb ik met Dirk Meijer in middels ook naar gekeken.
Zijn oplossing, welke ik ook aanneembaar vindt, is als volgt.
Als de ns2427 op spoor 1 binnenkomt en zal omlopen over spoor 2 om als blok 6 wordt in gereden blok 9 wordt geclaimd. Zo zet je spoor 1 "dicht" en kan de NS2427 omlopen. Voor omlopen op spoor 2 geldt het omgekeerde.

Na een tijdje gebeurde er het volgende:
de BR65 staat op spoor 2, de NS2427 komt linksom via blok 9 aanrijden op spoor 1. De NS2427 koppelt af op spoor 1 en rijdt naar blok 6, daar mee claimt hij ook blok 9 maar moet wachten op de BR65 op spoor 2. Deze echter kan niet weg omdat blok 9 is geclaimd = deadlock

Dat de treinen zo door elkaar rijden vindt ik juist mooi op mijn kleine baan.
- Moet ik dit zoeken in het claimen van ook spoor 2 bij het binnen rijden van blok 6 (of uitrijden van spoor 1) -> doordat spoor 2 bezet is kan de claim niet worden uitgevoerd en zal de ns 2427 blijven wachten totdat de br65 is vertrokken.

- Of zou ik het moeten zoeken in de variabele route door blok 6 te claimen als hij op spoor 2 staat -> Doordat blok 6 geclaimd is zal de ns2427 moeten wachten totdat de br65 spoor 2 heeft verlaten.

- Of toch in de deadlock op blok niveau dat als spoor 2 bezet is dat blok 6 geblokkeerd wordt, nadeel is wel dat een andere loc er niet meer langs kan of kan inhalen dus deze beredenering lijkt mij niet de goede.

Als ik het zo opschrijf zou ik denken optie 1 zodat je de minst druk legt op de verschillende sporen.

Wat is jullie mening daar over?

Groetjes
Gerwin
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  10:58:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Gerwin,

nog steeds niet de juiste oplossing ertussen naar mijn mening, het maakt het er allemaal niet makkelijker op, het probleem kan je oplossen door in vaste omloop route route blokken vooruit te claimen, bv. 3 blokken in vooruit en claim blokken direct. De personentrein kan dan niet het schaduwstation verlaten, en het treinverkeer loopt niet vast.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  11:12:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Gerwin,


ps het rijden met geijkte snelheden werkt niet als je de locs niet geijkt hebt, ik vrees dat ze nu overal op maximum snelheid rond toeren. Beter is totdat je ze geijkt hebt te laten rijden met decoderstappen.




Hier ben ik het niet helemaal mee eens, maar ik spreek met beperkte ervaring.
Qua snelheid rijden de locs netjes op dit moment. Mijn idee is dat als je in decoderstappen rijdt je de snelheid in de blokken/route maar op drie standen kunt aangeven nl minimum, gemiddeld en maximum. Als ik met geijkte snelheid rijdt kan ik ze vrij precies instellen qua snelheid, er geldt bij mij een max snelheid van 30 km per uur (50 in het schaduwstation) waar de snelheid dan vandaan komt weet ik niet maar als ik naar de decoderstappen overstap moet ik per blok ook nog kijken want dit staat regelmatig op max snelheid en dan vliegen ze er weer vandoor.

groetjes Gerwin
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  11:42:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Gerwin,

gewoon het ijkproces voltooien, dan hangt koploper aan iedere snelheidsstap een bijbehorende snelheid, en zullen de locs ook hiernaar luisteren.

Ik heb een aantal door mij genoemde wijzigingen doorgevoerd in jouw database, zoals rechts rijden, vaste route's etc., tevens wat schoonheidsfoutjes verbeterd, zie bijlage.

met vriendelijke groet,

Walter



Download Attachment: Voorbeeld.bck
29,88 KB

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  11:47:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerwin,

Ik zie nergens een reactie of een advies van PHDirk terug hier, dus wij weten niet wat hij je voor een advies geeft. Als PHDirk je wil helpen zouden wij het op prijsstellen dat hij dat openbaar via het forum doet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  11:56:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Gerwin,

Hier mijn oplossing voor jouw probleem.
Er worden op verschillende momenten blokken geclaimd, er zijn twee logische acties die kijken of respectievelijk blok 1 en of blok 2 vrij zijn, welke als trigger dienen om het vertrek uit het schaduwstation te regelen als hij richting blok 9 moet.
Tevens zijn er op blok niveau wat deadlock preventies actief.

Verder zijn alle variabele treinroutes verwijdert en zijn alleen de beide omloop vaste treinroutes nog actief. Aangezien dit toch wel iets meer ervaring vergt, hoop ik dat je de werking ervan kan doorgronden.
Dit geheel heeft nu enkele uren proef staan draaien, en heeft zich niet in een onoplosbare situatie gezet.

Alleen de vaste treinroute 'Omloop' is actief bij de 2400. De BR65 rijdt vrij rond.

Mvg
Wim.


Download Attachment: StationEibergen2812.bck
31,35 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 29 dec 2013 12:36:57
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  13:23:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dank voor je insteek, zal het eens bestuderen en laten draaien.

Groetjes
Gerwin
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  13:40:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dank voor je insteek, zal het eens bestuderen en laten draaien.

Het enige wat ik niet snap is wanneer/waar je de logische actie triggerd. De logische actie snap ik maar ergens zal KL zodra een loc van plan is ter vertrekken uit het schaduw station de logische actie uitvoeren en interpreteren.

Groetjes
Gerwin

Bewerkt door Sunbird op 29 dec 2013 14:48:19
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  14:39:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerwin,

Even onderhouden -> baan defenities -> logische acties openen dan zie je hoe het ingegeven is en hoe het werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 29 dec 2013 14:42:38
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  14:52:02  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Gerwin,

gewoon het ijkproces voltooien, dan hangt koploper aan iedere snelheidsstap een bijbehorende snelheid, en zullen de locs ook hiernaar luisteren.

Ik heb een aantal door mij genoemde wijzigingen doorgevoerd in jouw database, zoals rechts rijden, vaste route's etc., tevens wat schoonheidsfoutjes verbeterd, zie bijlage.

met vriendelijke groet,

Walter



Download Attachment: Voorbeeld.bck
29,88 KB

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.



Hallo Walter,

Misschien door de vele restricties wilde dit niet hij bleef heen en weer rijden op een snelheid van 35 - 40 km/uur
Zal hier in een later stadium naar kijken en nog eens proberen.

Groetjes Gerwin
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  15:01:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Gerwin,

Ik zie nergens een reactie of een advies van PHDirk terug hier, dus wij weten niet wat hij je voor een advies geeft. Als PHDirk je wil helpen zouden wij het op prijsstellen dat hij dat openbaar via het forum doet.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Hoi Wim,

Dit komt omdat ik de vraag in eerste instantie op het beneluxspoor.net heb geplaatst en Dirk daarop reageerde en al snel een mail conversatie ontstond. Het plaatsen van een bestand wilde niet en dus die hier geplaatst met het bij behorende probleem. De discussie en de oplossingen kwammen snel op gang, dank daarvoor, maar het is niet bewust buiten deze discussie gehouden. Ik kon alleen de reacties van Dirk niet maar zo in deze discussie plaatsen, misschien had ik het niet moeten noemen.
Maar de reacties van Dirk, Wim, Walter en anderen zijn uiterst leerzaam, zeker voor een beginneling als ik.
Ik ga met alle uitleg en positieve insteek zeker vooruit, maar moet in de database soms dus ook zaken weer weggooien zoals blijkt.
Dus graag geen "beschuldigingen" dat is zeker niet de opzet van dit draadje en hoop met deze uitleg hoe het zo gekomen is.

Groetjes
Gerwin
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  15:49:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerwin,

Maakt verder ook niet uit, alleen kan er op reacties die buiten om gegeven zijn niet worden gereageerd, en weet niemand wat daar in is besproken.

Hopelijk heb je aan de hand van mijn creatie ervaren dat het relatief simpel is om je doel te bereiken.
Een minimum aan opdrachten en instellingen, en het doet wat je als doel hebt omschreven.
Maar wat nog veel belangrijker is dat je het begrijpt, wat er gedaan is om het te bereiken. Maar misschien dat de lat nog net even te hoog ligt voor je als beginner.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  16:46:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat je aangaf waar de logische actie in te stellen is is mij duidelijk.

Wat ik nog niet snap als de BR65 in het schaduwstation staat en automatisch rijdt op welk punt checkt KL de logische actie?
Als de br65 in blok 8 staat en rond wil rijden dan zou het volgende blok 6 zijn. maar hij weet nog niet of hij naar blok 1 of 2 gaat. of wordt deze actie bij elke vervolg blok gecheckt?

Dus als de BR65 de route bepaalt en blok 1 blijkt bezet blijft hij staan, zodra blok 1 vrij is gaat hij naar blok 6, zodra hij uit blok 6 wil check hij dan weer de logische actie? Du sik heb wat een logische actie inhoud nog niet geheel duidelijk.

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest het op de baan te testen maar in de testomgeving deed hij gelijk weer de situatie zoals hier boven beschreven. De 2400 bleef netjes in blok 6 wachten tot dat de br65 het spoor weer verliet

Al die vaste routes zijn dingen die ik om verschillende redenen heb gebruikt maar het brengt ook vervuiling met zich mee.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2013 :  17:33:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerwin,

De BR65 route controleert dat niet, dat is ook niet wat ik je schreef in de korte uitleg.

De Logische actie is onderdeel van de vaste route omloop, en die kijk als de trein in het schaduwstation is of blok 1 of blok 2 vrij is afhankelijk wat ik daar heb opgegeven.

De BR65 mag vrij rond rijden en die controleert of hij naar blok 1 of blok 2 mag als 1 van de blokken vrij is via een deadlock preventie opgegeven bij de schaduwstation blokkken. Of hij tegen gehouden moet worden om naar blok 6 of blok 9 te mogen wordt via het claimen geregeld, die in de vaste treinroute zijn opgegeven.
De logische acties hebben dus geen invloed of uitwerking op de vrij rijdende treinen zoals de BR65.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 02 jan 2014 :  22:44:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wilde een plaatje laten zien, maar krijg het niet geupload, zal hem http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53965.new.html#new]hier ook plaatsen.

Ik kon de link met de logische actie niet vinden maar zoals al aangegeven staat het in de vaste route, de eerste in blok 2 (dubbel klik op bloknummer) en dan bij rij en stopgedrag: Stoppen, vertrek na logische actie. logische actie: Blok 1 vrij, voorwaarde: is waar.

Beste Wim, het is zoals ik het in gedachten had. En nu weet ik ook waar ik de actie moet plaatsen.
Nu krijg ik het wel onder de knie, de aangegeven vaste route is bijna perfect, alleen de tijdkadee was verwijderd waardoor hij niet meer ontkoppelde, maar daardoor vond ik wel de logische actie
En ik wil de wachttijd in blok 8 verhogen maar daar kom ik wel uit
Groeten,
Gerwin

Bewerkt door Sunbird op 02 jan 2014 22:45:06
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina