Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 500 / Bezoekers Vandaag: 17150
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 880
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 beginnen met baan automatisering dmv koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marcel goes

Netherlands
2 berichten

Geplaatst - 16 aug 2013 :  11:14:06  Toon profiel  Reageer met citaat
goedemorgen mede spoorders
ik wil gaan beginnen met het automatiseren met mijn modelspoorbaan
ik wil dat gaan doen met de intellibox basic, koploper en met als bezet melders van digirails

http://www.digirails.com/modelspoor-accessoires/terugmelding/modelspoor-terugmeldmodule-dr4088cs.html

wat heb ik hiernaast nog meer nodig
en is het moeilijk om je baan te tekenen in koploper aangezien ik hier totaal geen ervaring mee hebt

mvg marcel
Download Attachment: hoekcamp.jpg
101,25 KB

Download Attachment: hoekcamp.jpg
101,25 KB

Bewerkt door marcel goes op 16 aug 2013 11:52:30

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 16 aug 2013 :  11:55:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,
Om te beginnen met Koploper heb je niet meer nodig, maar ik kan je aanraden om op de site van Pahasoft de beginnershandleiding van Chris Burger te downloaden. Als je deze volgt, dan heb je de basis van Koploper te pakken. Daarna kun je beginnen met het tekenen van je baan. Je weet dan hoe het moet. Er blijven dan nog genoeg vragen over, maar daar is dit forum voor.

Ook ik ben graag bereid je te helpen. Koploper is een hartstikke mooi, goed en betrouwbaar programma, waarmee je vrijwel alles kunt doen, wat je wilt. Alleen het kost soms wat moeite en experimenteren om datgene er uit te krijgen, wat je wilt. Omdat ik niet dagelijks alle mogelijkheden gebruik en na verloop van tijd weer vergeten ben, hoe het ook al weer moest, heb ik heel veel dingen beschreven, zodat ik niet steeds weer opnieuw het wiel behoef uit te vinden. De handleiding en Help van KL helpen je ook heel goed, maar veel dingen staan niet per onderwerp bij elkaar. Ik heb getracht onderwerpen bij elkaar te houden en daarvan een praktische beschrijving te maken, zodat je een aantal zaken bij elkaar hebt. Als je daaraan behoefte hebt, kun je daaraan gebruikmaken. Maar concentreer je eerst op de beginnershandleiding van Chris Burger.

Met vriendelijketreingroet,
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

marcel goes

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 16 aug 2013 :  13:29:03  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi carel

bedankt voor je snelle reactie.
ik ga m zeker even downloaden en me er in verdiepen

belangrijkste voor mij is dat me treinen netjes in blokken rijden en eventuele seinen die werken in combinatie met de wissels
meer word t zover ik nu weet niet

nogmaals bedankt

mvg marcel

Bewerkt door marcel goes op 16 aug 2013 13:29:34
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 16 aug 2013 :  22:16:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

Welkom op het forum. Ik kan me alleen maar aansluiten bij het verhaal van Carel. Probeer eerst een eenvoudige layout netjes aan de praat te krijgen met Koploper, zoals de baan van Chris Burger. Natuurlijk moeten de blokken en de wissels netjes werken. Dat zit in de basis van Koploper. Seinen komen pas daarna. Die zijn bij Koploper namelijk alleen cosmetisch, dat wil zeggen ze regelen niet het treinverkeer, maar de treinenloop regelt de seinstanden. Dus als de treinenloop in orde is, moet het met het instellen van de seinen ook gaan lukken, maar dat is niet iets om mee te beginnen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina