Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 95 / Bezoekers Vandaag: 3280
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 361
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Noodstop en punt waar in blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

prehorst

Netherlands
600 berichten

Geplaatst - 20 okt 2013 :  19:57:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede spoordersl.

Als ik een noodstop heb en druk stop alle locomotieven in dan verdwijnt bij mij de kleur in de punten waar in blok in het baanoverzicht die ik ook aan de desbetreffende bezetmelder van het blok heb gekoppeld.
De kleur komt pas weer terug als het blok vrij is geweest en weer bezet wordt.
Klopt dit of ben ik een vinkje vergeten te zetten.
In de testmode kan je dit niet zien om dat er dan geen daadwerkelijke kortsluiting van de centrale gemeld wordt.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix - Koploper versie 8.2 )

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 okt 2013 :  23:03:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Piet,

Als je met stroomdetectie werkt dan valt de spanning van de baan weg, dus is er ook geen melding meer, en dan ligt het aan de melder of die bij power up zijn meldingen weer zend naar de centrale en of koploper dat ontvangt. Het punt waar in blok is een indicatie en heeft verder totaal geen invloed op de werking van de treinenloop of de beeviliging, zal daar dus maar niet al te zwaar aan tillen en berusten in het feit dat het werkt zoals het werkt.
Persoonlijk vind ik het een beetje gemeenschap met een zeer klein insect.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 21 okt 2013 :  16:09:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim.

Ik rij inderdaad met stroomdetectie (selectrix).
Ik rij ook met volledige detectie.
Als ik de spanning weer op de baan zet wordt alles weer gedetecteerd en koploper ziet alle detecties, ook de losse slepen die op de baan staan worden gedetecteerd en koploper kleurt de desbetreffende blokken blauw.
Dat dit alles niets met de werking van koploper te maken heeft weet ik.
Het viel mij al een hele tijd op dat koploper wel de bezetmelders herkent in de blokken waar zich loc's bevinden en daar ook netjes de rondjes van waar in blok weergeeft maar deze niet inkleurt.
Dit gebeurt pas als het blok vrijkomt en weer bezet wordt.

p.s. mijn mierenlokdoosje was uitgewerkt, ik zal een nieuwe kopen

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix - Koploper versie 8.2 )
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 22 okt 2013 :  21:33:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Het door jouw beschreven verschijnsel is mij nooit opgevallen, maar ik zal eens kijken wat er bij mij gebeurt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 22 okt 2013 :  22:48:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb er ook even naar gekeken maar als ik het spiegelei groen zet kleuren ze bij mij meteen in. Na het opstarten van KL zijn ze grijs maar bij de eerste keer "spiegelei op groen" kleuren ze in.
Bij een Noodstop raken ze bij mij hun kleur niet kwijt.

Ik denk dat het te maken heeft met de "Instellingen per database" tabblad "Algemeen 3" speciale opties: Bezetmeldpunt zichtbaar.

Dit staat bij mij op "Altijd op basis van bezetmelding" want ik rij met volledige detectie.

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 22 okt 2013 22:57:40
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 23 okt 2013 :  13:19:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack.

Het komt voor als ik bij een noodstop kies voor stop alle locomotieven, als ik de noodstop gewoon ophef dan kleuren de waar in blok punten gewoon geel.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix - Koploper versie 8.2 )
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 24 okt 2013 :  17:22:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Ik heb net even gekeken en toevallig een spook noodstop gehad en een echte. In beide gevallen blijven de punten van de bezetmelders keurig geel wanneer alle locs worden gestopt. Ik gebruik dezelfde instelling als Jack en rij ook met stroomdetectie.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 28 okt 2013 :  13:40:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack

Als ik de optie Altijd op basis van bezetmeldingaanzet dat worden alle punten waar in blok zichtbaar in het gehele baanoverzicht.


Dirk

Ik rij ook met stroom-, en volledige detectie.
Het zal misschien iets zijn wat alleen bij Selectrix voorkomt.

Ik laat het verder maar rusten, het is iets wat mij opviel maar verder niet stoor.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix - Koploper versie 8.2 )
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2013 :  18:47:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Naar aanleiding van je andere vraag en je database is het duidelijk waarom de waar in blok punten niet geel worden na een noodstop,
Je hebt gekozen voor op zichtbaar bij begin van trein. Daar worden helemaal geen bezetmelders bij gebruikt dus wat je beschrijft klopt helemaal met wat je ziet en hebt ingesteld.
Als je nu kiest voor op basis van bezetmelding dan is ook dat probleem uit de wereld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 28 okt 2013 :  19:10:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ik heb nu de optie op basis van bezetmelding geselecteerd en blijven inderdaad de punten geel alleen verdwijnd het punt als de loc stopt maar nog wel in het blok staat.
Klopt dit?

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix - Koploper versie 8.2 )
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2013 :  20:05:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Piet, ja dat klopt, als de lok dan geen bezetmelding meer maakt, anders moet het geel blijven, het is immers op basis van bezetmelding. Om ze altijd actief te houden kies je een andere mogelijkheid uit de lijst op basis van bezetmelding. Staat duidelijk omschreven wat je kunt verwachten.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 28 okt 2013 20:27:55
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 28 okt 2013 :  22:13:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Als de loc stilstaat maakt die altijd een bezetmelding dus zou het punt waar in blok zichtbaar moeten blijven maar dat doet hij niet.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix - Koploper versie 8.2 )
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2013 :  22:45:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Piet,

Hier werkt dat gewoon als ik kies voor melding op basis van bezetmelding en ik zet er een lok op die stroom verbruikt, dan heb ik keurig een geel bolletje op het scherm. Als dat bij jouw niet het geval is dan heb je op je baan een probleem met bezetmelding. Aan koploper ligt het in ieder geval niet.
Maar eigenlijk had ik dat in mijn eerste reactie al gezegd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 29 okt 2013 :  11:58:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ik heb het geheel uitgebreid getest, maar in alle blokken verdwijnd het punt waar in blok zodra de trein stilstaat, wat de reden hiervan is haalt niet uit of het nu een opstelspoor, wisselstraat bezet, vervolgblok bezet of gewoon een wachttijd bij een station is het punt verdwijnt en wordt weer zichtbaar zodra de trein gaat rijden.
Bij alle andere optie's van bezetmeldpunt zichtbaar blijven de punten altijd zichtbaar.
Dat het aan de bezetmelders zou liggen kan ik me niet voorstellen want dan zou ik ook andere problemen moeten hebben en ik gebruik ze al van af het begin dat ze op de markt zijn gekomen en alleen maar originele selectrix bezetmelders.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix - Koploper versie 8.2 )
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 okt 2013 :  13:31:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Piet, en aan koploper ligt het zeker niet. Overal werkt het.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 30 okt 2013 :  19:19:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Ik heb nog eens naar de gele stippen gekeken en daarbij is me het volgende opgevallen:

- Welke methode voor het zichtbaar maken van de bezetmelders ik ook kies ik zie ze steeds allemaal en ze lichten op als ze bezet worden. Ik heb alle vier de methoden geprobeerd. Er zal wel ergens een bitje verkeerd staan.
- Als ik een noodstop genereer blijven de meeste bezetmelders, die geel waren gewoon geel. Er worden een paar wit. Dat zou met bezet houden van voorgaande blokken te maken kunnen hebben. Ik heb daar verder nog geen onderzoek naar gedaan.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 okt 2013 :  21:59:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
PHDirk en Piet,

Piet geeft zelf aan wanneer het mis gaat, namelijk als de trein stilstaat. De meest logische verklaring is dat er dan te weinig stroom wordt verbruikt om de bezetmelding actief te houden. Ik durf te wedden als de lok rijstap 1 heeft dat de bezetmelding er weer is.
In het ergste geval zit er voor het stoppunt een sectie die onder volle baanspanning staat waardoor de meetspanning niet meer aanwezig is en dus de melding wegvalt. Daar zou Piet naar moeten kijken ipv het in koploper te zoeken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 okt 2013 :  22:17:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom zegt niemand: laat even communicatielogging mee lopen voor dat ene bezetmeldpunt? Valt echt weg als trein stilstaat zoals wim zegt.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 31 okt 2013 06:51:57
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 okt 2013 :  22:39:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul,

Omdat Piet een ervaren koploper gebruiker is en dat hij dat zelf kan verzinnen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 02 nov 2013 :  15:51:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul / Wim

Ik heb de communicatie logging weer een keer mee latan lopen en daar in kon je zien dat als er een loc stopt de bezetmelders toch gewoon bezet bleven terwijl het punt bezet toch op het scherm verdween.
Ook heb ik in het testprogramma de bezetmelders getest en werken allemaal goed.

Het probleem is inmiddels opgelost nadat ik koploper heb gedeinstalleerd en vervolgens in het register alle verwijzingen naar koploper die zijn blijven zitten handmatig verwijderd heb, vervolgens een schone installatie gedaan van koploper en alles draait weer als van ouds.

Alle bedankt voor het meekijken.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix - Koploper versie 8.2 )
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina